اخبار بازی

تغییر نام سری بازی فیفا چه تاثیراتی داشته؟

دنیای بازی

چندین و چند سال بود که نام FIFA دیگر منحصر به یک فدراسیون جهانی فوتبال نبود و عاشقان ویدیوگیم نیز به واسطه الکترونیک آرتز توانسته بودند که نام FIFA و این فدراسیون جهانی را بشناسند. اما تمامی معادلات زمانی عوض شد که الکترونیک آرتز اعلام کرد از سال ۲۰۲۳-۲۰۲۴ دیگر با نام بازی فیفا کاری نداشته و حاضر به تغییر نام سری بازی فیفا است و دیگر زیر بار منت فدراسیون جهانی فوتبال نباشد و مبلغی هم بابت این نام پرداخت نکند. درست مثل فرزندی که سال‌ها توسط خانواده‌اش بزرگ می‌شود تا به یک نقطه‌ای می‌رسد، به کلی خانواده‌اش را فراموش می‌کند و تنها می‌گذارد! اما آیا این تغییرات منحصر به نام و عنوان بازی بوده؟ یا نه تغییرات در سایر بخش‌ها را نیز شامل شده؛ برای جواب این سوال همراه باشید.

عمیقا وقتی خبر تغییر نام سری بازی فیفا را شنیدم، همان اول سرخورده شدم و حس کردم دنیای ویدیوگیم قدم در مسیری جدید گذاشته که این مسیر اصلا به مسیری که همه ما را عاشق ویدیوگیم کرده نیست.
عنوان FIFA بیش از بیست سال بود که هرساله پایه ثابت خریدهای همیشگی من در فصل پاییز بود و همیشه برایم هفته اول مهر به این خاطر جذاب بود که آخر هفته نسخه جدید بازی FIFA عرضه می‌شود. اما امسال دیگر خبری از نام FIFA نبود و الکترونیک آرتز تصمیم گرفت که نام بازی را به EA Sports FC یا به اختصار روی جلد بازی به EA FC تغییر دهد و با تغییر نام سری بازی فیفا یک جواب محکم به فدراسیون فیفا بدهد و حتی در مواردی نام فیفا را از بازی جدید خود سانسور بکند.

نام EA که می‌دانیم چیست و مخفف الکترونیک آرتز هست، و حالا آنها سعی کرده‌اند نامی برای بازی خود انتخاب کنند که مفهوم فوتبال را برساند. آنها با استفاده از کلمه Football Club یا به اختصار FC، توانستند به خوبی نام و عنوانی بسازند که با یک تیر دو نشان بزند. هم نام شرکت را بر سر زبان‌ها بیاندازد و هم یک کلمه فوتبالی را در خود جای دهد. هرچند که سال‌ها زمان می‌برد تا به این نام عادت کنیم، همان‌طور که عادت به نام eFootbal زمان برد و از PES به eFootbal آمدن کار سخت و دشواری بود و هست و خواهد بود.
اما باید گفت که این تغییرات تا بدینجا مختص به یک نام بوده!
بله تغییرات فقط مختص به یک نام است و شاهد یک دگرگونی عجیب و غریب در بدنه و هسته اصلی بازی شبیه‌ساز فوتبال الکترونیک آرتز نیستیم.
تغییر نام سری بازی فیفا تقریبا همان فرمول همیشگی است، با این فرق که در گذشته غذای شما در یک بشقاب سرو میشد و حالا باید به سراغ قابلمه غذا بروید و از داخل قابلمه غذا را نوش جان کنید!
شاید به طبع شرایط قبل از تغییر نام سری بازی فیفا بهتر بود، چرا که حداقل وقتی کلمه FIFA را تکرار می‌کردیم، یک حس نوستالژی همیشه در خود داشتیم، ولی خب این نام جدید اصلا برای کسی که با فیفا بزرگ شده نیست!
شاید تغییرات دیگری در سایر بخش‌ها وجود داشته باشد، مثل بخش آلتیمیت و اضافه شدن بازیکنان خانم به این بخش و البته در بخش کریر اضافه شدن مراسم «بالون‌دور» یا همان توپ طلا و… ، اما خب هسته اصلی بازی هیچ فرقی نکرده و من حس میکنم EA حالا شرایط را برای خود بسیار بازتر می‌بیند تا هرچقدر دلش خواست از کاربرانش باج بگیرد؛ حالا دیگر بنظر می‌رسد که نهادی نظارتی چون فدراسیون جهانی فوتبال در کار نباشد و فیفا بخواهد بازی را کاملا باب میل خودش بسازد. البته که همه اینها در حد یک گمان است برای سال‌های آینده.

EA Sports, بازی فیفا (FIFA), شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

حداقل تفکری که در مورد تغییر نام سری بازی فیفا داشتم در خصوص موتور بازی‌سازی بود که فکر می‌کردم تغییر کند، ولی خبری از تغییر نبود و همان موتور همیشگی الکترونیک آرتز یعنی Frostbite دوباره تکرار شده. درحالی که وقتی EA از موتور گرافیکی Ignite به سمت Frostbite آمد، انقدر تغییر بزرگی بود که سه شماره فیفا استاندارد و خوب در نسل پیش گذراندیم و البته شاهد یک بخش داستانی جذاب در سری FIFA بودیم و ماحصل این تغییر موتور را در FIFA 19 دیدیم که بدون شک بهترین فیفا نسل پیش و البته موتور Frostbite بوده است که تغییرات بسیاری را هم با خود از هر نظر همراه داشت.

بازهم EA به سنت چند سال اخیر خود دست از کلمه بازی خود برنداشته و تغییر نام بازی فیفا هنوز هم عادت دارد دائم یکسری کلمات را تکرار کند. تقریبا ۲ سال هست که آنها تاکید زیادی بر کلمه هایپرموشن و این تکنولوژی دارند و هرساله با اضافه کردن عددی جدید در مقابل نام این تکنولوژی سعی در نشان دادن تغییرات در بازی دارند که باید گفت این کلمه هم دیگر نمی‌تواند این خلع بزرگ تغییرات ناکافی در بازی را برطرف کند.

EA Sports, بازی فیفا (FIFA), شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts)

اما مسئله دیگری که در تغییر نام سری بازی فیفا وجود دارد این است، اعترافی سخت و تلخ و بسیار نامحبوب:
بازی eFootbal از EA FC بهتر است!
حالا اول دفاعیه من را بشنوید و بعد اگر خواستید تخم مرغ و گوجه‌هایتان را به سمتم پرتاب کنید.
اول از همه اینکه تغییر نام بازی، بنظر یک کار بسیار ضعیف و البته تباهانه است، هرچقدر که نام جدید خوب باشد.
دوم اینکه eFootbal یک تغییر بزرگ در گیم‌پلی خود داشت، یک تغییر بسیار بزرگ که در همان نگاه اول انقدر بد بود که به شخصه امیدی به این بازی نداشتم، ولی بازی طی دوسال طوری کار کرد که توانست دوباره خودش را نجات دهد و این نشان از شجاعت بی حد و اندازه کونامی است، شجاعتی که EA نداشت و خیلی راحت سعی دارد پشت این ترس خود با وعده لایسنس لیگ قهرمانان و لیگ‌ها و تیم‌ها پنهان شود.
سوم اینکه eFootbal رایگان بود و یک بازی سرویس محور، ولی EA FC 24 یک بازی با تگ هفتاد دلاری که سالانه فقط و فقط یک آپدیت را با قیمت ۷۰ دلار برای مخاطبانش می‌فرستد.
همین سه دلیل کافیست تا نشان دهد eFootbal از EA FC بهتر است و EA FC بیش از پیش بدون تغییر بودنش را نشان دهد.

در مورد تغییرات EA FC 24 باید گفت این بازی همان آپدیت سالانه الکترونیک آرتز است که سال‌های گذشته با نام FIFA عرضه میشد و امسال با عنوانی بنام EA FC عرضه می‌شود و بنظر تمامی حدس و گمان‌های ما مبنی بر تغییرات اساسی در ساختار شبیه‌ساز فوتبال الکترونیک آرتز، اشتباه بوده است و تغییر فقط در نام سری بازی فیفا رخ داده!

نظر شما در مورد تغییر نام سری بازی فیفا چیست؟ آیا EA FC 24 بازی خوب با تغییرات بسیار است یا همان بازی همیشگی؟ آیا تغییر نام سری بازی فیفا اقدامی مثبت بوده یا منفی؟ همچنین می‌توانید در دنیای بازی مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا