غذا و دارو

کمبود شیرخشک به دلیل غفلت سازمان غذا و دارو است

سالم‌خبر: رئیس انجمن تولیدکنندگان شیر خشک و غذای کودک، گفت: به دلیل غفلت سازمان غذا و دارو در تخصیص ارز به شرکت‌های تولید شیرخشک به این مرحله رسیدیم که مواد اولیه آن‌ها یا تمام شده است و یا چند ماه دیگر به اتمام می‌رسد.

سالم نیوز

هانی تحویل‌زاده در یک برنامه رادیویی افزود: سال گذشته ۶۱ میلیون عدد قوطی شیرخشک در کشور تولید شد و ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲۷ میلیون قوطی شیرخشک تولید شده است، این تولید نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است و با وجود عدم تخصیص ارز شرکت‌ها همچنان به‌صورت اعتباری تولیدشان را ادامه دادند.

وی همچنین گفت: ۱۵ سال است که واردات شیرخشک نداشته‌ایم ما بی نیاز بوده‌ایم و حتی کشور‌های همسایه در زمینه شیرخشک به شدت به ما وابسته اند. ظرفیت تولید ۱۱۷ میلیون عدد قوطی شیرخشک در کشور وجود دارد که از تمام این توان استفاده نشده یعنی اولین ایرادی که وارد است این به دلیل غفلت سازمان غذا و دارو در تخصیص ارز به شرکت‌های تولید شیرخشک به این مرحله رسیدیم که مواد اولیه آن‌ها یا تمام شده است و یا چند ماه دیگر به اتمام می‌رسد است که ما از تمام توان تولید کنندگان استفاده نکردیم تخصیص ارز از سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی ارسال نشده است. موجودی مواد اولیه در کارخانجات به اندازه ۵ تا ۶ ماه تامین نشده در نتیجه از کل توان استفاده نشده و این اتفاق افتاده است.

وی افزود: موضوع دوم قیمت و قاچاق غیرمجاز مصرف شیرخشک است. وقتی قیمت را به صورت دستوری و به زور کنترل می‌کنیم و همچنان ارز ترجیحی به شیرخشک می‌دهیم کما اینکه تنها کالایی که در حوزه سلامت هنوز ارز ترجیحی می‌گیرد شیرخشک نوزاد است این نتایج قابل پیش‌بینی است. ما ماه‌ها قبل تاکید کردیم که این ارز حذف شود مثل دارو تبدیل به ارز نیمایی شود که متاسفانه توجه نشد برای اجرایش هم اصلاً ایجاد سامانه‌های پیچیده و درگیرکردن داروخانه و توزیع و تولید کننده با سامانه‌های پیچیده راه حل نیست خیلی ساده قیمت شیرخشک واقعی شود که از قاچاق و مصرف بی رویه غیر نوزاد جلوگیری شود و از

۱۵ سال است که واردات شیرخشک نداشته‌ایم ما بی نیاز بوده‌ایم و حتی کشور‌های همسایه در زمینه شیرخشک به شدت به ما وابسته اند. ظرفیت تولید ۱۱۷ میلیون عدد قوطی شیرخشک در کشور وجود دارد که از تمام این توان استفاده نشده است آن طرف سوبسید نقدی به خانواده‌هایی داده شود که صاحب فرزند می‌شوند خیلی ساده مشکل در واقع مصرف بی رویه حل می‌شود ما نسبت به سال‌های گذشته مصرف شیرخشک‌مان آن قدر افزایش نداشته است و این نشان می‌دهد که شیرخشک هم قاچاق می‌شود و هم مصرف غیر مجاز دارد.

تحویل‌زاده گفت: مصرف غیر مجاز شیر نوزاد نیز بدین معنا است که وقتی قیمت شیرخشک مثلاً ۵۵ هزار تومان باشد قیمتش نسبت به سبد غذایی خانواده پائین باشد در جای غیر صحیح آن مصرف می‌شود و به دست نوزاد نمی‌رسد به اندازه کافی می‌تواند شیر معمولی مصرف شود بله قیمتش از شیر معمولی پائین‌تر است.
 
وی ادامه داد: برخی راه‌حل ها برای رفع این مشکل مربوط به ۲۰ سال پیش است در حالی که صنایع پیشرفت کرده اما مشکل برنامه ریزی است که اصلاً ارز به ما تخصیص ندادند. دو تولیدکننده شیرخشک ما هیچ گونه ارزی نگرفته اند یک واحد ما کامل خوابیده است و از توان تولیدی صنایع وقتی قیمت را به صورت دستوری و به زور کنترل می‌کنیم و همچنان ارز ترجیحی به شیرخشک می‌دهیم این کمبودها قابل پیش‌بینی است استفاده نشده است. اینکه گفته می شود برند شیرخشک زیاد شده و این خود می تواند یکی از عوامل کمبود آن باشد پس به 20 سال قبل بازگردیم و یک برند شیرخشک در کشور توزیع شود تکنولوژی و فرمولاسیون شیرخشک ها پیشرفت کرده است و ما نمی توانیم این تکنولوژی را کنار بگذاریم و به عقب بازگردیم.

وی افزود: قبلاً اگر یک برند شیر توزیع می‌شد الان بر اساس نیاز‌های ماهیانه و رشد نوزاد شیرخشک ارتقا پیدا می‌کند. مثلاً ۳ ماه اول رشد مغزی و چشمی نوزاد به حداکثر می‌رسد باید بر روی اسید‌های چرب ضروری اش دقت کنیم و فرمولاسیون خاصی را به کار ببریم وقتی بالای یکسال می‌شود دیگر رشد مغزی و چشمی اش کامل شده و حالا باید به ارگان‌های دیگر توجه کرد اینکه بیاییم مثل ۲۰ سال پیش فقط یک شیر بدهیم که صحیح نیست تکنولوژی پیشرفت کرده ما ۱۵ سال خودکفا بوده‌ایم در این صنعت برنامه ریزی ناصحیح، عدم ارسال لیست ارزی این مشکل را ایجاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا