اخبار اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته دوم اردیبهشت 1403

تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارهای مالی در دومین هفته اردیبهشت همانند هفته گذشته در تمام بازارها منفی شد. در هفته اخیر دلار پرچمدار بیشترین افت بازدهی در بازارها بود. در مرحله بعد طلا، سکه و دلار به ترتیب بیشترین افت بازدهی را در بازارهای مورد بررسی داشتند.

این هفته اخبار سیاسی سیگنال خاصی به بازارهای مالی نداد؛ اما برخی اخبار در خصوص سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان و احتمال ایجاد گشایش در خصوص آزادسازی دلاری‌های بلوکه شده، احتمال تداوم روند کاهشی در بازارهای مالی طی هفته آینده را بالا برد.

دلار دو هزار تومان دیگر ریخت

قیمت دلار  از ۶ تا امروز ۱۳ اردیبهشت با نوسانات کاهشی همانند هفته گذشته دو کانال کاهش قیمت را در کریدور ششم تجربه کرد. دلار در هفته دوم اردیبهشت بازدهی منفی ۳.۳۷ درصدی و کاهش قیمت دو هزار و ۱۵۰ تومانی داشت. در آخرین معامله روز پنجشنبه اسکناس آمریکایی در پله‌های ۶ کانال اول از کریدور ششم معامله شد.

مثقال طلا از گرم بیشتر افت داشت

روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۴۶۴ هزار تومان رسید و با کاهش ۷۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، بسته شد. این هفته طلا با افت ۱.۹۸ درصدی بعد از دلار بیشترین مقدار افت بازدهی را داشت. در هفته دوم اردیبهشت هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۵ میلیون تومانی ایستاد و افت بازدهی۲.۱۰ درصدی داشت.

گفتنی است این هفته اونس جهانی طلا با کاهش قیمت همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۲۹ دلار ارزان شد و در لحظه نگارش این گزارش با رقم ۲۲۹۵ دلاری در حال معامله است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل افت بازدهی  ۱.۲۵ درصدی داشت.

سکه ۵۰۰ هزار تومان ریخت

در هفته اخیر سکه امامی با کاهش بازدهی ۱.۱۸ درصدی افت قیمت ۴۹۹ هزار تومانی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت با قیمت ۴۲ میلیون و ۹۰۳ هزار تومان به کار خود پایان داد.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۸ میلیون و ۱۹۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی ایستاد.

بازار سهام به روند نزولی بازگشت

ازار سهام در دو هفته گذشته با افزایش عرضه و کاهش ارزش معاملات روبه‌رو شد و همین موضوع شاخص‌های بورسی را وارد روند نزولی کرد. به طوری که هر دو نماگر بورس در پنج روز کاری این هفته کاهش ارتفاع داشتند.

نگاهی به روند معاملات این هفته نشان می‌دهد شاخص کل بورس طی این پنج روز معاملاتی با کاهش 1.7 درصدی از تراز دو میلیون و 303 هزار واحد در پایان بورس هفته گذشته به دو میلیون و 264 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز 1.69 درصد کاهش ارتفاع داد و از 763 هزار واحد به 750 هزار واحد رسیده است.

همچنین لازم به ذکر است بازار سهام طی این هفته به طور میانگین هفت میلیارد و 160 میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل سه هزار و 138 میلیارد تومان رقم زد. تراز پول حقیقی نیز در هفته دوم اردیبهشت منفی بود؛ به طوری که طی پنج روز کاری 648 میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شده است.

بورس هفته دوم اردیبهشت در یک نگاه

بررسی معاملات بازار سهام در این هفته نشان می‌دهد، شاخص کل در روز ابتدایی هفته با رشد حداقلی کار خود را آغاز کرد. شاخص هم‌وزن نیز در این روز حدود 0.17 درصد افزایش ارتفاع داد. در یکشنبه اما فشار عرضه بالا گرفت و هر دو نماگر بورس نزولی بودند. به طوری که شاخص کل 0.87 درصد و شاخص هم‌وزن 0.98 درصد پایین آمدند.

معاملات دوشنبه نیز در همین جهت بود اما نزول شاخص‌ها با شدت کمتری اتفاق افتاد. به طوری که شاخص کل 0.16 درصد و شاخص هم‌وزن 0.09 درصد پایین آمدند. همچنین معاملات سه‌شنبه نیز به طوری بسته شد که شاخص کل و شاخص هم‌وزن به ترتیب 0.54 درصد و 0.8 درصد کاهش داشتند. در روز پایانی هفته اما مسیر شاخص‌ کل و هم‌وزن جدا شد؛ به نحوی که شاخص کل 0.17 درصد افزایش و شاخص‌ هم‌وزن 0.01 درصد افزایش داشتند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا