اخبار اجتماعی

واگذاری ۳۶ بنای تاریخی و جذب ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری

خبرگزاری مهر

به گزارش خبرنگار مهر، شهاب طلایی مدیرعامل صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی در اولین نشست خبری خود که پیش از ظهر یکشنبه در عمارت مسعودیه برگزار شد، درباره فعالیت‌های این صندوق گفت: بسته‌های مزایده استانی را فعال کرده ایم و از این به بعد مزایده در استان انجام می‌شود. استان‌ها از ابتدا تا انتهای مشارکت مردم در جریان امور واگذاری بناها هست. این رویه در استان اصفهان و زنجان انجام شده و ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری که برای احیای بناهای تاریخی پیش قدم می‌شود در تمام مراحل چه آنجا که درگیر شهرداری‌ها هست چه مکاتباتی که باید با استان‌ها انجام دهد در کنار سرمایه گذار هستیم و مطالبات آنها را از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم. همکاری با دستگاه‌هایی مختلف در حال انجام است بیش از سه هزار بنا در اختیار دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی قرار دارند که صندوق تعامل خوبی را با این دستگاه شروع کرده که در یک ماه آینده نتیجه این همکاری با یکی از دستگاه‌ها که بناهای تاریخی دارد، رسانه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: صنایع دستی در قانون حمایت از هنرمندان به وظایف صندوق اضافه شده است جلسات متعددی با معاون صنایع دستی برگزار کردیم که از موازی کاری‌هایی که بعدها به وجود می‌آید جلوگیری شود و کاری را انجام دهیم که با هماهنگی معاونت صنایع دستی باشد تا بتواند هم افزایی ایجاد کند. از ابتدای تأسیس صندوق ۱۰۸ بنا به صورت واقعی واگذار شده است یعنی سالی ۸ بنا. اما در ۶ ماه اخیر ۳۶ بنا در ۱۲ استان کشور توسط مردم جذب سرمایه شده است و مردم ۲۷۰ میلیارد تومان در این بناها سرمایه گذاری می‌کنند.

وی گفت: ۱۹۲ شهر در کشور دارای بافت تاریخی است و صندوق باید بتوانند برای بناهای دولتی و مالکیت خصوصی ابتکار عمل به خرج دهد. برای ساماندهی این بناها طراحی را داریم و می‌توانیم برای بناهای با مالکیت خصوصی ورود کند. بحث تعیین تکلیف بناهایی که در دوران کرونا مشمول استمهال شده بودند را پیگیری کردیم. ۴۲ بنا را تعیین تکلیف کردیم یا اجاره دوران کرونا بخشیده شد یا این دوران به زمان بهره برداری آنها اضافه شد. بناهایی که به بن بست خورده بودند، هم تعیین تکلیف شدند. امیدواریم بتوانیم امسال ۲۰ بنا را افتتاح کنیم.

طلایی گفت: صندوق با رویکردی که دارد به دنبال حفاظت پایدار هست ولی در سنوات قبل شناسایی بیشتر روی ثبت بوده است. یکی از کارهایی که دوستان ما انجام داده اند کار خیرخواهانه برای میراث‌فرهنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا