غذا و دارو

تعیین ضرب‌الاجل‌ برای رونمایی از فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها ناشی از نگاه غیرعلمی برخی مسوولان است

سالم‌خبر: مسوولانی که قصد دارند عجولانه در یک ضرب‌الاجل یا اعلام یک تاریخ خاص، بدون در نظرگرفتن الزامات خاص از فروش اینترنتی دارو و کالای سلامت رونمایی کنند نگاه ساده‌انگارانه و غیرعلمی به نظام پیچیده سلامت دارند و به طور قطع مسوولان نظام دارویی و سلامت کشور با این شیوه مخالف‌اند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: مسوولانی که قصد دارند عجولانه در یک ضرب‌الاجل یا اعلام یک تاریخ خاص، بدون در نظرگرفتن الزامات خاص از فروش اینترنتی دارو و کالای سلامت رونمایی کنند نگاه ساده‌انگارانه و غیرعلمی به نظام پیچیده سلامت دارند و به طور قطع مسوولان نظام دارویی و سلامت کشور با این شیوه مخالف‌اند.

نازیلا یوسفی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد و مدیریت دارو و دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب، افزود: روند دیجیتال شدن در دنیا یک روند کلان است که تمام امورات در هر رشته‌ای نیز رو به دیجیتال شدن گذاشته است. اما این مساله در حوزه سلامت الزامات خاص خودش را دارد و باید از سوی کسانی پایه‌ریزی و اجرا شود که نسبت به این

مسوولانی که قصد دارند عجولانه در یک ضرب‌الاجل یا اعلام یک تاریخ خاص، بدون در نظرگرفتن الزامات خاص از فروش اینترنتی دارو و کالای سلامت رونمایی کنند نگاه ساده‌انگارانه و غیرعلمی به نظام پیچیده سلامت دارند و به طور قطع مسوولان نظام دارویی و سلامت کشور با این شیوه مخالف‌اند الزامات آگاهی داشته و سال‌ها در حوزه سلامت کار و تحصیل کرده باشد. متاسفانه در حال حاضر این مهم از سوی کسانی که خارج از حوزه سلامت هستند و شناخت کافی ندارند مورد پیگیری و تعجیل در اجرای آن است.

وی ادامه داد: در حالی که باید این مساله مورد توجه قرار گیرد که فلسفه وجودی رگولاتورها برای چه تا این حد در هر کشوری مهم شده‌ و وجودشان برای امنیت سلامت جامعه الزامی است. به طور مسلم از اتفاقاتی که در گذشته افتاده، فجایعی که قبل‌ها در نظام سلامت افتاده است و موجب تولید کودکان معلول شده است یا داروهایی که موجب مرگ‌ومیر شده‌اند همه الزام و اهمیت رگولاتوری را برای مسوولان و تصمیم‌گیران ایجاد می کند که نظام سلامت شوخی نیست.

دبیر کارگروه بررسی و تدوین فهرست

اگر نظام دارویی کشور در زمینه فروش آنلاین دارو از طریق پلتفرم‌ها اظهار مخالفت می‌کند نه اینکه مخالف تسهیل در دسترسی دارو به مردم است بلکه مخالف در معرض خطر قرار دادن سلامت مردم با ساده نگاه کردن به موضوعات پیچیده سلامت و نظام دارویی هستند دارویی کشور همچنین اظهار داشت: کسانی که فکر می‌کنند در یک ضرب‌الاجل یا اعلام یک تاریخ خاص می توانند این الزامات را دیده و از فروش اینترنتی دارو و کالای سلامت رونمایی کنند نگاه ساده‌انگارانه و غیرعلمی به نظام پیچیده سلامت دارند.

وی با اشاره به اینکه ما سه جریان کلی در زنجیره تامین دارو داریم، تصریح کرد: جریان محصول، پول و اطلاعات که در هر یک از آنها حرف و حدیث‌های بسیاری حول محور بیمار وجود دارد. اگر نظام دارویی کشور در زمینه فروش آنلاین دارو از طریق پلتفرم‌ها اظهار مخالفت می‌کند نه اینکه مخالف تسهیل در دسترسی دارو به مردم است بلکه مخالف در معرض خطر قرار دادن سلامت مردم با ساده نگاه کردن به موضوعات پیچیده سلامت و نظام دارویی هستند.

یوسفی

اگر سیستم فروش آنلاین دارو از سوی پلتفرم‌ها عجولانه و پراشتباه و خطا پایه‌ریزی و اجرا شود در این صورت بازگرداندن و اصلاح آن بعید و یا مدت‎ها طول می کشد تا اصلاح شده و به نقطه مطلوبی که در آن قرار داشتیم بازگردیم ادامه داد: اگر نحوه درست این کار را در زمان مناسب به متخصصان آن بسپارند حتماً این روند به خوبی انجام خواهد شد و یک پایه‌ریزی خوبی برای آن تدوین و انجام می‌شود. قاعدتا با این شیوه هم مردم نفع آن را می‌برند هم ذینفعان این حوزه به منافع مطلوب و مشروع خود می‌رسند. مانند بسیاری از ساختارهای دیگری که در کشور ایجاد شده است و با وجود گذشت ۲۰ سال  می‌بینیم استانداردها بسیار دقیق پایه‌ریزی شده و پیشرفته است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سیستم فروش آنلاین دارو از سوی پلتفرم‌ها عجولانه و پراشتباه و خطا پایه‌ریزی و اجرا شود در این صورت بازگرداندن و اصلاح آن بعید و یا مدت‎ها طول می کشد تا اصلاح شده و به نقطه مطلوبی که در آن قرار داشتیم بازگردیم.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا