اخبار سلامت

طراحی قبای پرحاشیه برای بیماران اتاق عمل آن هم در 12 مدل!

سالم‌خبر: تصمیم ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سازمان تامین اجتماعی برای طراحی لباس اسلامی برای اتاق عمل یکی از همان حاشیه‌سازی های پرهزینه ای است که حال متولیان خودجوش آن باز هم قصد دارند با دخالت در امور پزشکی این بار قبل از رفتن بیمار زیر تیغ جراحی، قبایی دیگر بر تن آنان در اتاق عمل کنند.

سالم نیوز

محمدحسین آکردی، دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، خبر داد که این ستاد با همکاری سازمان تامین تصمیم ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سازمان تامین اجتماعی برای طراحی لباس اسلامی برای اتاق عمل یکی از همان حاشیه‌سازی های پرهزینه ای است که حال متولیان خودجوش آن باز هم قصد دارند با دخالت در امور پزشکی این بار قبل از رفتن بیمار زیر تیغ جراحی، قبایی دیگر بر تن آنان در اتاق عمل کنند اجتماعی به منظور «رعایت حدود شرعی»، ۱۲ مدل «لباس جراحی اسلامی بیماران» در اتاق عمل طراحی خواهد کرد. به گفته این مقام حکومتی با طراحی این لباس دغدغه رعایت نشدن حدود شرعی بیمار و کادر درمان هنگام عمل حراجی برطرف می‌شود. او درباره اینکه چه کسانی و چرا چنین دغدغه‌ای دارند، توضیحی نداده است.

تاکنون نه وزارت بهداشت و نه هیچ یک از انجمن های پزشکی به این اظهارات واکنشی نشان نداده اند اما با اندک

محمدحسین آکردی، دبیر ستاد امر به‌ معروف و نهی از منکر، خبر داد که این ستاد با همکاری سازمان تامین اجتماعی به منظور «رعایت حدود شرعی»، ۱۲ مدل «لباس جراحی اسلامی بیماران» در اتاق عمل طراحی خواهد کرد. به گفته این مقام حکومتی با طراحی این لباس دغدغه رعایت نشدن حدود شرعی بیمار و کادر درمان هنگام عمل حراجی برطرف می‌شود. او درباره اینکه چه کسانی و چرا چنین دغدغه‌ای دارند، توضیحی نداده است آگاهی در مورد لباس بیماران می توان گفت لباس‌‌های ویژه اتاق عمل از نظر شکل، جنس و رنگ از استانداردی همگانی و جهانی پیروی می‌کنند به همین دلیل نیز این لباس‌ها در همه ی کشورها در عین سادگی از هیچ یک از شکل های مد پیروی نکرده و دچار تغییری نشده است.
 
گان یا لباس عمل یا به رنگ سبز یا آبی طراحی شده است و برای اینکه از نفوذ هر گونه آلودگی محفوظ بماند اغلب فاقد درز و دوخت است و با پرس به هم وصل می شوند حال تاکنون نه وزارت بهداشت و نه هیچ یک از انجمن های پزشکی به این اظهارات واکنشی نشان نداده اند اما با اندک آگاهی در مورد لباس بیماران می توان گفت لباس‌‌های ویژه اتاق عمل از نظر شکل، جنس و رنگ از استانداردی همگانی و جهانی پیروی می‌کنند به همین دلیل نیز این لباس‌ها در همه ی کشورها در عین سادگی از هیچ یک از شکل های مد پیروی نکرده و دچار تغییری نشده است علاوه بر این شاخصه این لباس نه باید دست و پاگیر باشد که بیمار را آزار دهد و نه دست و پای پزشک و پرستار را بگیرد.
 
لباس‌ اتاق عمل که «گان» نیز نامیده می‌شود، عمدتا سبز یا آبی‌ است و برای اینکه از نفوذ آلودگی به آن‌ جلوگیری شود، بیشتر مواقع فاقد درز و دوخت‌ است و دو طرف آن‌ با پرس به هم وصل می‌شود. این لباس‌‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که هنگام جراحی دست‌وپاگیر اینکه سازمان تامین اجتماعی که به نقلی با تمامی مشکلات خود در آستانه ورشکستگی قرار دارد و بسیار شایسته است که فعلا به وظایف ارزنده و اصلی خود بپردازد چگونه وارد چنین وادی پرهزینه ای برای طراحی لباس آن هم 12 مدل! برای بیماران مورد جراحی شده است مسوولان این سازمان خود باید پاسخ گویند نباشند و در سرعت عمل پزشکان در مواقع ضروری اختلال ایجاد نکنند.

اما اینکه سازمان تامین اجتماعی که به نقلی با تمامی مشکلات خود در آستانه ورشکستگی قرار دارد و بسیار شایسته است که فعلا به وظایف ارزنده و اصلی خود بپردازد چگونه وارد چنین وادی پرهزینه ای برای طراحی لباس آن هم 12 مدل! برای بیماران مورد جراحی شده است مسوولان این سازمان خود باید پاسخ گویند.

مسوولان وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

مسوولان وزارت بهداشت و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکنون در واکنش به این سخنان گهربار مهر سکوت بر لب زده اند اما تحمیل چنین هزینه ای در شرایط کنونی کمبود ارز و مشکلات دارویی، تهدید خطر مهاجرت فراگیر متخصصان و پرستاران و خالی شدن بیمارستان‌ها به طور قطع باید موجب شود که دیوارهای نظام سلامت برای محافظت و ایجاد امنیت برای متخصصان این عرصه و به ویژه بیماران در برابر هرگونه افاضات و اقدامات غیرکارشناسی عایق‌بندی دوباره و نفوذناپذیر شود تاکنون در واکنش به این سخنان گهربار مهر سکوت بر لب زده اند اما تحمیل چنین هزینه ای در شرایط کنونی کمبود ارز و مشکلات دارویی، تهدید خطر مهاجرت فراگیر متخصصان و پرستاران و خالی شدن بیمارستان‌ها به طور قطع باید موجب شود که دیوارهای نظام سلامت برای محافظت و ایجاد امنیت برای متخصصان این عرصه و به ویژه بیماران در برابر هرگونه افاضات و اقدامات غیرکارشناسی عایق‌بندی دوباره و نفوذناپذیر شود.
 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا