اخبار اجتماعی

همه ورزشکاران می‌توانند بیمه شوند

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران

براساس اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، به استناد اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی و با توجه به بند‌های یک و پنج سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که برخورداری از تأمین‌اجتماعی را به لحاظ پوشش بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و درمان، حقی همگانی می‌داند و همچنین در اجرای ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی، توسعه پوشش بیمه اجتماعی به همه اقشار جامعه را در دستور کار این سازمان دارد.

براساس این گزارش، برای توسعه پوشش بیمه اجتماعی در میان ورزشکاران و فعالان این حوزه، چندی پیش دستوری اداری از سوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی صادر شد. به موجب این بخشنامه، در اجرای ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی و به‌منظور تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای، بیمه فعالان حوزه‌های ورزشی اعم از ورزشکاران، اعضای تیم‌های ورزشی، قهرمانان ملی، مربیان و کمک مربیان، داوران، مشاوران ورزشی، سرپرستان تیم‌های ورزشی، باشگاه‌داران، امور خدمات، حمل‌ونقل و اشخاصی که به هر صورت با باشگاه‌های ورزشی ارتباط شغلی دارند و در عین حال فاقد پوشش بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌های بازنشستگی باشند مورد توجه قرار گرفته است.

براساس این دستور اداری، چنانچه ورزشکاران دارای رابطه کاری و مزدبگیری با کارفرما باشند، از مصادیق بند الف ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی تلقی می‌شوند که در این صورت با توجه به ماهیت این نوع بیمه (اجباری) کارفرمایان مربوطه مکلفند نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه افراد موردنظر مطابق مواد ۲۸، ۳۰، ۳۶ و ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی اقدام کنند. همچنین کارفرمایان موضوع فعالیت‌های ورزشی نیز که حقوق دریافت نمی‌کنند، می‌توانند در اجرای تبصره ۵ الحاقی به ماده ۴ قانون تأمین‌اجتماعی مصوب ۱۳۸۸ هیئت‌وزیران و با رعایت دستورالعمل‌های مربوطه نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

در این دستور اداری همچنین تصریح شده است امکان پذیرش و بیمه‌پردازی سایر فعالان حوزه ورزش نیز که فاقد رابطه کاری و مزدبگیری با کارفرمایی مشخص هستند در قالب بیمه‌های اختیاری و به‌صورت گروهی (توافقی) یا انفرادی (صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه بیمه به طور اختیاری) فراهم است و ادارات‌کل تأمین‌اجتماعی با همکاری باشگاه‌های ورزشی ملزم به پیگیری جدی توسعه پوشش بیمه به گروه‌های مختلف ورزشکاران و فعالان این حوزه هستند.

برای بیمه خویش‌فرمایی ورزشکاران و فعالان حوزه ورزش و تربیت‌بدنی، دو نرخ ۱۴ درصد دستمز مبنای کسر حق بیمه با خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ۱۸ درصد با خدمات بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و نیز ازکارافتادگی پیش بینی شده است.

همه ورزشکاران و فعالان این حوزه با داشتن سن ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند در قالب این طرح تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. همچنین افراد با سن بیش از ۵۰ سال نیز در صورت این‌که معادل مازاد سال‌های بیش از ۵۰ سال، سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین‌اجتماعی داشته باشند، می‌توانند تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

افراد بیمه‌پرداز در این طرح همچنین با پرداخت سرانه درمان برای خود افراد تحت تکفل، می‌توانند از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز بهره‌مند شوند.

ورزشکاران و همه فعالان حوزه ورزش برای انعقاد قرارداد و آغاز بیمه‌پردازی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانند به سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir مراجعه کرده یا با استفاده از برنامه کاربردی (اپلیکیشن) “تأمین من” در این طرح ثبت‌نام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا