اخبار بازی

۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۳ به انتخاب مصطفی زاهدی، سرپرست تحریریه

گیمفا

۲۰۲۳ بدون شک، یکی از بهترین و پربار‌ترین سال‌های ممکن برای دنیای گیم در قرن اخیر به شمار می‌آید. از بازسازی‌های فوق‌العاده موفق مثل Dead Space و Resident Evil 4 گرفته، تا آثار انقلابی مثل Bladur’s Gate 3 و ده‌ها بازی AAA و یا ایندی موفق دیگر، شاهد سال بسیار جذابی بودیم.

با وجود غنی بودن سال ۲۰۲۳ از لحاظ محتویات گیمینگ، باید به شخصه اشاره کنم که به دلیل مشغله کاری و برخی درگیری‌ها، نتوانستم برخی آثار مهم مثل Star Wars Jedi: Survivor را تجربه کنم و از طرف دیگر، بازی‌های ایندی، به جز چند بازی قدیمی‌تر مثل Salt and Sacrifice، در لیست آثاری که سال گذشته تجربه کردم حضور پررنگی نداشتند. به همین دلیل کل آثار این لیست را آثار AA و AAA , تشکیل می‌دهند …

۱۰- Dead Island 2

گاهی اوقات اثری را تجربه می‌کنید که در دید اول، انتظار خاصی از آن ندارید و با سطح معقولی از انتظارات به سراغ آن اثر می‌روید. اما پس از چند ساعت سپری کردن در دنیای بازی، متوجه می‌شوید با عنوان بسیار سرگرم کننده‌ای رو به رو هستید که کاملا می‌داند چه هدف و رسالتی دارد. بازی Dead Island 2 برای من یکی از این آثار در سال گذشته به شمار می‌آید. اثری سرگرم‌کننده، هیجان‌انگیز و دیوانه‌وار که تجربه‌ای نیمه جهان آزاد در بستر آخرالزمانی را ارائه می‌دهد.
بازی Dead Island 2 نه داستان خاص و تاثیرگذاری دارد، نه هیچ گونه المان انقلابی یا خلاقانه‌ای در دل خود جای داده، بلکه مهم‌ترین کار که توانسته به درستی انجام دهد، خلق اثری فوق‌العاده سرگرم کننده است. اتمسفر روشن و رنگارنگ دنیای بازی، با تم آخرالزمانی بازی تضاد جالبی ایجاد کرده است و از شخصیت‌های فرعی گرفته، تا مراحل فرعی، مبارزات و تک تک بخش‌های بازی، شاهد موارد احمقانه و خنده‌دار زیادی هستیم. Dead Island 2 یکی از آثار به اصطلاح Mindless Fun است که نباید آن را جدی بگیرید و فقط باید به سلاخی زامبی‌ها مشغول شوید و از تجربه‌ی خود لذت ببرید.

۹- Wo Long Fallen Dynasty

wo-long-fallen-dynasty-5k-v2 - گیمفا

جدیدترین ساخته‌ی عرضه شده‌ی تیم نینجا، به شدت از سری Nioh وام گرفته بود و در عین حال، برخی هسته‌های هویتی مخصوص خود را نیز داشت. عنوانی سولزلایک که در دوران قیام Yellow Turbans در چین روایت می‌شد و متاسفانه مانند آثار قبلی تیم نینجا، از داستانی ضعیف و سطحی رنج می‌برد. با این وجود، در بخش مبارزات، Wo Long عالی عمل می‌کند و تجربه‌ای دلچسب را ارائه می‌دهد. انتظار کیفیتی در حد سری Nioh را نداشته باشید، اما Wo Long Fallen Dynasty، خصوصا در حالت کواپ، تجربه‌ای فوق‌العاده از یک عنوان سولزلایک را ارائه می‌دهد و مکان نهم لیست را به خود اختصاص داده است.

۸- Remnant 2

remnant-2-r7 - گیمفا

نسخه‌ی اول Remnant، یکی از بازی‌های مورد علاقه‌ی من در نسل هشتم بود و فوق‌العاده برای تجربه‌ی دنباله‌ی آن، روزشماری می‌کردم. شوتر سولزلایکی با المان‌های روگ لایک که بخش کواپ جذابی نیز دارد.
به لطف اضافه شدن مواردی مثل کلاس‌های مختلف یا همان Archetype، تنوع بیشتر سلاح‌ها و تنوع محیطی بیشتر نسبت به نسخه‌ی قبل، بازی Remnant 2 دنباله‌ای تمام عیار و جذاب به شمار می‌آید.
طبیعی است که باید به عناوین سولزلایک علاقه داشته باشید تا بتوانید نهایت لذت ممکن را از Remnant 2 ببرید، اما به هر صورت فکر می‌کنم Remnant 2، یکی از کامل‌ترین بازی‌های سال به شمار می‌آید که فوق‌العاده دلچسب و لذت‌بخش‌ است.

۷- Marvel’s Spiderman 2

Spider-Man-2-scaled-1 - گیمفا

استودیو اینسامنیاک، دوباره تجربه‌ای دلچسب و سطح بالا را در دنباله‌ی Marvel’s Spiderman ارائه داد و خصوصا به لطف سکانس‌های سینمایی خیره‌کننده، موفق شد یکی از جذاب‌ترین آثار ابرقهرمانی نسل نهم را عرضه کند. شاید برخی ایرادات مختلف به Marvel’s Spiderman 2 وارد باشد، اما وقتی به تمام جنبه‌های بازی، از داستان و شخصیت پردازی گرفته تا مبارزات و گرافیک هنری نگاه کنیم، به خوبی متوجه می‌شویم که Marvel’s Spiderman 2، عنوانی جذاب، سرگرم‌کننده و صد البته خیره کننده است.

۶- Final Fantasy 16

final-fantasy-16-image-768x432-1 - گیمفا

رابطه‌ی من با سری فاینال فنتزی، بسیار سینوسی است. از برخی از نسخه‌های آن مثل XV بسیار لذت بردم و از طرف دیگر، بسیاری از نسخه‌های دیگر آن، برای من ناامید کننده به شمار می‌آیند. در این بین، باید بگویم بسیار خوشحالم که Final Fantasy 16، کاملا انتظارت من را برآورده کرد و یکی از حماسی‌ترین تجربیات تاریخ ویدیوگیم من را خلق کرد. آن قدر از شخصیت Clive، خط داستانی بازی، مبارزات مدرن شده و سکانس‌های سینمایی این بازی لذت بردم که به راحتی می‌توانم بگویم Final Fantasy 16، نسخه‌ی مورد علاقه‌ی من به شمار می‌آید.

۵- Resident Evil 4 Remake

Resident-Evil-4 - گیمفا

بعد از بازسازی نسخه‌ی دوم Resident Evil، فکر می‌کردم کپ‌کام دیگر نمی‌تواند ریمیکی به این عظمت و کیفیت تولید کند که پس از تجربه‌ی RE4 Remake، به اشتباه خودم، پی بردم. بر خلاف بسیاری از افرادی که بازسازی نسخه‌ی چهارم را بیهوده می‌دانند، باید بگویم این ریمیک، فوق‌العاده مدرن، هوشمندانه و منطقی صورت گرفته و تجربه‌ای بسیار دلچسب را ارائه می‌دهد و در عین حال، بسیاری از مشکلات نسخه‌ی اصلی، از دیالوگ‌های احمقانه تا سکانس‌های غیرضروری نیز در این نسخه دیگر حضور ندارند.

۴- Legend of Zelda: Tears of Kingdom

the-legend-of-zelda-tears-of-the-kingdom-1-1536x864 - گیمفا

سری زلدا و خصوصا دو نسخه‌ی اخیر آن، آن قدر فوق‌العاده و کم‌نظیر هستند که تنها پس از گذشت مدت کوتاهی، به بزرگی و عظمت آن‌ها پی می‌برید. بازی The Legend of Zelda: Tears of Kingdom، بار دیگر ثابت می‌کند که خلاقیت، هوشمندی و شناخت از این مفهوم که چه چیزی، یک بازی ویدیویی را منحصر به فرد می‌سازد، کافی است تا نتیجه خروجی فوق‌العاده از آب در بیاید. بدون نیاز به سکانس‌های سینمایی یا دیگر المان‌های رایج امروزی.

۳- Baldur’s Gate 3

baldurs gate 3 - گیمفا

عرضه‌ی Baldur’s Gate 3، باعث ترس و نگرانی بسیاری از سازندگان در دنیای ویدیو گیم شده است، چرا که آن چنان استاندارد‌های روایت، شخصیت پردازی و دنیاسازی باز تعریف شده‌اند که انتظارات مخاطبان، خصوصا از آثار مشابه، به مراتب بالاتر رفته است. هر چند سبک مبارزات نوبتی بازی قطعا به مذاق همگان خوش نخواهد آمد، اما اگر کمی به بازی فرصت بدهید و در دنیای غنی و بی‌نظیر بازی غرق شوید، قطعا یک ماجراجویی بی‌نظیر ذر انتظار شما خواهد بود.

۲- Lies of P

lies-of-p-release-date-1-1200x675-1 - گیمفا

بازی Lies of P، بزرگ‌ترین سوپرایز چند سال اخیر برای من به شمار می‌آید. یکی از بهترین بازی‌های سولزلایک تاریخ که در برخی زمینه‌ها، معتقد هستم از آثار میازاکی‌ نیز بهتر عمل می‌کند! بازی از لحاظ بصری فوق‌العاده زیباست و در عین حال کوچک‌ترین مشکل فنی یا گرافیکی را تجربه نخواهید کرد. فضاسازی بازی بی‌نظیر است و تنوع بالای سلاح‌ها در کنار امکان ترکیب سلاح‌ها، باعث می‌شود از مبارزات بازی فوق‌العاده لذت ببرید. بدون هیچ شکی، Lies of P یکی از بهترین آثار سولزلایک چند سال اخیر به شمار می‌آید.

۱- Alan Wake 2

Alan-Wake-2-beyond-launch-New-Game-Plus-and-alternative - گیمفا

و بهترین بازی سال از دید من، شاهکار سم لیک، عنوان Alan Wake 2 به شمار می‌آید. اشتباه نکنید، با اثری بی نقص رو‌به‌رو نیستیم. از کندی ریتم در برخی مراحل گرفته تا برخی مشکلات طراحی مراحل، Alan Wake 2 از چند مشکل کلی رنج می‌برد، اما در بخش داستان سرایی، شخصیت پردازی و دنیاسازی، خارق‌العاده عمل می‌کند. برخی از مراحل و لحظات Alan Wake 2، مو بر تن شما سیخ می‌کنند و می‌توانم به راحتی بگویم که این اثر، تا مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا