اخبار سلامت

پیگیری درمان برای هر بیمار قلبی 150 میلیون تومان هزینه دارد

سالم‌خبر: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مربوط به قلب و عروق است، گفت: بیماری قلب و عروق به صورت سکته قلبی رخ می دهد و زمان طلایی درمان آن ۶ ساعت اولیه است.

سالم نیوز

سالم‌خبر: معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مربوط به قلب و عروق است، گفت: بیماری قلب و عروق به صورت سکته قلبی رخ می دهد و زمان طلایی درمان آن ۶ ساعت اولیه است.

به گزارش سالم خبر، حسین فرشیدی در نشست خبری روز جهانی قلب و هفته ملی سالمندی، گفت: با افزایش امید به زندگی و گذر از بیماری‌های واگیر به غیرواگیر، شاهد افزایش طول عمر افراد هستیم. باید سالمندی را به عنوان یک موضوع مهم بدانیم و سن سالمندی ‌و فعالیت در زمان سالمندی باید با سلامت کامل باشد. روز به روز افراد سالمند در حال بیشتر شدن هستند و در حال حاضر ۲۵ درصد جمعیت را شامل می‌شوند.  

وی افزود: جمعیت از نظر نیروی کار جوان دچار مشکل است؛ چون عملکرد گذشته خوب نبوده و از طرفی در سالمندی هم طول عمر افزایش یافته است. سالمند باید فعال باشد و این دید که وابسته به ویلچر باشد، درست نیست. باید از کودکی و نوجوانی بر این امر کار شود؛ به عنوان مثال تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی، احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زمان سالمندی را کاهش می‌دهد.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از طرح‌های ما بحث رسیدگی به سالمندان است و در مراکزمان همانگونه که نوزادان بررسی می‌شوند، باید سالمندان هم بررسی شوند و به خانواده هم آموزش نگهداری بدهیم. اگر سالمند در خانه داشته باشیم، باید فرد آموزش دیده و آشنا به امور سالمندی از وی نگهداری کند و این فرد باید ویژگی‌های لازم را داشته باشد. در این زمینه می‌خواهیم تا طرح آموزشی دو ساله کاردانی سالمندیاری داشته باشیم، آنهم نه صرفا به این صورت که دانشجو در دانشگاه بنشیند بلکه باید چیزی بین سیستم بهورزی و آموزش آکادمیک را دنبال کنیم؛ یعنی کارهای نظری و عملی کنار هم باشد.   دو سال دوره بهورزی عمدتا در خانه بهداشت با کارهای عملی است و باید دنبال پوشش بیمه‌ای این خدمات باشیم و این طرح باید بررسی شود.  

فرشیدی در بخش پیگیری از سخنان خود، تاکید کرد: بسیج ملی کنترل

بیماری قلبی پر هزینه است و به طور متوسط هر بیمار برای درمان متحمل پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می شود قند و فشارخون تمام افراد بالای ۲۰ سال طی روزهای آتی در کل کشور اجرایی خواهد شد که جزییات آن متعاقبا اعلام می‌شود. باید بیماریابی به دقت انجام شود و به شکل مداوم هم این افراد را بررسی و رصد کنیم.  

وی با تاکید بر اهمیت تقویت بنیاد خانواده، گفت: با افزایش سن، بیشترین درگیری در بیماری‌های قلبی است. درحالی که پنجره روشنی در بیماری‌های قلبی داریم و در اکثر موارد این عارضه‌ها قابل کنترل است. بر همین اساس مهم‌ترین برنامه سلامت خانواده در سال آینده کنترل بیماری‌های غیرواگیر است که از تاثیر آلودگی هوا تا تصادفات بر بروز بیماری‌ها را دنبال می‌کند. این موارد قابل پیشگیری است و باید به درستی رصد شود. در برنامه سلامت خانواده تاکید است که غربالگری بیماری‌ها را انجام دهیم و افراد را دنبال کنیم تا دچار سایر بیماری‌ها نشوند و در عین حال برای غربالگری سرطان‌ها هم باید کار کنیم.

فرشیدی گفت: هر ایرانی باید مراقب سلامت خود را بشناسد تا غربالگری بیماری‌ها اتفاق افتد و سپس فرد به شکل فعال تحت نظر باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد مرگ و میرها در بیماری‌های غیرواگیر ناشی از بیماری های قلبی است، اظهار کرد: در سکته‌های حاد قلبی مهم‌ترین زمان شش ساعت نخست است که باید به بالین بیمار رسید تا آسیب‌هایی که به قلب وارد می‌شود به کمترین حد ممکن برسد. این کار کد ۲۴۷ است که در بسیاری از مراکزی که بخش آنژیوگرافی دارند باید دنبال شود و به این ترتیب ترخیص بیمار هم زودتر اتفاق افتد.

وی گفت: بیماری‌های قلبی اگر کنترل نشوند هزینه بسیار زیادی دارند. یک سکته قلبی اگر سر زمان خود عمل نشود، فرد باید یا تماما دارو بخورد و یا پیوند قلب شود و حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد و این معضل هم جدا از آسیب‌های ناشی از ازکار افتادگی است. از طرفی هزینه‌های دارویی هم در کنار آن است. اصلا نباید کار فرد به سکته برسد تا بخواهیم به درمان فکر کنیم بلکه باید بعد پیشگیری را تقویت کنیم.

فرشیدی

بیش از ۴۰ درصد ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مربوط به قلب و عروق است تاکید کرد: تغذیه، استرس، سبک زندگی و … در بروز بیماری‌های غیرواگیر موثر است. در زمینه فرهنگسازی سبک زندگی سالم باید روی دانش آموزان و سنین پایین‌تر کار کنیم.

وی افزود: نباید در تغذیه وسواس به خرج داد اما باید به نوع تغذیه دقت کرد و میوه و سبزیجات را تا ۵ وعده در تغذیه روزانه گنجاند، ولی نباید فراتر از نیاز هم مصرف کرد. در عین حال فعالیت بدنی بسیار مهم است و باید طراحی شهری به گونه‌ای باشد که افراد بتوانند پیاده‌روی کنند. حتما نباید به دنبال ورزش سخت باشیم بلکه باید فعالیت فیزیکی داشته باشیم. جوانان باید روزی یک‌ساعت پیاده‌روی کنند. با این اقدامات چاقی، فشارخون، دیابت، استرس و… کمتر می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم عدم مصرف سیگار، گفت: ۱۴ درصد جمعیت مصرف روتین دخانیات دارند که ۲ درصد آنها  خانم ها هستند. از طرفی مصرف الکل هم باید کاهش یابد چون مستقیما با بروز دیابت ارتباط دارد. در برنامه سلامت خانواده مهم‌ترین بحث، بیماریابی و پیگیری افراد شناسایی شده است.

وی افزود: حدود ۳۱ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال و ۲۳ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۶۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال پر فشاری خون دارند. ۹۰ درصد علت دیالیز بیماران، پرفشاری خون است و باید به دنبال کنترل دو بیماری هم زمان فشارخون و دیابت باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ورود دو واکسن جدید به برنامه کشوری واکسیناسیون، بیان کرد: واکسن پنوموکوک اگر وارد سیستم رسمی ایمن سازی کشوری شود، سالی ۱۵۰۰ مرگ را کم می‌کند و واکسن روتاویروس هم ۱۰ هزار بستری سالانه کودکان را کاهش می‌دهد؛ ولی حدود ۲.۵ همت (هزار میلیارد تومان) هزینه دارد؛ اما وقتی دولت این تصمیم را می‌گیرد که این دو واکسن به برنامه کشوری بیاید یعنی به فکر مردم است و این دو واکسن به برنامه کشوری اضافه می‌شود.

او درخصوص رشته طب سالمندی نیز بیان کرد: این رشته راه افتاد اما خوب گسترش نیافت زیرا این رشته درآمد و تعرفه مناسبی ندارد و در این زمینه به تغییر نیاز داریم. این رشته برای کشور

واکسن پنوموکوک اگر وارد سیستم رسمی ایمن سازی کشوری شود، سالی ۱۵۰۰ مرگ را کم می‌کند و واکسن روتاویروس هم ۱۰ هزار بستری سالانه کودکان را کاهش می‌دهد؛ ولی حدود ۲.۵ همت (هزار میلیارد تومان) هزینه دارد لازم است چون فرد سالمند تنها یک بیماری ندارد و چند بیماری همزمان دارد که باید یک متخصص بتواند پاسخگوی نیاز او باشد. این رشته امسال حذف نشده است اما در دانشگاه های محدود تدریس می‌شود. باید در برنامه سلامت خانواده این بخش و طب سالمندی را فعال کنیم. باید درآمد مناسب این رشته و تعرفه این گروه به درستی تعریف شود و لازم است در این زمینه شورای عالی بیمه کمک کند.

او تاکید کرد: برای سلامت روان سالمندان هم باید کار کنیم و در مراکز جامع سلامت باید کارشناس سلامت روان داشته باشیم. درصد قابل توجهی از سالمندان دچار مشکلات شنوایی می‌شوند که با این اتفاق ممکن است سالمند افسرده شود و باید به دنبال رفع مشکل شنوایی باشیم. در ۲۲ مرکز حتی فراتر از سلامت روان خدمات ارایه می‌شود و کارشناس مددکاری، کاردرمانی، متخصص روانشناسی و… فعال هستند تا عوامل بروز مشکلات روانشناختی کاهش یابد.

وی با تاکید بر لزوم تقویت نظام شبکه، بیان کرد: باید از نظر نیروی انسانی و فضای فیزیکی به فکر باشیم که خوشبختانه در مورد تعداد بهورزان مشکلی نداریم و در آزمون استخدامی جدید هم جذب خواهیم داشت. بحث سلامت خانواده با منابعی که در سال جاری در نظر گرفته شده است دنبال می‌شود و اگر تخصیص به موقع انجام شود، مشکلی نخواهیم داشت.

فرشیدی همچنین در حاشیه این نشست خبری و در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش موارد وارده مالاریا به کشور، بیان کرد: پاکستان ۱.۵ میلیون مورد مثبت مالاریا در سال ۲۰۲۲ شناسایی کرده است و ما باید مراقبت‌های مرزی را افزایش دهیم. البته در ایران بیماریابی فعال داریم. در مورد بیماری مالاریا باید ناقل وجود داشته باشد و جایی احساس خطر می‌کنیم که بیمار و پشه آنوفل کنار یکدیگر حضور داشته باشند. در واقع در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان در این رابطه احساس خطر می‌کنیم.

وی افزود: در مورد پشه آئدس این ناقل را سیستان و بلوچستان و هرمزگان پیدا کرده‌ایم اما آلودگی نداریم و تنها باید مراقب باشیم بیمار از مرزها وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا