اخبار سلامت

۹۰ درصد از مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهد

سالم‌خبر: رئیس سازمان غذا و دارو در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند، نسبت به لزوم آموزش همگانی تاکید کرد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رئیس سازمان غذا و دارو در پیامی به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند، نسبت به لزوم آموزش همگانی تاکید کرد.

سیدحیدر محمدی در این پیام آورده است: سالانه مقادیر قابل‌توجهی از عوامل شیمیایی و داروهای صناعی وارد بازار مصرف می‌شوند که متأسفانه سهل‌انگاری در نگهداری صحیح داروها و مواد شیمیایی در منزل سبب ایجاد مسمومیت در افراد خصوصاً در کودکان و سالمندان خواهد شد. مسمومیت‌ها در اثر تماس‌های عمدی یا اتفاقی با مواد دارویی یا شیمیایی که می‌توانند آسیب‌رسان باشند، اتفاق می‌افتد.

شناخت الگوی مسمومیت‌ها، داشتن اطلاعات کافی از نحوه نگهداری، مصرف، عوارض، خطرات و هشدارهای مربوط به مواد دارویی و شیمیایی به پیشگیری از وقوع مسمومیت کمک شایانی می‌کند.

وقوع مسمومیت‌های حرفه‌ای حاد و مزمن در کارگران شاغل در کارخانه‌ها صنایع شیمیایی، استفاده از وسایل گازسوز و مواد شیمیایی و شوینده در منازل و فقدان آگاهی‌های کافی در اغلب خانواده‌ها، همگی منجر به بروز خطر و مسمومیت خواهد شد. همچنین سوءمصرف مواد مخدر و محرک، خود می‌تواند عامل بروز مسمومیت و حتی در برخی موارد منجر با مرگ افراد باشد.

آمار بالای مصرف داروها در جامعه از یک سو احتمال بروز تداخلات دارویی را بالا خواهد برد و از سوی دیگر اشتباهاتی که ضمن تجویز و مصرف دارو به صورت ناخواسته صورت می‌گیرد ممکن است بیمار را به سمت مصرف مقادیر بالاتر از دوز درمانی و عوارض ناشی از مسمومیت با داروها سوق دهد.

اگر چه بسیاری از این مسمومیت‌ها توسط گروه پزشکی کنترل شده و به مرگ منتهی نمی‌شود، ولیکن خسارات جبران‌ناپذیری را به پیکره اقتصاد، سلامت و بهداشت جسمی و روانی جامعه و خانواده‌ها وارد خواهد کرد.

اصلاح این نگاه در جامعه و نیز استفاده از ابزار مؤثر آموزش و تثبیت مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در کاهش مرگ‌ومیر و آسیب‌های اجتماعی ناشی از داروها و سموم می‌تواند نقش بسیار مؤثر و جدی داشته باشند. در این راستا، هر ساله هفته “پیشگیری از مسمومیت‌ها” در هفته اول آبان با هدف آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری و کنترل مسمومیت‌ها به تمامی اقشار جامعه از طریق انتشار مطالب، انجام تبلیغات شهری، اجرای آموزش‌های مجازی برای مخاطبین دانش آموز، دانشجو، شاغلین و مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی درمانی، کارخانجات، مؤسسات، مساجد و انجام عملیات وسیع اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌های عمومی شامل خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون، ارسال پیامک، درج پیام‌های مربوطه در سربرگ‌های اداری، قبوض آب و برق و پخش مصاحبه‌ها و توصیه‌های علمی اساتید برگزار می‌شود.

هفته پیشگیری از مسمومیت‌های امسال با شعار “سلامتی را با افزایش آگاهی و اقدام پیشگیرانه از مسمومیت‌ها محافظت کنیم” یکم تا هفتم آبان‌ماه، برگزار می‌شود و در این هفته در خصوص راه‌های پیشگیری از بروز انواع مسمومیت‌ها و چگونگی کنترل آن و نحوه انجام اقدامات اولیه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی به‌صورت وسیع و گسترده‌ای انجام می‌پذیرد.

ضمن اشاره به دلایل فوق، اجرای فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری از مسمومیت‌ها در هفته اول آبان‌ماه با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مراکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم سراسر کشور و سازمان‌ها و نهادهای همکار، مانند معاونت بهداشت، معاونت درمان، سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمان اورژانس کشور، سازمان آتش‌نشانی، سازمان آموزش‌وپرورش و بسیاری دیگر، می‌تواند در امر آموزش و اطلاع‌رسانی کلیه اقشار جامعه و کاهش موارد مسمومیت‌های اتفاقی و تعمدی مفید واقع شود و با توجه به محدودیت تخت‌های بیمارستانی و هزینه‌های بالای دارو و درمان، پیشگیری از مسمومیت‌ها می‌تواند کمک شایانی به تأمین سلامت جامعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا