غذا و دارو

کدام اراده؟ کدام اقدام؟ کدام سیاست‌گذاری بالغانه و صحیح؟

سالم‌خبر: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کمبود دارو گفت: اراده تامین دارو و تجهیزات پزشکی در ر ییس جمهور و وزیر بهداشت برای عبور از بحران در کشور کاملا مشهود است.

سالم نیوز

سالم‌خبر: سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کمبود دارو گفت: اراده تامین دارو و تجهیزات پزشکی در ر ییس جمهور و وزیر بهداشت برای عبور از بحران در کشور کاملا مشهود است.
 

سلمان اسحاقی نماینده قائنات در مجلس با اشاره به جزئیات جلسه دیروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: در خصوص تامین تجهیزات و دارو ما متولی این امر سلامت در کشور را وزارت بهداشت می‌دانیم اما در خصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی چند وزارتخانه با هم تکلیف دارند.

 وی با بیان اینکه تولید کنندگان دارو و وارد کنندگان تجهیزات پزشکی در دو حوزه تامین و تخصیص ارز دولتی و تامین مواد اولیه دارو مشکل دارند، گفت: وزارت بهداشت، وزارت صمت، وزارت اقتصاد سه وزارتخانه‌ای هستند که مستقیم با این موضوع در ارتباط هستند همچنین در

اراده تامین دارو و تجهیزات پزشکی در ر ییس جمهور و وزیر بهداشت برای عبور از بحران در کشور کاملا مشهود است کنار آن‌ها سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز فعال هستند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه دو موضوع در کمیسیون بهداشت مورد توجه قرار گرفت آمار ناصحیح باعث شده شاهد تصمیمات نادرست باشیم.

اسحاقی در ادامه گفت: اراده تامین دارو و تجهیزات پزشکی در رییس‌جمهوری و وزیر بهداشت برای عبور از بحران در کشور کاملا مشهود است و بنده به این موضوع کاملا باور دارم اما متاسفانه آمار ناصحیح باعث شده در دولت درباره این موضوع تصمیمات درستی گرفته نشود.

وی اظهار کرد: وزارت اقتصاد برای تامین ارز دولتی اقسام کالاها و اقلام امسال سقف قرار داده است و این سقف تا ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس متذکر شد: در حوزه بهداشت و درمان ما نباید برای ارز دولتی در تامین

در گمرک به دلیل عدم  به موقع صدور ارز دولتی و گرفتن اسناد، مواد دارویی تبدیل به مواد فاسد می‌شود و این سبب بی انگیزگی سرمایه‌‌گذار و از دست دادن تولید کنندگان داخلی کشور می‌شود دارو و تجهیزات پزشکی سقفی تعیین کنیم مثلاً برای جراحی قلب و تجهیزات لازم آن ما باید افزایش ارز بیشتر از ۱۶ درصد را داشته باشیم و این سقف گذاشتن برای تخصیص ارز دولتی وزارت بهداشت را با مشکل مواجه کرده است.

اسحاقی با اشاره به کمبود دارو در کشور، بیان کرد: در گمرک به دلیل عدم  به موقع صدور ارز دولتی و گرفتن اسناد، مواد دارویی تبدیل به مواد فاسد می‌شود و این سبب بی انگیزگی سرمایه‌‌گذار و از دست دادن تولید کنندگان داخلی کشور می‌شود.

وی گفت: ما از دولت خواستار هستیم که وقتی «مواد اولیه دارو» و «دارو » وارد کشور و در گمرک انبار می‌شود هر چه سریعتر نسبت به تخصیص ارز و آزاد کردن مجوزها و اسناد مربوط به این حوزه اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان کرد: حتی یک روز معطل ماندن

تامین کننده‌گان مواد اولیه دارو و تجهیزات، دولت، سازمان غذا و دارو و وزارت صمت هر کدام یک آمار متفاوت گزارش می‌دهند و یک تناقضی در آمار به طور دقیق وجود دارد مواد اولیه دارو و خود دارو آن هم در این برهه زمانی کمبود دارو در حقیقت یک ظلم نابخشودنی به مردم است.

اسحاقی با بیان اینکه تامین کننده‌گان مواد اولیه دارو و تجهیزات، دولت، سازمان غذا و دارو و وزارت صمت هر کدام یک آمار متفاوت گزارش می‌دهند و یک تناقضی در آمار به طور دقیق وجود دارد،تصریح کرد: رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی درخواست کرد یک آمار شفاف و مستندی برای موضوع تامین مواد اولیه دارو در کشور ارایه دهد.

وی اضافه کرد: باید در این زمینه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفتگو انجام شود و بعد بررسی‌های لازم از سوی کمیسیون صورت گیرد و آمار دقیقی به رییس‌جمهور ارسال شود تا او شخصاً نسبت به موارد مذکور تصمیم گیری درستی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا