بارداری

خطرات سیگار برای مادران باردار

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز به گفته وی، در مادران مصرف‌کننده‌ دخانیات، این احتمال وجود دارد که جفت سرراهی به وجود آید؛ یعنی به جای قرارگرفتن جفت بالا و در دیواره‌های رحم، روی دهانه رحم قرار می‌گیرد که این امر با خطر افزایش خونریزی همراه خواهد بود.

دادگر، عارضه بسیار خطرناک مصرف دخانیات مادر در دوران جنینی را جداشدن جفت قبل از زایمان عنوان کرد و افزود: در این شرایط، خطر افت ضربان قلب، خونریزی‌های شدید و نیز از بین رفتن جنین در داخل شکم وجود دارد که می‌تواند برای سلامت مادر هم خطرناک باشد. همچنین طبق تحقیقات انجام‌شده، افزایش فشار خون و نیز مسمومیت‌های دوران بارداری در زنان مصرف‌کننده دیده شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در ادامه با بیان اینکه مرگ‌های ناگهانی نوزادی و خطر ابتلای نوزاد در آینده، در مادران مصرف‌کننده دخانیات بیشتر خواهد بود، اضافه کرد: مادران مصرف‌کننده دخانیات ممکن است دچار زایمان زودرس و انقباضات رحمی قبل از هفته سی‌وهفتم بارداری و نیز پاره‌شدن کیسه آب شوند.

در این شرایط، عفونت‌های بالارونده به داخل رحم و نیز عوارض جدی بر سلامت نوزاد وارد می‌شود که نوزاد ممکن است نیاز به NICU داشته باشد. حتی وزن این نوزادان کمتر از میزان طبیعی خواهد بود. همچنین زایمان زودرس در مادران مبتلا به دیابت، با افزایش مایع دور جنین، کیسه آب پاره شده و زایمان زودرس و نیز تولد نوزاد درشت اتفاق خواهد افتاد.

فلوشیپ پریناتولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: اختلالات رشدی، رفتاری و خلقی ازجمله اختلالات یادگیری، شناختی و ADHD می‌تواند از عوارض مصرف دخانیات در مادران مصرف‌کننده باشد که در آینده خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت، دادگر گفت: برخی عوارض مصرف دخانیات با ختم بارداری‌ بهبود می‌یابند از آن جمله زایمان زودرس و مسمومیت‌های بارداری‌ درصورتی‌که درمان به‌موقع و داروهای مناسب تجویز شود، عارضه‌ای به وجود نمی‌آورد. همچنین برخی اختلالات ناهنجاری مثل شکاف کام و لب و بسته‌بودن مقعد که با جراحی نیز قابل درمان هستند، ولی برخی نقایص قلبی-‌عروقی و اختلال در شریان‌های ریوی، قابل درمان نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا