اخبار بورس

پایان طلسم چندین ساله!

باتوجه‌به ضرب‌الاجلی که AFC تعیین کرده است، خریدار باید ۱۰ درصد از مبلغ خرید را واریز کند و انعقاد قرارداد انجام شود. سپس تشریفات معمول انجام می‌شود که متعاقباً انتقال سهام از وزارت ورزش و جوانان به خریدار صورت می‌گیرد.

بورس نیوز

آرش شهریاری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، در پاسخ به فرایند عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، بیان کرد: بیش از ۲ دهه است که واگذاری سهام دو باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس مطرح شده و به گوش می‌رسد.

وی ادامه داد: ابتدا در سال ۱۳۸۴ با مصوبه هیئت وزیران درباره واگذاری این ۲ باشگاه اقداماتی صورت پذیرفت، همچنین در سال ۱۳۸۸ بر اساس قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، مجدداً این دو باشگاه در لیست واگذاری‌های دولتی قرار گرفتند؛ اما به دلیل حساسیت، ملاحظات و اقتضایات داشتن شرکای راهبردی و استراتژیک، علی‌رغم انجام‌پذیرفتن چندین مرحله مزایده، این مهم انجام نپذیرفت.

شهریاری خاطرنشان کرد: نهایتاً در سال ۱۴۰۱، با پذیرش این دو باشگاه در بازار سرمایه و درج نماد این ۲ باشگاه، ۱۰ درصد هر باشگاه به عموم مردم عرضه عمومی شد. در پایان این طلسم ۲۰ساله شکسته شد و ۸۵ درصد سهام کنترلی باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران، متعلق به وزارت ورزش و جوانان توسط سازمان خصوصی‌سازی دیروز، دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه از طریق کارگزاری بانک صنعت و معدن عرضه گردید.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بیش از ۹ میلیارد سهم به ارزش هر سهم ۳۰۴۶ ریال (معادل ۸۵ درصد از سهام باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال) متعلق به وزارت ورزش و جوانان از طریق سازمان خصوصی‌سازی و توسط شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن در بازار پایه فرابورس به‌صورت عمده عرضه و معامله گردید.

وی عنوان کرد: روز دوشنبه متقاضی خرید باشگاه استقلال از طریق فرابورس اجازه حضور در رقابت پیدا کرد و ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال ایران توسط کنسرسیومی از هلدینگ شرکت‌های صنایع پتروشیمی معامله شد و ارزش کلی مبلغ آن حدود ۲ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان بود.

آرش شهریاری گفت: لازم به ذکر است باتوجه‌به ضرب‌الاجلی که AFC تعیین کرده است، خریدار باید ۱۰ درصد از مبلغ خرید را واریز کند و انعقاد قرارداد انجام شود. سپس تشریفات معمول انجام می‌شود که متعاقباً انتقال سهام از وزارت ورزش و جوانان به خریدار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در روز‌های آتی، مقدمات و تشریفات مربوط به انعقاد قرارداد و واریز نقدی انجام خواهد شد و سپس بعدازاین مراحل قطعیت معامله در سامانه معاملات فرابورس انجام می‌شود و انتقال سهم بین مالکین قبلی سهام که وزارت ورزش و جوانان است و خریداران فعلی صورت می‌گیرد.

آرش شهریاری کارشناس بازار سرمایه در پایان به این سؤال که آیا خرید باشگاه استقلال توسط هلدینگ خلیج‌فارس منطقی است و از طرفی این اقدام به نفع سهام‌داران است یا خیر؛ این‌چنین گفت: به نظر باز شدن گره واگذاری این ۲ باشگاه که طی نزدیک به ۲۰ سال، زمزمه‌های آن به گوش می‌رسید؛ ولی به هر دلیلی به تأخیر می‌افتاد، اتفاق مبارک و خوبی است و به نظر قدمی روبه‌جلو هم در جهت انتفاع سهام‌دار و هم شفافیت هرچه بیشتر فعالیت‌های بخش خصوصی خریدار خواهد بود.

برچسب ها : استقلال پرسپولیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا