اخبار سلامت

جاده بدون مجوز، باعث گردشگری نادرست و نابودی “منطقه حفاظت شده اشترانکوه” و “دریاچه گهر” شده

سلامت نیوز

به گزارش سلامت نیوز در ابتدای دهه 80 و در یک اقدام غیر قانونی، جاده ای در قلب منطقه اشترانکوه با هدف دسترسی به دریاچه گهر و با اسم چند سیاه چادر عشایری احداث شد که با ورود فعالان محیط زیست و نماینده وقت مردم دورود در مجلس شورای اسلامی، جاده فوق، تخریب شد.

از اوایل دهه 90 دوباره این جاده تعریض شد و تخریب های بسیاری را در منطقه حفاظت شده اشترانکوه برجا گذاشت؛ چرا که از یکسو زمینه را برای به قاچاق گسترده گیاهان اندومیک فرام کرد و از طرفی حضور گسترده گردشگران از این جاده باعث تخریب دریاچه گهر، آسیب به پوشش جنگلی و آلودگی حوزه آبریز این دریاچه شد.

تغییر کاربری زیستگاه حیات وحش به کشاورزی

خبرهای رسیده می گویند علاوه بر اینکه وجود این جاده باعث نا امنی زیستگاه حیات وحش منطقه شده است، طبق گزارش های رسیده در مناطقی از اشترانکوه ( ارتفاعات مشرف به همین جاده مخرب در اراضی ملی) که محل امن حیات وحش بود تبدیل به کشت برخی گیاهان غیرقانونی شده است .

گفته می شود اکنون نیز به جای اینکه زمان ورود گردشگر را به تاخیر بیندازند برای نخستین مرتبه ۲۰ روز زودتر آنها را به منطقه آورده اند؛ که این یعنی بازگشایی منطقه حفاظت شده و زون امن اشترانکوه در اوج رویش و زایش که می تواند فاجعه ای وحشتناک پدید آورد.

همچنین به گفته فعالان محیط زیست لرستان، علاوه بر تجاوزهای متعدد به منطقه حفاظت شده، با ورود گردشگران و تورهای غیر استاندارد و شب مانی و اطراق جمعیت در منطقه، حوضه آبریز نیز به طور کلی نابود و آلوده شده و جنگل بالادست نیز برای تهیه زغال آسیب جدی دیده است.

متن کامل این نامه در ادامه منتشر می شود.

بسمه تعالی

معاونت محترم ریاست جمهور و ریاست محیط زیست کشور جناب آقای دکتر سلاجقه

موضوع : مرگ دریاچه گهر و نابودی منطقه حفاظت شده اشترانکوه و احداث جاده غیر قانونی

سلام علیکم

احتراما پیرو مکاتبات عدیده و درخواست های حضوری در خصوص وضعیت منطقه حفاظت شده اشترانکوه و دریاچه گهر به استحضار می رساند؛

در ابتدای دهه هشتاد در یک اقدام غیر قانونی جاده ای در قلب منطقه اشترانکوه با هدف دسترسی به دریاچه گهر و با اسم چند سیاه چادر عشایری احداث گردیده، که با ورود فعالان محیط زیست و نماینده وقت مردم دورود در مجلس شورای اسلامی این جاده تخریب گردید و مجددا در غفلت اداره کل محیط زیست لرستان این جاده از اوایل دهه نود تعریض و موجبات تخریب منطقه امن اشترانکوه و به علت قاچاق گسترده گیاهان اندومیک و ترک فعل مدیران اسبق در ورطه نابودی قرار گرفته است و از طرفی حضور گسترده گردشگران از این جاده نتنها موجبات تخریب دریاچه گهر، پوشش جنگلی و آلودگی حوزه آبریز دریاچه را فراهم نموده است، بلکه وجود این جاده باعث نا امنی در این منطقه شده است همچنین طبق گزارشات حاصله در مناطقی از اشترانکوه ( ارتفاعات مشرف به همین جاده مخرب در اراضی ملی) که قرار است محل امن حیات وحش باشد تبدیل به کشت برخی گیاهان غیر قانونی شده است .

و در حال حاضر نیز به علت تعداد اندک محیط بان در منطقه اشترانکوه و کمبود شدید تجهیزات و یک خودروی پی کاپ از رده خارج و موارد اشاره شده علنا این منطقه از حالت حفاظت شده خارج گردیده است.

و وعده های داده شده مدیرکل استان نیز تحقق پیدا ننموده است .

از آن مقام محترم استدعا داریم با توجه به اهمیت موضوع و حفظ این منطقه ارزشمند، لطفا موارد ذیل را در دستور کار آن سازمان قرار دهند.

اولویت اصلی

۱-تخریب جاده مخرب منتهی به دریاچه گهر و زُن امن منطقه(مور زرین) برای نجات منطقه اشترانکوه و دریاچه گهر.

۲- اجرای طرح مطالعاتی منطقه اشترانکوه که در سنوات قبل از سوی آن سازمان تدوین شده است.

۳- احداث دو پاسگاه تدوین شده در طرح اشاره شده ( پاسگاه مورزرین و چَکان ) .

اولویت های بعدی

۴- در اختیار قرار دادن حداقل دو خودروی مناسب برای این منطقه صدو چهار هزار هکتاری و دیگر تجهیزات لازمه.

۵-افزایش تعداد محیط بانان با توجه به وسعت منطقه.

۶- کمک در ثبت جهانی دریاچه گهر به عنوان یک میراث طبیعی.

۷-راه اندازی مرکز پایش و مطالعات منطقه حفاظت شده اشترانکوه که ساختمان آن بعد از گذشت بیست سال بلا استفاده رها شده است .

۸- اجرای پروژه آبخیز داری در جهت نجات دریاچه گهر.

۹- رفع تصرف اراضی و رودخانه های منطقه.

با تشکر

شورای هماهنگی تشکلهای زیست محیطی استان لرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا