غذا و دارو

سقف ارزی دارو تغییر نمی‌کند حداقل ۱۰۵ همت نیاز داریم

سالم‌خبر: معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: صنعت بیمه‌ی کشور باید به حدی قوی باشد که داروهای تأییدی را تأمین کند اما این نقش را به خوبی و کامل ایفا نمی‌کنند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، گفت: صنعت بیمه‌ی کشور باید به حدی قوی باشد که داروهای تأییدی را برای مردم تأمین کند اما این نقش را به خوبی و کامل ایفا نمی‌کنند.

سیدحیدر محمدی، در کنفرانس ملی عدالت در نظام سلامت با رویکرد دسترسی عادلانه به دارو همچنین افزود: در زمینه تأمین دارو، تمرکز ما عدالت بر سلامت با رویکرد دارو است. به دنبال این هستیم که کالا و خدمات را تأمین کنیم. پس از انقلاب در این بخش اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است. در تأمین دارو نیز ۹۹ درصد از داروها را تولید می‌کنیم. در کرونا آنچه ما را آزار داد این

صنعت بیمه‌ی کشور باید به حدی قوی باشد که داروهای تأییدی را برای مردم تأمین کند اما این نقش را به خوبی و کامل ایفا نمی‌کنند بود که اقلام از طرف شرکت‌ها به دلیل تحریم و کمبود دارو به دست ما نمی‌رسید.

وی ادامه داد: از مزایای رقابتی ما در دارو، تولیدکنندگان داخلی هستند. بحث تهیه داروی خارجی و داخلی همواره چالش بوده است. طرح ژنریک متأسفانه اجرا نمی‌شود؛ این طرح یک برنامه عادلانه است و در شرایط جنگ اقتصادی غیر از این امر نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

محمدی گفت: معتقدیم هر داروی تولید داخل را در اختیار مردم قرار می‌دهیم و هر دارویی که نداشته باشیم را تهیه می‌کنیم. برخی تصور می‌کنند داروی داخلی کم کیفیت است و باید داروی خارجی در دسترس باشد.

طرح ژنریک متأسفانه اجرا نمی‌شود؛ این طرح یک برنامه عادلانه است و در شرایط جنگ اقتصادی غیر از این امر نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم وقتی داروهای خارجی بدون یارانه وارد می‌شود اعتراض می‌کنند.

وی با اشاره به وظیفه شرکت‌های بیمه‌گر اظهار کرد: صنعت بیمه باید به حدی قوی باشد که داروهای تأییدی را تأمین کند اما این نقش کامل انجام نمی‌شود. بیمه‌ها باید از مردم حمایت کنند و قیمت دارو را پوشش دهند. این موضوع به توازن خوبی نمی‌رسد و در تأمین یارانه صنعت و پوشش کامل بیمه‌ای به مشکل می‌خوریم. پرداخت بیمه با تأخیر انجام می‌شود و مؤسسات دارویی از این امر گله دارند.

محمدی گفت: داروخانه‌ها در انتهای زنجیره توزیع قرار دارند، تعداد داروخانه‌ها در دسترسی

تأسیس بیش از حد داروخانه در یک محدوده موجب رقابتی شدن و کاهش کیفیت می‌شود. نباید توازن در این بخش از بین برود مردم مؤثر است و کم و زیاد بودن داروخانه درست نیست. برخی تصور می‌کنند عدالت در هر حوزه‌ای در سلامت هم قابل اجرا است. رقابت‌پذیری موجب از بین رفتن کیفیت در حوزه سلامت می‌شود و سلامت حوزه اقتصادی نیست.

وی افزود: تأسیس بیش از حد داروخانه در یک محدوده موجب رقابتی شدن و کاهش کیفیت می‌شود. نباید توازن در این بخش از بین برود. صدور بدون محدودیت مجوز داروخانه نگاه غلطی است. در یارانه‌های دارویی صرفه جویی شده و امیدوارم این مهم در بخش شیرخشک هم دیده شود. سقف ارزی ما تغییر نمی‌کند و حداقل ۱۰۵ همت یارانه دارو نیاز داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا