غذا و دارو

تمامی مشکلات زنجیره تامین دارو در کشور ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه است

سالم‌خبر: مدیرعامل شرکت پخش رازی، گفت: مشکل اصلی کشور ما در کل زنجیره تامین داروی کشور ناشی از سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌های اشتباه است.

سالم نیوز

سالم‌خبر: مدیرعامل شرکت پخش رازی، گفت: مشکل اصلی کشور ما در کل زنجیره تامین داروی کشور ناشی از سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌های اشتباه است.

به گزارش سالم‌خبر؛ محمدرضا مرادی، داروساز در پنل تخصصی بررسی چالش های مدیریت داروخانه افزود: وقتی آیین نامه‌ای در مورد داروخانه‌ها تدوین می‌شود و آنها را با برخی چالش‌ها روبه‌رو می‌کند در مورد شرکت‎‌های پخش نیز همین مساله مصداق پیدا می‌کند.

وی گفت: ما با کدام کشور خود را مورد مقایسه قرار داده ایم؟ در کدام کشور جهان کدام الگوی مقایسه‌ای را داریم تا بدانیم پخش دارویی یک کشور بیش از 7 تا 8 شرکت پخش وجود داشته باشد یا در کجای دنیا محدودیت صادرات محصولات دارویی وجود دارد؟ اما برای اخذ صدور پروانه تولید یک محصول 54 تولید کننده وجود دارد و همه هم می‌خواهند سهم بازار بگیرند.
 
مرادی همچنین اظهار داشت: من با سابقه عضویت در انجمن تولید کنندگان مواد اولیه، تولید دارو و پخش و با آگاهی از کل زنجیره تامین با صراحت می‌گویم که مشکل ما در این زنجیره به نوع سیاست گذاری‌ما بازمی‌گردد.

مشکل اصلی کشور ما در کل زنجیره تامین داروی کشور ناشی از سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌های اشتباه است وقتی ۵۴ شرکت همگی یک محصول مثل رزوواستاتین را تولید می‌کنند و همه هم خواستار آن می‌شوند که  سهمی از بازار بگیرند قاعدتاً شما دیگر نمی‌توانید توقع شرایط متوازنی از فروش در یک شرکت تولیدی را داشته باشید. چون تولیدکننده با سختی ارزی را که تهیه و تبدیل به محصول کرده است را در حالی که ۵۰ رقیب هم دارد می‌خواهد بفروشد اما نمی‌تواند به فروش برساند به همین دلیل به پخش فشار می‌آورد و عنوان می کند که اگر طالب داروی متیمازول هستید تا زمانی که به میزانی بالا داروی رزواستاتین نخرید داروی کمیاب و اصلی را به شما نمی دهم و همین طور این روند پیش می‌رود و مشکلات این زنجیره به داروخانه می‌رسد. پس منشاء این مشکل همین سیاست گذاری اشتباهی است که صنعت دارو را که می تواند اتفاقا پس از نفت به صنعتی پویا و ارزآور تبدیل شود را در شرایط نامطلوبی قرار داده است.

وی تصریح کرد: ظرفیتی که ما در صنعت دارویی کشور داریم بیش از نیاز داخلی است بیش از سه و نیم برابر تولید نیاز داخل می‌توانیم تولید کنیم اما صادرات بسیار اندک است این چالش ها و مسائل را کنار یکدیگر

در کدام کشور جهان بیش از 7 تا 8 شرکت پخش وجود دارد و در کدام کشور جهان برای اخذ صدور پروانه تولید یک محصول 54 تولید کننده وجود دارد و همه هم می‌خواهند سهم بازار بگیرند بگذاریم دلیل سبدفروشی پخش ها محرز می شود.

مرادی با اشاره به تعدد صدور پروانه های تولید همچنین افزود: وقتی پروانه‌های تکراری تولید، پروانه‌های زیاد شرکت‌های توزیع کننده عدم امکان صادرات و انبوهی از محصولات مشابه که در تولیدی‌ها و پخش‌ها وجود دارد و مضاف بر آن یک سری محصولاتی که همیشه در کشور دچار کمبود هستند را مورد بررسی قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که پس به طور قطع عامل چنین چالش‌هایی عدم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی درست است.

مدیرعامل شرکت پخش رازی همچنین افزود: سیاست گذاری و برنامه‌ریزی درست نباشد همیشه یک سری از محصولات مازاد و یک سری محصولات دچار کمبود است. بعد محصولی که دچار کمبود است به دلیل تعدد شرکت‌های پخش شرکت‌هایی که برای اینکه بقا داشته باشند برای ادامه حیات چند قلم دارو دچار کمبود را پیش خرید می‌کنند و بعد مجبور به سبد فروشی به داروخانه‌ها می‌شوند و این مساله ایست که شرکت های پخش از سوی تولیدکنندگان تحت فشار هستند برای خرید محصولات مازاد.

وی ادامه داد: در پی این مساله رقابت شرکت های پخش که

ظرفیتی که ما در صنعت دارویی کشور داریم بیش از نیاز داخلی است بیش از سه و نیم برابر تولید نیاز داخل می‌توانیم تولید کنیم اما صادرات بسیار اندک است این چالش ها و مسائل را کنار یکدیگر بگذاریم دلیل سبدفروشی پخش ها محرز می شود تعداد سراسری آن 64 شرکت است خود منجر به ایجاد مشکلاتی می شود که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم و دود آن در نهایت به چشم داروخانه ها می رود.

مرادی گفت: اگر واقعاً از تمامی ظرفیت‌های کشور استفاده شود و مشکل صادرات دارو در کشور حل شود بسیاری از مشکلات زنجیره تامین خود به خود حل خواهد شد. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده می‌توانند بسیاری از محصولات مازاد خود را صادر کنند و توازنی در سبد به وجود آید و بعضا اگر دچار کمبودهایی هم می‌شویم اشکالی ندارد واردات انجام شود این توازن که ایجاد شود هیچکس نمی‌تواند داروخانه را مجبور کند سبد بخرد.

وی با بیان اینکه یک شرکت پخش که مشتری ثابت آن داروخانه‌هاست نمی خواهد با سبد فروشی موجب اذیت و آزار داروخانه‌ها شود به طور قطع شرایط اینگونه ایجاب کرده است، تاکید کرد: ما همیشه در هریک از عوامل زنجیره تامین جزیره‌ای عمل کرده ایم از مواد اولیه گرفته تا عوامل دیگر. موضوع بسیار شفاف است و ما باید بپذیریم که مشکل؛ مشکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی است تقصیرها را گردن یکدیگر نیندازیم.
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا