اخبار سلامت

کشف بی‌سابقه یک کرم زنده در مغز یک زن استرالیایی

سالم‌خبر: پزشکان بیمارستان کانبرای استرالیا یک کرم انگلی زنده به طول ۸ سانتی‌متر را از مغز یک بیمار خارج کردند.

سالم نیوز

 این بیمار، زنی ۶۴ ساله از جنوب شرقی نیو ساوت ولز است که برای اولین بار در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ پس از تحمل ۳ هفته درد شکمی و اسهال و به دنبال آن سرفه خشک مداوم، تب و تعریق شبانه در بیمارستان محل زندگی خود بستری شد.

تا سال ۲۰۲۲، علائم دیگری همچون فراموشی و افسردگی هم به او اضافه شد. او سرانجام به بیمارستان کانبرا منتقل شد و اسکن MRI از مغز او ناهنجاری‌هایی را نشان داد که نیاز به جراحی داشتند.

این کشف شگفت‌انگیز، منجر به شکل‌گیری

پزشکان بیمارستان کانبرای استرالیا یک کرم انگلی زنده به طول ۸ سانتی‌متر را از مغز یک بیمار خارج کردند یک تیم پزشکی شد تا نوع این کرم حلقوی را تشخیص دهند و مهم‌تر از همه، در مورد هر گونه درمان دیگری که ممکن است بیمار نیاز داشته باشد، تصمیم بگیرند.

پس از آنکه تیم پزشکی این کرم حلقوی انگلی را از مغز بیمار خارج کردند، باوجود تحقیقات مفصل نتوانستند نوع آن را تشخیص دهند. به همین خاطر، تصمیم گرفتند این کرم را که هنوز زنده بود، مستقیما به آزمایشگاه «سیرو» بفرستند. آنجا مشخص شد که نام این کرم «اوفیداسکاریس روبرتسی» است.


این کرم معمولا در مارهای پیتون لانه می‌کند و برای اولین بار در جهان است که این انگل در انسان دیده شده است.

بیمار در نزدیکی پس از آنکه تیم پزشکی این کرم حلقوی انگلی را از مغز بیمار خارج کردند، باوجود تحقیقات مفصل نتوانستند نوع آن را تشخیص دهند. به همین خاطر، تصمیم گرفتند این کرم را که هنوز زنده بود، مستقیما به آزمایشگاه «سیرو» بفرستند. آنجا مشخص شد که نام این کرم «اوفیداسکاریس روبرتسی» است دریاچه ای زندگی می‌کند که محل زیست مارهای پیتون است. اگرچه او به طور مستقیم با مارهای پیتون در تماس مستقیم نبوده، اما معمولا علف‌های بومی، از جمله گیاهان جنگلی را از اطراف دریاچه جمع آوری می‌کرد تا برای پخت و پز استفاده کند.

پزشکان و دانشمندانی که پرونده بیمار را بررسی می‌کردند، این فرضیه را مطرح کردند که یک مار پیتون ممکن است انگل را از طریق مدفوع خود به داخل علف‌ها ریخته باشد. آنها معتقدند که بیمار احتمالاً مستقیماً از لمس علف‌های بومی یا پس از خوردن سبزی به این انگل آلوده شده است.

به گزارش گاردین، سانجایا سنانیاک، پزشک عفونی بیمارستان

این کرم معمولا در مارهای پیتون لانه می‌کند و برای اولین بار در جهان است که این انگل در انسان دیده شده است کانبرا گفته است که این بیمار باید برای لاروهای دیگری که ممکن است به سایر قسمت‌های بدن او مانند کبد حمله کرده باشند، درمان شود. اما با توجه به اینکه هیچ بیماری قبلاً به خاطر این انگل تحت درمان قرار نگرفته بود، مراقبت‌های لازم پیش‌بینی شد.

به عنوان مثال، برخی از داروها می‌توانند پس از نابود کردن لارو باعث التهاب شوند. التهاب هم می‌تواند برای اندام‌هایی مانند مغز مضر باشد. به همین خاطر نیاز به تجویز داروهایی برای مقابله با هر گونه عوارض جانبی خطرناک است.

سنانایک گفت: «این بیمار بسیار شجاع و قابل ستایش است. هیچ کس نمی‌خواهد اولین پیش از این، نمونه‌هایی از وجود کرم در مغز انسان دیده شده، اما خاص بودن این مورد به زنده بودن کرم برمی‌گردد بیمار در جهان باشد که انگلِ مارهای پیتون در جمجمه‌اش لانه کرده باشد. ما واقعاً کلاه خود را به احترام او برمی‌داریم. این زن واقعا تحسین برانگیز است.»

به گفته پزشکان، حال این بیمار خوب است و دوره نقاهت خود را سپری می‌کند. با این حال، او همچنان تحت مراقبت منظم است و پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا ممکن است یک بیماریِ دیگر، باعث نقص ایمنی او شده باشد تا یک لارو بتواند او را اینگونه تسخیر کند یا نه.

پیش از این، نمونه‌هایی از وجود کرم در مغز انسان دیده شده، اما خاص بودن این مورد به زنده بودن کرم برمی‌گردد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا