اخبار بورس

نگاهی به شاخص‌های صنعت بیمه در سال 1402

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت بیمه مرکزی که هر ماه با انتشار گزارشی آخرین آمار و ارقام از وضعیت صنعت بیمه را ارائه می‌کند، چندی پیش داده‌های مربوط به اسفند سال گذشته را منتشر کرد.

شرکت بیمه مرکزی در بخش‌های از این گزارش، برخی از شاخص‌های مهم صنعت بیمه یعنی «ارزش بیمه‌نامه»، «سرانه خسارت پرداختی» و «سرانه تعداد خسارت» را بررسی کرده که شامل نکات جالب توجهی است.

بررسی‌های شرکت بیمه مرکزی که بر اساس ارقام خوداظهاری شرکت‌های بیمه در سامانه سنهاب انجام شده‌اند نشان می‌دهند متوسط ارزش بیمه‌نامه‌ها در سال 1402 با رشدی 48 درصدی در مقایسه با سال قبل مواجه شده است. این در حالی است که مطابق این آمار، رقم خسارت پرداختی متوسط شرکت‌های بیمه برای هر فقره خسارت، نسبت به سال 1401 رشدی 51.6 درصدی پیدا کرده است.

بیشترین ارزش بیمه‌نامه برای کدام رشته بیمه‌ای بود؟

یکی از شاخص‌های بررسی‌شده در این گزارش، ارزش بیمه‌نامه است. این رقم که از تقسیم مجموع حق بیمه‌های تولیدی بر تعداد کل بیمه‌نامه صادره به دست می‌آید، نشان‌دهنده آن است که شرکت‌های بیمه برای صدور هر بیمه‌نامه، به طور متوسط چه میزان حق بیمه‌ای دریافت کرده‌اند.

آمارهای بیمه مرکزی حاکی از آن است که در سال 1402 مجموعاً 79.8 میلیون فقره بیمه‌نامه صادر کرده‌اند که ارزش آنها معادل 279 میلیارد تومان بوده است. بنابراین متوسط ارزش بیمه‌نامه‌ها در پایان این سال به سه میلیون و 500 هزار تومان رسیده که رقم مذکور 48 درصد بیشتر از سال 1401 است.

همچنین نگاهی به وضعیت ارزش بیمه‌نامه به تفکیک رشته‌های بیمه نیز نشانگر آن است که این شاخص در چهار رشته نفت و انرژی، هواپیما، اعتبار و کشتی با ثبت ارقام به‌ترتیب سه میلیارد و 170 میلیون تومان، یک میلیارد و 570 میلیون تومان، 530 میلیون تومان و 300 میلیون تومان، با اختلاف چشمگیری بیش از رشته‌های دیگر بوده است.

هر خسارت ۲ میلیون و 190 هزار تومان برای شرکت‌های بیمه آب خورد

سرانه خسارت پرداختی که نسبت کل خسارت‌های پرداختی به تعداد موارد خسارت است، دیگر شاخصی محسوب می‌شود که بیمه مرکزی در گزارش خود به آن پرداخته است و نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه برای هر مورد خسارت، به طور متوسط چه مبلغ خسارتی پرداخته کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمه‌گران در سال 1402 حدود 163 هزار میلیارد تومان در قالب 74.3 میلیون فقره خسارت پرداخت کرده‌اند. از همین روی، رقم سرانه خسارت پرداختی در سالی که گذشت با رشدی 51.6 درصدی همراه شده و به دو میلیون و 190 هزار تومان رسیده است.

در میان رشته‌های بیمه‌ای نیز بیشترین رقم سرانه خسارت پرداختی به رشته‌های بیمه کشتی با یک میلیارد و 280 میلیون تومان، هواپیما با یک میلیارد و 80 میلیون تومان، نفت و انرژی با 740 میلیون تومان، باربری با 220 میلیون تومان و پول با 150 میلیون تومان رسید.

سرانه تعداد خسارت صنعت بیمه ثابت ماند

دیگر شاخص بررسی‌شده در این گزارش سرانه تعداد خسارت است که نشان می‌دهد به طور متوسط در هر بیمه‌نامه چه تعداد خسارت پرداخت شده است. این نسبت که در سال 1401 معادل 0.9 واحد ثبت شده بود، در سال 1402 تغییری نکرد و در همین میزان ثابت ماند. به عبارت دیگر، شرکت‌های بیمه به ازای هر 10 بیمه‌نامه‌ای که صادر کرده‌اند، 9 مورد خسارت پرداخته‌اند.

نسبت خسارت در رشته‌های بیمه درمان و اعتبار اما بالاتر از این رقم بوده و در حدود 31.6 واحد و 2.2 واحد ثبت شده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا