طب سنتی

فواید شگفت انگیز دانه‌ی به برای سلامتی

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از florist kid، به، میوه ای است مربوط به خانواده سیب و گلابی و به دلیل طعم خاص و ویژگی های معطر آن مورد توجه قرار می گیرد. با این حال، در حالی که ما اغلب بر خود میوه تمرکز می کنیم، دانه های این میوه اغلب نادیده گرفته می شوند و دارای پتانسیل بسیار زیادی برای فواید مختلف هستند.

معمولا از دانه های این میوه، به عنوان دارو استفاده می شود. این دانه ها حاوی مواد مغذی ضروری، آنتی اکسیدان ها و خواص دارویی هستند که شایسته توجه بسیاری است.

ارزش غذایی دانه های به

دانه های به دارای مشخصات تغذیه ای قابل توجهی بوده و سرشار از ویتامین های ضروری، مواد معدنی و فیبر غذایی هستند. آنها منبع خوبی از ویتامین E می باشند که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و از بدن در برابر رادیکال های آزاد مضر محافظت می کند.

بعلاوه، دانه های به حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و آهن هستند که نقش حیاتی در حفظ سلامت و شادابی کلی دارند.

مواد مغذی اصلی دانه های به، به شرح زیر است:

  • فیبر غذایی: دانه های به منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول هستند. فیبر محلول در آب حل می شود و به کاهش سطح کلسترول و تنظیم سطح قند خون کمک می کند. فیبر نامحلول در آب حل نمی شود و به سلامت و منظم نگه داشتن سیستم گوارش کمک می کند.
  • موسیلاژ: موسیلاژ ماده ای است که ماده ای ژل مانند در معده و روده ایجاد می کند و می تواند به تسکین دستگاه گوارش و کاهش التهاب کمک کند.
  • آنتی اکسیدان ها: دانه های به سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می توانند به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کنند.
  • مواد معدنی: دانه های به حاوی مواد معدنی مختلفی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن هستند.

فواید سلامتی دانه های به

دانه های به منبعی غنی از آنتی اکسیدان ها، فیبر غذایی و موسیلاژ هستند؛ قرن هاست که در طب سنتی برای درمان انواع اختلالات گوارشی از جمله یبوست، اسهال و زخم معده استفاده می شود.

توجه به این نکته مهم است که تحقیقات بیشتری برای تایید فواید سلامتی دانه های به مورد نیاز است. با این حال، آنها سابقه طولانی استفاده ایمن در طب سنتی دارند و به طور کلی به خوبی تحمل می شوند.

دانه‌ی به سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهد

محتوای بالای فیبر موجود در دانه های به، از هضم سالم پشتیبانی می کند؛ فیبر به جلوگیری از یبوست کمک می کند و حرکات منظم روده را تقویت می کند که ممکن است به بهبود سلامت روده کمک کند. مصرف دانه های به همچنین می تواند به افزایش جذب مواد مغذی و حفظ یک سیستم گوارشی سالم کمک کند.

دانه‌ی به، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بالقوه دارد

دانه های به دارای خواص ضد التهابی طبیعی هستند که ممکن است به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در دانه ها، به مبارزه با استرس اکسیداتیو، محافظت از سلول ها در برابر آسیب و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و انواع خاصی از سرطان کمک می کند.

همچنین گنجاندن دانه های به در رژیم غذایی شما می تواند به رفاه کلی کمک کند.

دانه‌ی به سلامت پوست را تضمین می کنند

دانه های به ممکن است برای سلامت پوست نیز مفید باشند. آنها حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک کنند. روغن دانه به را می توان روی پوست برای تسکین التهاب و بهبود زخم استفاده کرد.

از دانه‌ی به می توان در آشپزی استفاده کرد

دانه های به را می توان در ترفندهای مختلف آشپزی استفاده کرد. آنها هنگامی که به پودر ریز تبدیل می شوند، می توان آنها را به اسموتی ها، بلغور جو دوسر یا محصولات پخته شده اضافه کرد و طعم ملایم و آجیلی را به آن ها داد. یکی دیگر از کاربردهای پرطرفدار تزریق دانه ها در شربت ها یا روغن های طعم دار، ایجاد سس ها یا مارینادهای منحصر به فرد است که پیچ و تاب لذت بخشی به غذاهای شما می بخشد. دانه‌های به را می‌توان برای تهیه چای معطر که به‌خاطر خواص آرام‌بخش و تسکین‌دهنده‌اش معروف است، استفاده کرد.

دانه‌ی به بهداشت دندان را تضمین می کند

عصاره دانه به، به دلیل فواید بالقوه آن برای سلامت لثه و کاهش تشکیل پلاک، گاهی اوقات در محصولات مراقبت از دهان استفاده می شود.

دانه‌ به، اثر تسکین بخش بر سیستم تنفسی دارد

اثر آرام بخش دانه های به بر روی سیستم تنفسی یکی از فواید غیرمنتظره آن برای سلامتی است. دانه به در طب سنتی ایرانی برای درمان زخم‌های سرطانی، سرفه، خشکی گلو و همچنین روان‌کردن نای استفاده می‌شود. مطالعات تحقیقاتی نیز این اثرات را تایید می کند.

این مطالعات نشان داده است که دانه های به اثر تسکین دهنده بر روی سیستم تنفسی دارند و می توانند به کاهش سرفه و تحریک گلو کمک کنند.

دانه‌ی به، زخم را التیام می بخشد

بر اساس مطالعات، موسیلاژ دانه به (QSM) باعث بهبود زخم می شود. در طب سنتی ایران از QSM برای درمان سوختگی و زخم های پوستی استفاده می شده است.

عوارض جانبی دانه های به

معمولاً مصرف دانه‌ی به در حد متعادل برای اکثر مردم بی‌خطر است. با این حال، در صورتی که بیش از حد مصرف شوند ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند، مانند:

  • مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد دانه های به، به خصوص در افرادی که عادت به خوردن فیبر زیاد ندارند، می تواند باعث مشکلات گوارشی مانند تولید گاز، نفخ و اسهال شود.
  • واکنش های آلرژیک: برخی از افراد ممکن است به دانه های به آلرژی داشته باشند که می تواند علائمی مانند کهیر، خارش، تورم و مشکل در تنفس ایجاد کند.
  • مسمومیت با سیانید: دانه های به حاوی مقدار کمی سیانید هستند. با این حال، مقدار سیانید موجود در دانه های به هنگام مصرف متعادل، مضر تلقی نمی شود. خوردن مقادیر زیاد دانه های به ممکن است خطر مسمومیت با سیانید را افزایش دهد.

توجه به این نکته ضروری است که خوردن دانه های به در زنان باردار یا شیرده به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، بنابراین بهتر است در این زمان ها از مصرف آن اجتناب کنید.

اگر بیماری زمینه‌ای دارید یا دارویی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف دانه‌های به حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه دانه های به را بخوریم؟

دانه های به را می توان به طور کامل خورد، به صورت پودر درآورد یا در آب خیس کرد تا ژل درست شود. آنها را می توان به اسموتی، ماست یا غلات اضافه کرد. چای دانه به را نیز می توان با خیساندن دانه ها در آب داغ برای چند دقیقه درست کرد.

چگونه ژل دانه به را درست کنیم؟

برای تهیه ژل دانه به موارد زیر نیاز دارید :

  • 1 قاشق غذاخوری دانه به
  • 1 لیوان آب

دستورالعمل ها

  • دانه های به را در یک صافی مشبک خوب بشویید.
  • دانه های به را در ظرفی بریزید و آب را به آن اضافه کنید.
  • دانه ها و آب را با هم مخلوط کنید تا دانه ها به طور یکنواخت پخش شوند.
  • روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و بگذارید 4 تا 6 ساعت یا یک شب در دمای اتاق بماند.
  • پس از خیس شدن دانه ها، ژل را هم بزنید و آن را از طریق یک صافی مشبک صاف کنید تا دانه های باقیمانده از بین برود.
  • ژل ساخته شده از دانه به، اکنون آماده استفاده است.
  • نکاتی برای تهیه ژل بذر

    • برای بهترین نتیجه از آب تصفیه شده یا مقطر استفاده کنید.
    • اگر ژل غلیظ تری می خواهید، از آب کمتری استفاده کنید. برای ژل آبکی تر، از آب بیشتری استفاده کنید.
    • می توانید چند قطره اسانس را به ژل اضافه کنید تا رایحه ای دلپذیر داشته باشید.
    • اگر از ژل دانه به، برای حالت دهی مو استفاده می کنید، چند قطره روغن نارگیل یا روغن جوجوبا را به ژل اضافه کنید تا رطوبت آن بیشتر شود.
    • اگر از ژل دانه به، برای ماسک صورت استفاده می‌کنید، چند قطره آب لیمو یا عسل را برای فواید بیشتر به ژل اضافه کنید.

    چگونه از ژل دانه های به استفاده کنیم؟

    می توانید از ژل دانه به، به روش های مختلفی استفاده کنید، مانند:

    • غلیظ کننده برای سس و سوپ
    • برای چسبیدن و باز نشدن کوفته، همبرگر و سایر غذاهایی با گوشت چرخ کرده
    • به عنوان پایه ای برای پودینگ، پای و دسرهای دیگر
    • به عنوان ژل مو یا حالت دهنده
    • به عنوان ماسک صورت یا درمانی برای پوست

    ژل دانه به را می توان تا 5 روز در یخچال نگهداری کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا