بارداری

کارشناسان درباره تاثیر منفی گرمای شدید بر زنان باردار هشدار دادند

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، درحالی‌که جهان پس از پشت‌سر گذاشتن رکورد گرم‌ترین تابستان در سال ۲۰۲۳ آغوشش را برای گرمای تابستانی دیگر می‌گشاید،‌ محققان از تاثیر شدت گرما بر افزایش نرخ زایمان‌ زودرس خبر می‌دهند.

محققان در تحقیقات گسترده‌ای که با همکاری چندین نهاد درباره ارتباط دمای بسیار بالا و بارداری انجام شده است، ۵۳ میلیون تولد در ۵۰ منطقه شهری ایالات متحده را طی ۲۵ سال، از ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۷، بررسی کردند. شواهد حاکی از آن است که نرخ زایمان زودرس و تولد نوزادان نارس در زنانی که ۴ روز متوالی در معرض دمای بسیار بالا بودند کمی بیشتر است.

دکتر هاوارد چانگ، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «تابستان گرمی پیش رو خواهیم داشت و در آینده، به‌دلیل تغییرات اقلیمی، با موج‌ گرمای بسیار شدید روبه‌رو خواهیم بود. این تحقیق نشان می‌دهد که افزایش دما برای نوزادان پیامدهای وخیم‌تری دارد، زیرا نوزادان نارس کاملا سلامت نیستند و برای بخش مراقب‌های بهداشت و درمان هزینه‌های اضافی خواهند داشت.»

بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزاد در کمتر از ۳۷ هفته از آغاز بارداری یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر نوزادان به شمار می‌رود و همچنین ممکن است چالش‌های پایدار برای سلامت نوزادان به‌دنبال داشته باشد. به گزارش همین سازمان، نوزادانی که در هفته ۳۷ تا ۳۸ بارداری به دنیا می‌آیند (Early-term) نیز در مقایسه با نوزادانی که در هفته ۳۹ تا ۴۰ بارداری به دنیا می‌آیند، با مرگ‌ومیر بیشتری مواجه‌اند.

محققان دریافته‌اند که ۴ روز متوالی قرار گرفتن در معرض گرمای شدید به افزایش ۲درصدی احتمال زایمان زودرس و افزایش ۳درصدی زایمان در هفته‌های ۳۷ و ۳۸ می‌انجامد. در این مطالعه ۳۰ درصد مادران کمتر از ۲۵ سال، ۵۸.۳ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ سال و ۱۶.۳ درصد ۳۵ سال یا بیش از ۳۵ سال داشتند. محققان داده‌های مربوط به فاصله اکتبر ۲۰۲۲ و مارس ۲۰۲۳ را در مرکز ملی آمار سلامت تجزیه‌وتحلیل کردند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، سرویس تغییرات آب‌وهوایی اروپا ( کوپرنیک) در دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که جهان با گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ مواجه شد و در ماه ژوئیه گذشته زمین گرم‌ترین ۴ روز متوالی در تاریخ را به ثبت رساند.

محققان توصیه می‌کنند آب‌رسانی و اجتناب از فعالیت‌های غیرضروری در فصل گرما را جدی بگیرید و اگر به مشکل جسمی و بیماری دچار شدید به متخصص مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا