اخبار بورس

افزایش کرایه های حمل و نقل عمومی

تجارت نیوز

در اولین روز از ماه اردیبهشت به طور رسمی کرایه وسایل حمل و نقل عمومی بر اساس تصویب دولت باید 45 درصد افزایش پیدا می کرد اما مساله که امروز باعث شد بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه عمومی به خصوص تاکسی ها و ماشین های خطی با مسافران به بحث و جدل بپردازند افزایش کرایه ها بدون در نظر گرفتن درصد اعلامی دولت بود. اکثر نرخ ها اگر مورد محاسبه قرار می گرفت به جای افزایش 45 درصدی با افزایش 60 درصدی همراه بوده است.

رند کردن کرایه ها به دلیل نبود پول خرد

یکی از رانندگان تاکسی در پاسخ به اعتراض مسافران دلیل این افزایش غیر اصولی را رند کردن کرایه ها به خاطر نبود پول خرد دانسته و می گوید: اگر قرار باشد 45 درصد رسمی را افزایش دهیم قطعا به مبلغی می رسیم که نیاز به پول خرد داریم و این روزها پیدا کردن پول خرد معضل بزرگی برای رانندگان است. به طور مثال هر 100 هزار تومان پول خرد را باید 120 هزار تومان از بازار آزاد تهیه کنیم.

او می افزاید: اگر هم به مسافر بگوییم که پول خرد نداریم داد و بیداد راه می اندازد. مساله اینجاست که مردم همه جور افزایش قیمتی را به جان می خرند اما وقتی پای کرایه تاکسی به میان آید همه چرتکه در می آورند و حساب و کتاب می کنند.

افزایش کرایه ها دو بار اتفاق می افتد

یکی از مسافران در اعتراض به افزایش قیمت کرایه ها از امروز به تجارت نیوز می گوید: مساله اینجاست که اسفند ماه رانندگان تاکسی و خطی ها قیمت کرایه هایشان را کاملا به صورت سلیقه ای افزایش می دهند و بعد از اینکه نرخ جدید توسط دولت اعلام می شود هم یک بار دیگر کرایه ها افزایش پیدا می کند به این ترتیب ما در طول 2 ماه با 2 بار افزایش کرایه حمل و نقل عمومی مواجه می شویم.

او می افزاید: قبل از عید کرایه سوار و پیاده شدن را رانندگان به 10 هزار تومان افزایش دادند و حالا از امروز این نرخ به 15 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

این مسافر در پاسخ به حرف راننده تاکسی که می گوید همه جور تورم را می پذیرند جز کرایه حمل و نقل می گوید: متاسفانه همین مساله باعث می شود که درگیری لفظی بین رانندگان و مسافران پیش بیاید. اگر نظارت درست و دقیقی باشد و بر اساس قانون این افزایش ها صورت بگیرد کسی دنبال ضایع کردن حقوق رانندگان وسایل نقلیه عمومی نیست اما وقتی مساله سلیقه ای می شود این بحث و جدل ها هم به دنبال دارد.

 

مسافرکش ها از هیچ قانونی پیروی نمی کنند

یکی دیگر از مسافران در این باره به تجارت نیوز می گوید: متاسفانه مساله اینجاست که ماشین های خطی و مسافرکش هایی که زیر نظر هیچ سازمانی نیستند در بالا رفتن سلیقه ای قیمت های حمل و نقل تاثیر به سزایی دارند. مثلا وقتی مسافر سوار این ماشین ها می شود راننده هر قیمتی که دلش بخواهد برای مسیر تعیین شده از مسافر طلب می کند و البته که هیچ مرجعی هم برای اعتراض و پیگیری وضعیت وجود ندارد.

او می افزاید: در ساعاتی که ترافیک شهری بیشتر است به خصوص صبح ها که مردم برای رفتن به سر کار عجله دارند و همینطور بعدازظهرها فرصت خوبی برای این افراد است که به میزان دلخواه کرایه ها را افزایش دهند. بالاخره باید نظارت درستی بر این وضعیت صورت بگیرد تا هم از جدال های لفظی بین رانندگان و مسافران کاسته شود و هم اینکه مردم بدانند افزایش نرخ ها زیر نظر دولت و هر کسی نمی تواند به هر میزان که می خواهد از مسافر کرایه دریافت کند.

 

متاسفانه افزایش هزینه های حمل و نقل اصولی نیست

یکی دیگر از رانندگان تاکسی شاغل در خط سیدخندان – میرداماد نیز به تجارت نیوز می گوید: افزایش نرخ کرایه ها بدون در نظر گرفتن هزینه های نگهداری ماشین یکی از مسایلی است که باعث می شود بسیاری از رانندگان به نرخ های مصوب پایبند نباشند. وقتی ما هر روز برای تعمیر ماشین و تعویض یک قطعه با نرخ جدید مواجه می شویم مجبوریم این هزینه های اضافی را با افزایش کرایه ها جبران کنیم وگرنه ساعت ها کار کردن در سرما و گرما برای تامین معیشت دیگر معنایی ندارد.

او می افزاید: ما هم در این کشور زندگی می کنیم و با همین تورم هزینه های زندگی مان را تامین می کنیم اما متاسفانه برخی افراد فکر می کنند فقط آنها هستند که باید از همه چیز گله مند باشند و دیگران در رفاه و سعادت کامل به سر می برند. اگر شما به عنوان مسافر گوشت را مجبوری کیلویی 800 هزار تومان بخری من راننده هم همین وضعیت را دارم و هیچ مزیت و برتری برای من در نظر گرفته نشده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا