سلامت روان

عوارض قرص آسنترا 50 و 100 ، موارد تجویز و نحوه مصرف

مجله دکتر دکتر

یکی از بیماری‌های شایع روانی که امروزه افراد با شدت‌های متفاوت به آن مبتلا می‌شوند، افسردگی و اضطراب است. قرص آسنترا یا سرترالین یکی از داروهایی است که دکتر روانپزشک برای افراد افسرده و بیمارانی که دچار اضطراب هستند، می‌کنند. این دارو برای درمان افسردگی و استرس بسیار کاربردی است اما عوارض قرص آسنترا بسیار جدی بوده و نباید بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده کنید. در این مطلب از مجله پزشکی دکتردکتر، به عوارض قرص آسنترا و نحوه مصرف درست آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

قرص آسنترا چیست؟

قرص آسنترا یا سرترالین یکی از انواع دارو ضدافسردگی است که متعلق به گروهی از دارو‌ها به نام مهارکننده­‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است. این دارو برای درمان اختلال افسردگی اصلی، اختلال وسواس اجباری (OCD)، اختلال هراس، اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) استفاده می‌شود.همچنین برای درمان اختلال دیسفوریک قبل از قاعدگی هم کاربرد دارد. این قرص در واقع، اختلالی را که در واسطه‌های شیمیایی مغز به وجود می‌آیند را درمان می‌کند. سروتونین یکی از واسطه‌های شیمیایی در مغز است که اگر به درستی ترشح نشود، فرد را به بیماری و استرس مبتلا می‌کند. این قرص با ایجاد تعادل میان واسطه‌های شیمیایی در مغز، در پیشگیری از افسردگی، استرس و اضطراب شدید مؤثر است.

عوارض قرص آسنترا که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند:

آسنترا همراه با اثرات سودمند خود در درمان اختلال افسردگی، ممکن است باعث ایجاد برخی عوارض ناخواسته شود. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته باشید. درصورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر در حین مصرف آسنترا فوراً با پزشک خود مشورت کنید:

عوارض بیشتر رایج آسنترا

  • کاهش علاقه به رابطه جنسی
  • عدم ترشح مایع منی (در مردان)
  • ناتوانی در داشتن یا حفظ نعوظ
  • از دست دادن توانایی جنسی، میل، انگیزه یا عملکرد

عوارض آسنترا

عوارض کمتر رایج یا نادر

عوارض قرص آسنترا گاه گذرا و زودگذر هستند و گاه برخی از این عوارض به ندرت در گروهی از افراد رخ می‌دهد. برای مثال ممکن است مدتی پس از مصرف قرص آسنترا دچار گیجی، تشنج، اسهال یا یبوست، خواب آلودگی شدید، خشکی دهان یا تشنگی شدید شوید. افزایش تنش، تند صحبت کردن و احساسات هیجانی و اعمال خارج از کنترل از دیگر عوارض قرص آسنترا هستند. برخی دیگر از این عوارض عبارتنداز:

  • تب و لرز و بی‌قراری
  • ناتوانی در نشستن و کمبود انرژی
  • افزایش تعریق
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • اسپاسم عضلانی یا تکان خوردن تمام اندام‌ها
  • خونریزی بینی
  • رفلکس‌های بیش‌فعال
  • ضربان قلب تند
  • لکه‌های قرمز یا بنفش روی پوست و بثورات پوستی
  • کهیر یا خارش
  • از دست دادن ناگهانی هوشیاری و تشنج
  • حرکات یا حالات غیر عادی یا ناگهانی بدن یا صورت
  • ترشح غیر معمول شیر (در زنان)

عوارض قرص آسنترا که نیاز به مراقبت فوری پزشکی ندارند:

برخی از عوارض جانبی آسنترا ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند؛ زیرا بدن شما با دارو سازگار می‌شود. همچنین، پزشک متخصص یا دکتر روانپزشک راه‌های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی را به شما خواهد گفت.معده اسیدی یا ترش همراه با آروغ زدن، کاهش اشتها یا کاهش وزن، اسهال یا یبوست، سوزش سردل و درد معده، خواب‌ آلودگی غیر معمول بعضی از این عوارض هستند. از دیگر عوارض قرص آسنترا که البته کمتر رایج هستند اما به هرحال ممکن است دچار آن شوید، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • آشفتگی، اضطراب یا عصبی بودن
  • درد مثانه و ادرار کدر
  • سوزش، خارش، بی‌حسی، گزگز، سوزن‌سوزن شدن، یا احساس سوزن‌سوزن شدن
  • تغییرات در بینایی
  • یبوست
  • ادرار سخت، سوزش یا ادرار دردناک
  • برافروختگی یا قرمزی پوست همراه با احساس گرما
  • میل مکرر به ادرار کردن
  • افزایش اشتها
  • درد یا حساسیت در اطراف چشم و استخوان گونه
  • گرفتگی یا آبریزش بینی

عوارض طولانی مدت آسنترا چیست؟

این یک داروی ایمن و مؤثر است که اگر طبق دستورالعمل استفاده شود، عوارض طولانی مدت زیادی ندارد. اما در صورت عدم رعایت اصول، می‌تواند منجر به از دست رفتن میل جنسی، از دست دادن انگیزه و ایجاد اضطراب شود.

قبل از مصرف آسنترا به نکات زیر دقت کنید:

۱. اگر به آسنترا حساسیت دارید یا پیموزاید مصرف می‌کنید، نباید از سرترالین استفاده کنید.۲. در صورت مصرف دی سولفیرام (آنتابوس) از شکل مایع این دارو استفاده نکنید.۳. آسنترا را ۱۴ روز قبل یا پس از استفاده از مهارکننده MAO استفاده نکنید. ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. مهارکننده‌های MAO عبارتند از: ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین، ترانیل سیپرومین و غیره‌.۴. اگر از دارو‌های محرک، دارو‌های مخدر، محصولات گیاهی یا دارو‌های افسردگی استفاده می‌کنید و همچنین دچار بیماری‌های روانی، بیماری پارکینسون، سردرد‌های میگرنی، عفونت های‌جدی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. تداخل با آسنترا می‌تواند باعث یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین شود.
۵. برخی از جوانان در اولین مصرف یک داروی ضدافسردگی افکار خودکشی دارند. پزشک باید در ویزیت‌های منظم پیشرفت شما را بررسی کند. خانواده یا سایر مراقبان شما نیز باید نسبت به تغییرات خلق و خو یا علائم شما هوشیار باشند.۶. آسنترا بر رشد کودکان اثر سوء دارد؛ از این رو در کودکان حداقل ۶ سال، فقط برای درمان اختلال وسواس فکری و نه افسردگی تأیید شده است.۷. مصرف آسنترا در دوران بارداری می‌تواند به جنین آسیب برساند؛ اما قطع دارو هم ممکن است برای شما خطرناک باشد. این دارو را بدون مشورت با پزشک خود شروع یا قطع نکنید.۸. در دوران شیردهی نیز از پزشک بپرسید که آیا استفاده از این دارو بی‌خطر است یا خیر.

نحوه مصرف قرص آسنترا چگونه است؟

آسنترا را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنما‌های دارو یا برگه‌های دستورالعمل را بخوانید.پزشک ممکن است گاهی دوز مصرفی شما را تغییر دهد. آسنترا را با یا بدون غذا، هر روز در یک زمان معین مصرف کنید. مایع آسنترا (کنسانتره خوراکی) باید درست قبل از مصرف با مایع رقیق شود.تمام دستورالعمل‌های ترکیبی ارائه شده با دارو را بخوانید و به دقت دنبال کنید. در صورت نیاز به کمک، از پزشک یا داروساز سؤالات خود را بپرسید. داروی مخلوط را با سرنگ ارائه شده یا دستگاه اندازه‌گیری دوز (نه قاشق آشپزخانه) اندازه‌گیری کنید.آسنترا ممکن است باعث نتایج نادرست در نتایج آزمایش ادرار شود. به کارکنان آزمایشگاه بگویید که از این دارو استفاده می‌کنید. مصرف آسنترا را به طور ناگهانی قطع نکنید، زیرا ممکن است علائم ناخوشایندی (مانند بی‌قراری، گیجی، سوزن‌سوزن شدن یا احساس شوک الکتریکی) داشته باشید. قبل از قطع دارو از پزشک خود سؤال کنید. دارو باید در ظرف در بسته، در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری شود.مصرف قرص آسنترامصرف قرص آسنترا

قرص آسنترا چند نوع دارد؟

در حالت کلی آسنترا دو نوع دارد:

۱. قرص آسنترا ۵۰

به طور معمول پزشک قرص‌های روکش دار آسنترا ۵۰ را برای افسردگی خفیف تجویز می‌کند. البته بستگی به وضعیت جسمانی فرد، سن و سال و جنسیت او نیز بستگی دارد و داشتن سابقه بیماری ممکن است در تجویز دوز آن تغییر کند.

۲. قرص آسنترا ۱۰۰

قرص آسنترا ۱۰۰ هم مانند اسنترا ۵۰ است اما دوز بالاتری داشته و اگر وضعیت افسردگی یا حالات روحی بیمار از حالت عادی خارج شود، پزشک آسنترا ۱۰۰ را تجویز می‌کند. عوارض مصرف قرص آسنترا ۱۰۰ بیشتر از عوارض قرص آسنترا ۵۰ است. پس بدون نسخه پزشک و سرخود از این دوز استفاده نکنید.

قرص آسنترا باعث چاقی یا لاغری می‌شود؟

یکی از سؤالاتی که در هنگام مصرف قرص آسنترا برای اغلب افراد پیش می‌آید، این است که آیا قرص آسنترا ۱۰۰ و ۵۰ باعث چاقی یا لاغری می‌شود یا خیر؟ طبق مطالعات انجام شده، این قرص به دلیل داشتن خواص مختلف، می‌تواند به چاقی یا لاغری فرد مصرف‌کننده منجر شود.اما این نتایج کاملاً قطعی نیست. بهتر است برای اینکه دچار چاقی، اضافه وزن یا لاغری و کاهش وزن شدید نشوید، همزمان با مصرف قرص آسنترا، یک برنامه ورزشی مناسب را دنبال کنید. این کار باعث می‌شود که از عوارض قرص آسنترا سرترالین جلوگیری کنید.اما به شما توصیه می‌کنیم که اصلاً نگران چاقی یا لاغری خود در هنگام مصرف این قرص نباشید؛ چون این قرص به دلیل شرایط فعلی شما تجویز شده و وضعیت روحی شما بسیار مهم‌تر از شرایط جسمی، چاقی و لاغری شما است.

هنگام مصرف آسنترا از چه چیز‌هایی باید اجتناب کرد؟

نوشیدن الکل با آسنترا می‌تواند عوارض قرص آسنترا را تشدید کند. تا زمانی که بدانید این دارو چه تأثیری بر شما خواهد داشت از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک خودداری کنید. ممکن است واکنش‌های شما مختل شود.

آسنترا با چه دارو‌هایی تداخل دارد؟

مانند هر داروی دیگری، مصرف آسنترا با دارو‌های دیگر تداخل ایجاد کرده و ممکن است عوارض زیادی به همراه داشته باشد. آسنترا با دارو‌های زیر تداخل ایجاد خواهد کرد:آسنترا می‌تواند باعث یک مشکل جدی قلبی شود. اگر از دارو‌های خاصی برای عفونت، آسم، مشکلات قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، بیماری روانی، سرطان، مالاریا یا HIV نیز استفاده کنید، خطر برای شما ممکن است بیشتر باشد.قبل از مصرف دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، ادویل، آلو، موترین و غیره از پزشک خود سؤال کنید. استفاده از NSAID همراه با آسنترا ممکن است باعث کبودی یا خونریزی شما شود.سایر دارو‌ها نیز ممکن است با آسنترا تداخل داشته باشند، از جمله دارو‌های تجویزی و بدون نسخه، ویتأمین‌ها و محصولات گیاهی. در رابطه با سایر دارو‌هایی که استفاده می‌کنید حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید.

پیش از مصرف آسنترا با پزشک مشورت کنید

به یاد داشته باشید که این دارو و سایر دارو‌ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید، هرگز دارو‌های خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و آسنترا را فقط برای موارد تجویز شده استفاده کنید. بنابراین ابتدا برای دریافت نوبت دکتر اقدام کنید، سپس در صورت تجویز پزشک این دارو را مصرف کنید. چون مصرف اشتباه دارو می‌تواند عوارض زیادی برای شما داشته باشد.

میزان مصرف روزانه آسنترا چه قدر است؟

معمولاً پزشکان برای بزرگسالان ۵۰ میلی‌گرم آسنترا در روز را پیشنهاد می‌دهند. اما با توجه به شدت بیماری، می‌تواند حداکثر دوز تجویز شده را به ۲۰۰ میلی‌گرم در روز افزایش دهد.قرص آسنتراقرص آسنترا

استفاده از آسنترا در زمان بارداری یا شیردهی

طبق مطالعاتی که روی داروی آسنترا انجام شده، این دارو متعلق به گروه C است و در حیوانات اثرات سوئی بر جنین می‌گذارد. اما هنوز اطلاعاتی در رابطه با انسان به دست نیامده است. این دارو زمانی می‌تواند در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد که مشکلات مادر به قدری جدی باشد که عدم مصرف این دارو کودک را بیشتر در معرض خطر قرار دهد.اما باز هم بهتر است در رابطه با این موضوع حتماً با پزشک مشورت کنید. مصرف آسنترا در غلضت‌های پایین شاید خطر جدی برای شیردهی ایجاد نکند و به راحتی دفع شود، اما با وجود این توصیه می‌شود که هنگام استفاده از آسنترا از شیردهی خودداری کنید. به جای شیر مادر، می‌توانید شیر خشک را جایگزین کنید.

تداخل مصرف آسنترا و فلوکستین

گاهی برای درمان بیماری افسردگی پزشک داروی فلوکستین را تجویز می‌کند. اما برخی از افراد برای اثربخشی بیشتر همزمان از داروی آسنترا و فلوکستین استفاده می‌کنند. به این موضوع توجه کنید که این دو دارو تداخل شدید داشته و مصرف همزمان آن‌ها باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.

عوارض قرص آسنترا را دست کم نگیرید!

در این مطلب به طور کامل به بررسی عوارض قرص آسنترا ، نحوه مصرف و تداخلات دارویی آن پرداختیم. کردیم. مصرف سرخود این دارو بسیار خطرناک است و گاهی با عوارض جبران ناپذیری همراه است. پس بهتر است که عوارض آسنترا را جدی بگیرید و به یاد داشته باشید که مصرف این دارو باید زمانی انجام شود که پزشک علائم افسردگی و استرس را در بیمار مشاهده و این دارو را تجویز کرده باشد. اگر علائم افسردگی و اضطراب دارید با دریافت آنلاین نوبت دکتر به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.آیا شما تا به حال از این دارو استفاده کردید؟ نتیجه مصرف آن راضی‌کننده بوده یا خیر؟ لطفاً نظرات خود را با ما و خوانندگان این مقاله به اشتراک بگذارید. محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا