اخبار سلامت

از سال 98 به صنایع تجهیزات پزشکی بدهکارند اما بودجه تروما را به دولت بازمی‌گردانند

سالم‌خبر: رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: در شرایطی که پول شرکت‌های تامین کننده‌ها از سال ۹۸ پرداخت نشده بودجه اختصاصی در بحث تروما به میزان 1200 میلیارد تومان را عودت داده‌اند درحالی که ۳۰۰۰ میلیارد به تجهیزات پزشکی بدهی دارند. چرا این این مبلغ را برگردانده‌اید؟ بیایید و بدهی تان را پرداخت کنید.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، گفت: در شرایطی که پول شرکت‌های تامین کننده‌ها از سال ۹۸ پرداخت نشده بودجه اختصاصی در بحث تروما به میزان 1200 میلیارد تومان را عودت داده‌اند درحالی که ۳۰۰۰ میلیارد به تجهیزات پزشکی بدهی دارند. چرا این این مبلغ را برگردانده‌اید؟ بیایید و بدهی تان را پرداخت کنید.

جلیل سعیدلو در نشست روسای تشکل‌های حوزه سلامت و اصحاب رسانه همچنین افزود: بحث قیمت گذاری دستوری در تجهیزات پزشکی اصلاً در قانون نبوده است اما چند سالی است که این اتفاق در حوزه تجهیزات پزشکی افتاده است. استدلال این تصمیم‌گیری نیز این است که اظهار می‌دارند ما ارز می‌دهیم و از و باید به همین دلیل از ابتدای زنجیره تامین تا آخرآن مورد رصد ما باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل محصولات تجهیزات پزشکی نیز تحت قیمت گذاری دستوری قرار گرفت بدون اینکه زیرساخت‌های قانونی آن وجود داشته باشد.

سعیدلو همچنین افزود:  یکی از معایب قیمت گذاری دستوری، کند کردن روند تولید است ضمن آنکه حاشیه سود مطمئنی را که موجب بالندگی و توسعه صنعت تجهیزات پزشکی می‌شود

دولت به جای اینکه برای سرمایه گذاری در حوزه تجهیزات‌پزشکی بسترسازی کند دائما با بخشنامه های بعضا متضاد و متوالی عرصه ی فعالیت را برای آنان سخت و سخت تر کرده است با قیمت گذاری دستوری سازگاری ندارد. بسیاری از المان‌های پژوهشی و توسعه‌ای در قیمت‌گذاری دستوری دیده نمی‌شود و سیستم‌های تولید‎کننده و زنجیره صنعت تجهیزات پزشکی و دارو نیاز به روز رسانی دارد. در حالی که این مسئله از سوی مسئولان دچار فراموشی شده است.

وی تصریح کرد که در مقایسه با روند توسعه این صنعت در جهان اگر خود را به روز رسانی نکنیم لاجرم نمی‌توانیم محصولات خود را بر اساس استاندارد جهانی تولید و معرفی کنیم و توانمندی‌هایمان را ارتقاء دهیم.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید کرد: در حوزه تجهیزات نکته حائز اهمیتی که باید بدان اشاره کنم اتلاف منافع است که بسیارجای تعجب دارد که یک سری از کالاهایی را مانند تجهیزات دستگاهی که نیاز نداریم را بدون هیچگونه توجیه اقتصادی خریداری می کنیم و از آن سو هزینه ی پرداخت تجهیزات مصرفی را نداریم که پرداخت کنیم و به همین دلیل پرداخت‌ها دو تا سه سال به تعویق می‌افتد.

وی افزود: طور مثال دستگاه MRI براساس تعریف مشخص باید به ازای 200 هزار نفر جمعیت یک دستگاه تامین شود در حالی که در کمال تعجب مشاهده می کنیم

در شرایطی که پول شرکت‌های تامین کننده‌ها از سال ۹۸ پرداخت نشده بودجه اختصاصی در بحث تروما به میزان 1200 میلیارد تومان را عودت داده‌اند درحالی که ۳۰۰۰ میلیارد به تجهیزات پزشکی بدهی دارند. چرا این این مبلغ را برگردانده‌اید؟ بیایید و بدهی تان را پرداخت کنید که برای شهری با جمعیت 20 هزار نفر و به واسطه ی اعمال نفوذ نماینده مجلس، یک دستگاه MRI خریداری می شود که هزینه نگهداری آن سالانه 20 تا 30 میلیون تومان هزینه دارد ضمن آنکه مراجعه‌کننده ای نیز ندارد. سوال اینجاست که چرا باید پولی که در جای دیگر لازم است هزینه شود صرف خریداری دستگاهی ‌شود که پس از مدتی از دور خارج می‌شود یا مستهلک شده و دیگر کار نمی‌کند.

سعیدلو با اشاره به محدودیت منابع و بهره ی درست از آن گفت: این مسئله در سیستم وزارت بهداشت جای بحث دارد که باید دقت کنند با توجه به محدودیت، منابع به درستی استفاده شود تا از تاخیر در پرداخت‌ها نیز جلوگیری شود. جالب است در شرایطی که پول شرکت‌های تامین کننده‌ها از سال ۹۸ پرداخت نشده بودجه اختصاصی در بحث تروما به میزان 1200 میلیارد تومان را عودت داده‌اند درحالی که ۳۰۰۰ میلیارد به تجهیزات پزشکی بدهی دارند. چرا این این مبلغ را برگردانده‌اید؟ بیایید و بدهی تان را پرداخت کنید.

وی افزود: به بحث دیگری که بسیار مهم است و باید اشاره کنم، بحث اتلاف وقت است چه در حوزه‎ی دارو یا حوزه‌ی تجهیزات پزشکی. زمان ما خیلی از بین می‌رود. از تخصیص ارز گرفته تا

محصولات تجهیزات پزشکی نیز تحت قیمت گذاری دستوری قرار گرفت بدون اینکه زیرساخت‌های قانونی آن وجود داشته باشد کد IRC یا دریافت مواد اولیه و تبدیل آن به کالا و بازگشت سرمایه. شما وقتی همه این‌ها را با هم جمع می‌زنید به هیچ عنوان هیچ تناسب منطقی در آن پیدا نمی کنید. سرمایه راکد باعث می‌شود که سودآوری صنعت با توجه به اینکه حاشیه سود نیز دستوریست لطمه ببیند.

سعیدلو با بیان اینکه همه موارد ذکر شده بر صنعت تجهیزات پزشکی و دارو سایه انداخته است، تاکید کرد: تمامی این موارد باید اصلاح شود ما می خواهیم صنعتی که با خون دل ساخته شده و رشد کرده و بسیاری از سرمایه گذارانی که سرمایه خود در این صنعت گذاشته اند با منطق اقتصادی صرف بدان نگاه شود. صاحبان این صنایع عاشقانی بوده اند که می خواستند به مملکت خود خدمت کنند و دولت به جای اینکه برای این سرمایه گذاری بسترسازی کند دائما با بخشنامه های بعضا متضاد و متوالی عرصه ی فعالیت را برای آنان سخت و سخت تر کرده است و در نهایت نتیجه آن می شود که در زمینه هایی که توانمندی تولید داریم مجددا وابسته به واردات شویم. همانطور که سال گذشته در مورد آنتی بیوتیک‌ها شاهد بودیم چه اتفاقی افتاد و به چه میزان برای کالایی که سالیان سال است خود تولید کننده هستیم چه اتفاقی بیفتند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا