اخبار سلامت

زمان طلایی درمان سکته مغزی 6 ساعت؛ در ایران چنین برنامه‌ریزی وجود ندارد

سالم‌خبر: رئیس انجمن سکته مغزی ایران، گفت: زمان طلاییِ درمان فرد سکته مغزی در بیمارستان ۶ ساعت است که لخته از مغز بیرون آورده شود اما در کشور ما این برنامه به صورت منسجم وجود ندارد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رئیس انجمن سکته مغزی ایران، گفت: زمان طلاییِ درمان فرد سکته مغزی در بیمارستان ۶ ساعت است که لخته از مغز بیرون آورده شود اما در کشور ما این برنامه به صورت منسجم وجود ندارد.

بابک زمانی، متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این که دلایل سکته مغزی در همه جای دنیا یکسان است، افزود: اما بعضی از این عوامل در ایران به دلیل شرایط خاصِ موجود، شدیدتر است. مثل آلودگی هوا.

زمانی درباره سایر دلایل وقوع سکته مغزی توضیح می‌دهد: غیر از آلودگی هوا، دلایلی که خطر سکته مغزی را بالا می‌برد، شرایط نامناسب برای زندگی شامل فعالیت فیزیکی، خواب ناکافی و استراحت اندک است.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، در

زمان طلاییِ درمان فرد سکته مغزی در بیمارستان ۶ ساعت است که لخته از مغز بیرون آورده شود اما در کشور ما این برنامه به صورت منسجم وجود ندارد شهر تهران نقاطی برای پیاده‌روی شهروندان تعبیه نشده و شهروندان هرجا هم بخواهند پیاده‌روی کنند، هوا آلوده است. درمجموع تهران، شهر بزرگی است که امکانات رفاهی بسیار پایینی دارد و به دلیل ساعات طولانی کار و ترافیک، مردم آخر شب وقت کافی برای استراحت هم ندارند.

زمانی درباره ارتباط بروز سکته مغزی و استرس هم می‌گوید: ارتباط استرس با سکته مغزی یک باور غلط است و این عارضه هیچ ربطی به استرس ندارد.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص آمار سکته مغزی در کشور به این نکته اشاره می‌کند که آمار سکته مغزی همیشه در دنیا و در کشور ایران بالا بوده و سخت است اظهارنظر کنیم که آیا شیوع این بیماری در کشور بیشتر

دلایل سکته مغزی در همه جای دنیا یکسان است اما بعضی از این عوامل در ایران به دلیل شرایط خاصِ موجود، شدیدتر است. مثل آلودگی هوا شده یا شناخت پزشکان از این بیماری افزایش یافته است، ولی به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر چون توجه به سکته مغزی بیشتر شده، خیلی از بیماری‌هایی که قبلا سکته مغزی شناخته نمی‌شدند، الان در گروه سکته مغزی شناخته می‌شوند. برای همین فکر می‌کنیم آمارها افزایش یافته است.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران به این موضوع مهم هم اشاره می‌کند که آمار سکته مغزی در همه جای ایران یکسان است و ربطی به منطقه و جغرافیا ندارد. درضمن نسبت این بیماری بین زنان و مردان تقریبا یکسان است.

زمانی همچنین بر زمان طلاییِ درمان فرد سکته مغزی تاکید می‌کند و می‌گوید: این مهم است که بیمارستان در ساعات اول که زمان

اگر فرد دچار سکته مغزی در کشور به بیمارستان هم منتقل شود تعداد بیمارستان‌هایی که امکانات مربوط به سکته مغزی را ارائه می‌دهند بسیار محدودند طلایی محسوب می‌شود و ۶ ساعت است، لخته را از مغز بیرون بیاورند. اما در کشور ما این برنامه به صورت منسجم وجود ندارد.

این متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: البته در حال حاضر در دنیا تا ۲۴ ساعت هم امکان درمان فردی که دچار عارضه سکته مغزی شده، وجود دارد اما در کشور ما چنین برنامه‌ریزی‌ای وجود ندارد و اگر بیمار به بیمارستان هم منتقل شود، تعداد بیمارستان‌هایی که امکانات مربوط به سکته مغزی را ارائه می‌دهند، خیلی محدودند و قادر به ارائه این خدمت به اکثریت مردم نیستند. همین موضوع باعث می‌شود که زمان طلایی از دست می‌رود و درنتیجه خیلی از افراد سکته مغزی دچار ناتوانی‌های مغزی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا