غذا و دارو

با این قیمت دارو، امکان نوسازی صنعت دارو در کشور وجود ندارد

سالم‌خبر: عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کشور، گفت: با این قیمت دارو، امکان نوسازی صنعت دارو وجود ندارد. نمی‌توان با دلار ۵۴ هزار تومان دستگاه خرید و با دلار ۲۸ هزار تومانی دارو فروخت.

سالم نیوز

سالم‌خبر: عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کشور، گفت: با این قیمت دارو، امکان نوسازی صنعت دارو وجود ندارد. نمی‌توان با دلار ۵۴ هزار تومان دستگاه خرید و با دلار ۲۸ هزار تومانی دارو فروخت.

مرتضی خیرآبادی درباره اهمیت نوسازی خطوط داروسازی، افزود: دارو‌های سرطانی یک نسل عوض شده و نسل‌های جدید آن وارد بازار شده‌است. در نسل‌های جدید این دارو‌ها امکان تولید نداریم و خرید از خارج از کشور هم بسیار گران هست. دولت نه می‌گذارد دارو در داخل کشور تولید شود و نه می‌تواند از

با این قیمت دارو، امکان نوسازی صنعت دارو وجود ندارد. نمی‌توان با دلار ۵۴ هزار تومان دستگاه خرید و با دلار ۲۸ هزار تومانی دارو فروخت خارج بخرد. پس ما نیاز داریم تا بازسازی صنعت دارو انجام شود.

به گفته این عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو در حال حاضر در صنعت دارو حدود ۴۴۰ شرکت دارویی وجود دارد که دارو‌های شیمیایی، بیولوژیک و مکمل را تولید می‌کنند. شرکت‌های اصلی ما متعلق به تأمین اجتماعی، برکت و بانک ملی است که تقریباً عمر مفید اکثر آن‌ها گذشته‌ است.

وی درباره تولید دارو در کشور گفت: ما در مجموعه کل کارخانجات کشور حدود ۱/‌۱ درصد داروی دنیا را تولید می‌کنیم، اما ارزش این دارو‌ها در بازار 0/29 درصد قیمت دنیاست.

دارو‌های سرطانی یک نسل عوض شده و نسل‌های جدید آن وارد بازار شده‌است. در نسل‌های جدید این دارو‌ها امکان تولید نداریم و خرید از خارج از کشور هم بسیار گران هست. دولت نه می‌گذارد دارو در داخل کشور تولید شود و نه می‌تواند از خارج بخرد اگر این کارخانه‌ها نبودند و می‌خواستیم در کشور دارو تولید کنیم، باید چهار برابر قیمت فعلی خرید می‌کردیم. امروزه ما در صنعت دارویی کشور با سرکوب قیمت مواجه هستیم. قیمتی که دولت تعیین می‌کند و دولت هم همیشه پایین‌ترین حد قیمت را انتخاب می‌کند.

خیرآبادی در خصوص نوسازی صنعت دارو در کشور معتقد است با این قیمت دارو، امکان نوسازی صنعت دارو وجود ندارد. نمی‌توان با دلار ۵۴ هزار تومان دستگاه خرید و با دلار ۲۸ هزار تومانی دارو فروخت.

به گفته این عضو هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو بازار

دولت دو راه پیش روی خود دارد یا صنعت دارو در این وضعیت بماند و کارخانجات نابود شود یا پول ندهد و داروی جدید تولید نکند. تولید داروی جدید، دستگاه جدید می‌خواهد دارو در کشور حدود ۴ میلیارد دلار است و زمانی که برای بازسازی صنعت دارو پولی داده نمی‌شود مانند امروز با نبود دارو‌های جدید مواجه می‌شویم.

وی درباره رویکرد دولت در این صنعت تصریح کرد: دولت در این زمینه دو رویکرد دارد. یا صنعت دارو در این وضعیت بماند و کارخانجات نابود شود یا پول ندهد و داروی جدید تولید نکند. تولید داروی جدید، دستگاه جدید می‌خواهد. امروزه تکنولوژی تولید قرص‌ها بسیار تغییر کرده‌است و زمانی که پول و دستگاه نداشته‌باشیم، مجبور می‌شویم کار جدید انجام ندهیم./فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا