اخبار بازی

نقد و بررسی بازی SAND LAND

گیمفا

آیا عنوان Sand Land، می‌تواند تجربه‌ای مطلوب از یک عنوان پساآخرالزمانی به مخاطبان ارائه دهد؟

Sand Land، اقتباسی از مانگایی با همین نام است که توسط نویسنده مشهور، آکیرا توریاما، به رشته تحریریر در آمده و طراحی شده است.
بازی در دنیایی پساآخرالزمانی روایت می‌شود که در آن آب، نایاب‌ترین منبع به شمار می‌آید و پس از چندین دهه جنگ، حوادث مختلف و وقایع مشابه، کل جهان بیابان شده و کمبود آب، به بزرگ‌ترین معضل بشریت تبدیل شده است.

قهرمان یا شاید بهتر است بگویم ضد قهرمان اصلی بازی، شیطان و هیولایی است به اسم Beelzebub که پسر لوسیفر یا همان شیطان است. Beelzebub به همراه برخی از دوستان و همراهانش مثل Thief (پیرمردی که طبیعتا در دزدی ماهر است)، به کاروان‌ها و گروه‌های انتقال آب ارتش در Sand Land حمله کرده و به این شیوه آب مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

در همین شرایط و اوضاع نه چندان جالب که هم انسان‌ها و هم شیاطین به سختی آب مورد نیاز برای بقا را تهیه می‌کنند، یک ماجراجویی بزرگ برای نجات بشریت آغاز می‌شود. کلانتری به اسم Rao که خود کهنه سرباز جنگ‌های پادشاهی و شورشیان است، از بی‌کفایتی و بی‌توجه‌ای پادشاهی نسبت به وضعیت انسان‌ها به تنگ آمده و راه حل عجیبی را انتخاب می‌کند و آن هم کمک گرفتن از شیاطین است.
او سپس راهی قبیله شیاطین شده و از Beelzebub می‌خواهد که به او کمک کند تا چشمه‌ی آب افسانه‌ای در دل Sand Land را پیدا کند و هم شیاطین و هم انسان‌ها را از بی‌آبی نجات دهد.

پس از مشورت با پدرش لوسیفر، Beelzebub پیشنهاد Rao را پذیرفته و همراه هم سفر و ماجراجویی خود را آغاز می‌کنند. تلاش برای پیدا کردن چشمه‌ی آب افسانه‌ای در دل Sand Land و نجات دادن مردم از بی‌آبی.
از آنجا که منبع اقتباس بازی کامیک بوده و آثار ژاپنی به شدت روایتی با حوصله و پرجزئیات دارند، بازی با اتفاقاتی کوچک آغاز شده و با گذشت زمان، به مسئله‌ای به شدت بزرگ‌تر و پیچیده‌تر تبدیل می‌شود.

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

روایت داستان و سیر اتفاقات بازی Sand Land، تا حد زیادی من را یاد انیمیشن‌های داستانی می‌اندازد. جایی که گروه ماجراجویان به دنبال هدفی بزرگ هستند، حال می‌خواهد نجات جهان از بی‌آبی باشد یا شکست شروری بزرگ. سپس این گروه ماجراجو در طول مسیر با افراد جدید‌تری آشنا می‌شوند، مشکلات افراد مختلفی را حل می‌کنند و با پستی و بلندی‌ها و فعل و انفعالات مختلفی روبه‌رو می‌شوند. بازی Sand Land نیز دارای ساختمان روایی‌ مشابه‌ای است‌. یک گروه ماجراجو با مرکزیت شخصیتی کاریزماتیک و جذاب، یعنی Beelzebub، راهی یک ماجراجویی‌ پر فراز و نشیب شده، در طول مسیر با افراد جدید آشنا، با موانع مختلفی در طول راه مواجه و با سورپرایزهای داستانی متعدد مواجه می‌شوند.

این نوع جنس روایت، در کنار صداپیشگی فوق‌العاده شخصیت‌ها و تعداد بسیار مناسب و قابل توجه کات‌سین‌ها، باعث می‌شود در همان ساعت اول کاملا جذب این بازی شوید و با شخصیت‌های بازی ارتباط برقرار کرده و کاملا حس و حال ماجراجویی را درک کنید. طبیعی است نباید انتظار داستانی حماسی یا خارق‌العاده را داشته باشید، چرا که Sand Land، دنیایی است عجیب و غریب با شخصیت‌های عجیب و غریب‌تر، و منطق آن چنان در بخش‌های مختلف بازی حضور پررنگی ندارد. در واقع، داستان، روایت، اتفاقات و شخصیت‌ها بر دو پایه‌ ماجراجویی و کمدی پایه‌گذاری شده‌اند.

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

کمدی بازی و طنز به کار رفته در دنیاسازی، شخصیت پردازی و دیالوگ‌ها، بسیار خوش‌ساخت و هوشمندانه بوده که منبع اصلی اقتباس در این زمینه بسیار مفید واقع شده است. Beelzebub پسر بچه‌ای شیطانی است که وانمود می‌کند علاقه دارد همه از او بترسند، اما در باطن مهربان و دلسوز است و با اعمالش به همه کمک می‌کند. Thief پیرمردی ترسو است که با کوچک‌ترین احساس خطری، می‌خواهد از معرکه فرار کند و تقابل شجاعت و بی‌پروایی Beelzebub با بزدلی Theif، منجر به خلق لحظات و دیالوگ‌های جالبی می‌شود. Rao نیز به عنوان یک انسان و یک سرباز قدیمی، دانش و تجربه‌ی خوبی دارد و به نوعی مشاور Beelzebub محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، آن قدر در طول ماجراجویی Beelzebub و همراهانش با شخصیت‌های عجیب و غریب مواجه می‌شوند که شمار آن‌ها از دستتان خارج می‌شود. از فروشنده‌های دوره‌گرد گرفته تا شکاچیان گنج و افراد مختلف دیگر، دنیای Sand Land میزبان شخصیت‌های خاص و عجیبی است که به صورت ذاتی، طنز با خود به همراه دارند و تعاملات Beelzebub و همراهانش با آن‌ها، لحظات و دیالوگ‌های مفرحی را شکل می‌دهد.

داستان بازی، از حیث جذابیت، عمق و تعلیق نمره قبولی را با توجه به ساختار اثر دریافت می‌کند. خصوصا باید اذعان کنم که داستان بازی Sand Land، فوق‌العاده تعلیق خوبی دارد و به صورت مداوم، داستانک‌های ریزی را به جریان اصلی تزریق می‌کند و در همین حین، هدف و مأموریت Beelzebub و همراهانش بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.
به صورت کلی، داستان جذاب، شخصیت‌های دوست داشتنی و روایتی منسجم، باعث می‌شوند مخاطبان، همواره به تجربه بازی رغبت داشته باشند و کنجکاوی آن‌ها، عاملی مهم برای ادامه بازی برای آن‌ها باشد.

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

گیم پلی Sand Land از دو بخش اصلی تشکیل شده است. اول نبردهای تن به تن و دوم نبرد با وسایل نقلیه مختلف. در ابتدای بازی، وسایل نقلیه آنچنان خاص و قابل توجه‌ای در اختیار Beelzebub و همراهانش نیست و با ادامه ماجراجویی، به وسایل نقلیه جذابی دست پیدا می‌کنند.
از آن جایی که Beelzebub یک شیطان و هیولا است، مقاومت و قدرت بالایی دارد و به خوبی در نبرد‌های تن به تن مبارزه می‌کند. موارد آشنایی مثل حملات سبک و سنگین، جاخالی دادن، پرش و کمبو‌های ترکیبی در Sand Land حضور دارند و در کل، شاهد یک Close Combat System یا سیستم مبارزات تن به تن استاندارد و مناسب هستیم. به لطف استایل و طراحی هنری سل شید بازی و استفاده از رنگ‌ها و افکت‌های مختلف، مبارزات تن به تن از لحاظ بصری و ظاهری نیز چشم‌نواز هستند و صحنه‌های زیبایی را خلق می‌کنند.

با وجود استاندارد بودن بخش مبارزات تن به تن، جایی که بازی در آن می‌درخشد مبارزات با وسایل نقلیه مختلف، از تانک گرفته تا انواع ربات‌های مختلف است. طیف وسیعی از این وسایل نقلیه را می‌توانید بسازید و شخصی‌سازی کنید و جزئی‌ترین موارد مربوطه، از نوع موتور تا سیستم تعلیق گرفته تا سلاح اولیه و ثانویه را بر حسب علاقه و نیازمندی خود، تغییر دهید.

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

با گردش و اکتشاف در دنیای بازی، انجام مراحل اصلی و فرعی و Loot کردن جعبه‌های پراکنده در دنیای بازی، می‌توانید قطعات و Part‌های مختلف، با Rarity و ویژگی‌های متفاوت پیدا کنید. همچنین، تمام قطعات موجود مربوط به وسایل نقلیه، چندین بار قابل ارتقاء هستند و همین مسئله، باعث می‌شود بتوانید آیتم‌های مورد علاقه خود را تا مدت زیادی کارآمد نگه دارید.

به شخصه اکثر مدتی که به مبارزات پرداختم، از وسایل نقلیه مختلف استفاده کردم و فقط در مکان‌های بسته و موارد خاص به نبرد تن به تن روی می‌آوردم؛ چرا که طبیعتا استفاده از تانک و ربات و ماشین و وسایل مختلف، بسیار کار شما را در قیاس با نبرد تن به تن راحت‌تر می‌سازد و از آن جایی که طیف وسیعی از سلاح‌های مختلف، از انواع مسلسل و نارنجک‌انداز گرفته، تا Cannon و سلاح‌های مختلف را در اختیار شما می‌گذارد، تار و مار کردن دشمنان با این سلاح‌ها فوق‌العاده لذت‌بخش است.

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

شخصیت‌های همراه (Ally) هم در نبرد می‌توانند به شما کمک کنند. با لول آپ شدن، Skill Point دریافت می‌کنید و با خرج کردن این Skill Point‌ها در درخت‌های مهارت شخصیت‌های همراه، می‌توانید قابلیت‌های Active و Passive را فعال کنید. شخصیت Thief بمب به سمت دشمنان پرتاب می‌کند، Rao سوار بر تانک خود شده و به کمک شما می‌آید و خیل عظیم حملات دیگر که در حین نبرد می‌توانند کارگشا باشند. از طرف دیگر، خود Beelzebub درخت مهارت به نسبت مناسبی دارد که مشابه درخت مهارت همراهان، قابلیت‌های Passive و Active را در اختیار شما قرار می‌دهند.

از نقاط قوت بازی عبور کنیم، باید در مورد مشکلات و کم و کاستی‌های بازی نیز صحبت کنیم.
اولین مشکل بازی اکتشاف است. دنیای Sand Land پر است از غارها و مناطق مختلفی که درون آن‌ها صرفا چند جعبه برای Loot وجود دارد و دیگر خبری از هیچ فعالیت، رویارویی یا مبارزه‌ای نیست. از طرف دیگر، اکثریت دنیای بازی خالی است و می‌توانستیم شاهد جهانی پر جزئیات‌تر و کامل‌تر باشیم. این دو مورد، برای یک عنوان جهان باز، نقطه ضعف بزرگی به شمار می‌آیند.

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

ضعف فعالیت‌های جانبی و مناطق برای اکتشاف، باعث می‌شود با وجود جذاب بودن گیم پلی و مبارزات، گردش در دنیای بازی بعد از چند ساعت کمی خسته‌کننده شود، خصوصا به دلیل اینکه فضای پرت زیادی بین شهرها و مناطق بازی وجود دارد و همان‌طور که اشاره کردم، مناطق قابل اکتشاف زیاد و متنوعی به چشم نمی‌خورند و اکثر آن‌ها را تعدادی غار و خرابه تشکیل می‌دهند.
البته بازی یک سری مراحل فرعی هم دارد که از قضا با انجام دادن برخی از آن‌ها، می‌توانید گروهی از بازمانده‌ها را به شهرها برگردانید و معمولا این NPC‌ها، بعد از آمدن به شهر، مغازه‌های جدیدی دایر می‌کنند.

دیگر مشکل بازی را باید ضعف طراحی باس فایت‌ها، خصوصا باس‌فایت‌های اصلی داستان دانست که بسیار ساده هستند و نه عمق و پیچش خاصی دارند و نه آن قدر شما را به چالش می‌کشند. بازی در کنار فعالیت‌های اصلی و فرعی، یک سری Bounty Hunt هم دارد که در قالب آن‌ها، باید با هیولاها، ربات‌ها یا تانک‌های قدرتمندی مبارزه کرده و در قبال آن‌ها پاداش خوبی دریافت کنید. این باس‌فایت‌ها به نسبت دیگر باس‌فایت‌های بازی، چالش بیشتری را ارائه می‌دهند، اما همچنان ضعف در این بخش مشهود است.

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

در واقع مشکلات محتوا، کاوش و اکتشاف، در کنار تنوع نه چندان راضی کننده دشمنان، باعث می‌شود تجربه‌ی نهایی شما از Sand Land به شدت تحت تأثیر قرار بگیرد و دچار لطمه شود.

از مشکلات و ضعف‌های دنیا، اکتشاف و باس‌فایت‌ها بگذریم، یک مشکل دیگر بازی که شاید در دید اول آنچنان اهمیتی نداشته باشد، ضعف شدید و ناهماهنگی عجیب بین صداگذاری و Lip Syncing است. درست است که بازی استایلی کارتونی با رویکرد سل شیدی دارد، اما از آنجایی که کات‌سین های زیادی در بازی وجود دارند، این مسئله که ناهماهنگی چند ثانیه‌ای بین صداها و انیمیشن‌های صحبت کردن وجود دارد، می‌تواند آزار دهنده باشد.

گرافیک و جلوه‌های بصری بازی، فوق‌العاده چشم‌نواز هستند و استایل سل شیدی، کاملا در قالب بازی نشسته است. از لحاظ بصری، شاید بتوان Sand Land را ترکیبی از Borderlands و Mad Max نیز دانست. اما در هر صورت، کیفیت بافت‌ها، رنگ‌بندی محیط، طراحی اجسام و کاراکتر‌ها، همه و همه به شکل فوق‌العاده‌ای انجام شده‌اند.
خوشبختانه بازی در بخش فنی، مشکل و ضعف خاصی ندارد و نه شاهد گلیچ و باگ خاصی بودم و نه افت فریمی.

موسیقی و صداگذاری بازی یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می‌آید. نه تنها صداگذاری شخصیت‌ها فوق‌العاده صورت گرفته است، بلکه ساندترک بازی نیز همخوانی و تطابق فوق‌العاده‌ای با اتمسفر کلی بازی و اتمسفر هر مرحله دارد و کاملا آدرنالین را به شما تزریق می‌کند.

گالری اختصاصی گیمفا:

نقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفانقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفانقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفانقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفانقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفانقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفانقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

SAND LAND

بازی Sand Land به لطف شخصیت‌های جذاب، داستانی با تعلیق بالا و تم پساآخرالزمانی، یک ماجراجویی جذاب و دلچسب را به تصویر می‌کشد. سیستم مبارزات جذاب وسایل نقلیه بازی و تار و مار کردن دشمنان، فوق‌العاده لذت‌بخش است. اما متاسفانه مشکلات محتوایی بازی در زمینه فعالیت‌های فرعی، اکتشاف و عدم وجود چالش در باس‌فایت‌ها، به تجربه‌ی کلی این اثر ضربه می‌زند. با این وجود، Sand Land تجربه‌ای سرگرم‌کننده به شمار می‌آید، اگر انتظارت معقولی از آن داشته باشید.

نکات مثبت:

  • تعلیق بالای داستان
  • شخصیت‌های دوست داشتنی
  • صداپیشگی فوق‌العاده شخصیت‌ها
  • طنز و کمدی مطلوب و استاندارد
  • مبارزات با وسایل نقلیه بازی بسیار جذاب است
  • گرافیک هنری چشم نواز
  • تنوع مناسب مراحل اصلی
  • شخصی‌سازی مناسب

نکات منفی:

  • چالش‌برانگیز نبودن باس‌فایت‌های بازی
  • مشکلات اکتشاف و خالی بودن نسبی جهان بازی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده
  • مشکل Lip Syncing و عدم تطابق صدا و انیمیشن
  • تنوع دشمنان بازی می‌توانست بیشتر باشد

۷.۸

این بازی بر اساس کد ارسالی ناشر (Bandai Namco) و روی پلتفرم PS5 تجربه و بررسی شده است

راهنمای بررسی و امتیازدهی گیمفانقد و بررسی بازی SAND LAND - گیمفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا