غذا و دارو

چرا سمبه‌ی پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو پر زورتر است!؟

سالم‌خبر: ظاهرا تاکنون هیچ نهاد و دستگاه نظارتی حریف توقف خرید و فروش آنلاین دارو در پلتفرم‌ها نشده است. این نوع از عرضه‌ی دارو در فضای مجازی بدون هیچگونه چارچوب نظارتی در حالی با خط و نشان‌های وزیر و مدیران بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام می‌شود که پلتفرم‌ها همچنان به کار خود مشغول‌اند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: ظاهرا تاکنون هیچ نهاد و دستگاه نظارتی حریف توقف خرید و فروش آنلاین دارو در پلتفرم‌ها نشده است. این نوع از عرضه‌ی دارو در فضای مجازی بدون هیچگونه چارچوب نظارتی در حالی با خط و نشان‌های وزیر و مدیران بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام می‌شود که پلتفرم‌ها همچنان به کار خود مشغول‌اند.

به گزارش سالم‌خبر؛ طی هفته‌های گذشته اعلام شد پلتفرم‌ها پس از تدوین دستورالعمل از سوی سازمان غذا و دارو می‌توانند به طور قانونی فعالیت کنند. این دستورالعمل اگرچه هنوز زیر دست مسوولان سازمان

ظاهرا تاکنون هیچ نهاد و دستگاه نظارتی حریف توقف خرید و فروش آنلاین دارو در پلتفرم‌ها نشده است. این نوع از عرضه‌ی دارو در فضای مجازی بدون هیچگونه چارچوب نظارتی در حالی با خط و نشان‌های وزیر و مدیران بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو ممنوع اعلام می‌شود که پلتفرم‌ها همچنان به کار خود مشغول‌اند غذا و دارو در حال تدوین است اما یکی از معاونان وزارت صمت در اظهارنظری، اعلام می‌کند که تدوین این دستورالعمل و اجرای آن تا دهه فجر عملی می‌شود. اینکه دستگاهی خارج از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو چگونه این چنین عجولانه وعده‌ از اجرایی شدن فروش آنلاین دارو در پلتفرمها را بدون در نظر گرفتن فراهم شدن زیرساخت‌های آن می‌دهد یکی از دلایلی است که باید گفت مسوولان وزارت صمت باید از حقوق بیماران برای چگونگی به دستیابی به دارو بیشتر بدانند و بین کالای سلامت و دارو و کالای اساسی دیگر تفاوت قائل شوند.

علی روحبخش،

طی هفته‌های گذشته اعلام شد پلتفرم‌ها پس از تدوین دستورالعمل از سوی سازمان غذا و دارو می‌توانند به طور قانونی فعالیت کنند. این دستورالعمل اگرچه هنوز زیر دست مسوولان سازمان غذا و دارو در حال تدوین است اما یکی از معاونان وزارت صمت در اظهارنظری، اعلام می‌کند که تدوین این دستورالعمل و اجرای آن تا دهه فجر عملی می‌شود. اینکه دستگاهی خارج از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو چگونه این چنین عجولانه وعده‌ از اجرایی شدن فروش آنلاین دارو در پلتفرمها را بدون در نظر گرفتن فراهم شدن زیرساخت‌های آن می‌دهد یکی از دلایلی است که باید گفت مسوولان وزارت صمت باید از حقوق بیماران برای چگونگی به دستیابی به دارو بیشتر بدانند و بین کالای سلامت و دارو و کالای اساسی دیگر تفاوت قائل شوند معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این باره به خراسان، گفت: به‌طورکلی هرگونه خریدوفروش دارو از طرف اشخاص و داروخانه در فضای مجازی ممنوع است.

وی خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها مجاز هستند فقط مکمل‌های دارویی و غذایی را از طریق سایت‌ها به فروش برسانند؛ آن هم سایت‌هایی که مجوز آن را از معاونت غذا و دارو و صمت گرفته‌اند.

روحبخش در پاسخ به چگونگی اقدامات معاونت غذا و دارو در برخورد با فروش مجازی دارو گفت: ما این موارد را در فضای مجازی مرتب رصد و آن‌ها را به پلیس فتا اعلام می‌کنیم و برخورد با آن‌ها

علی روحبخش، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد: به‌طورکلی هرگونه خریدوفروش دارو از طرف اشخاص و داروخانه در فضای مجازی ممنوع است وظیفه پلیس فتاست. درواقع، وظیفه ما صرف آگاهی و اطلاع دادن است که با این سایت‌ها برخورد کنند؛ حال این که برخورد بشود یا نشود در اختیار ما نیست چون مسئولیتی به ما محول نشده و درنهایت گفته‌اند رصد کنید و اطلاع بدهید که ما این کار را انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اقدام سازمان غذا و داروی کشور در این زمینه چه خواهد بود، بیان کرد: درحال تدوین دستورالعملی در خصوص سامان‌دهی این موضوع هستند، اما هنوز ابلاغ نشده است. این دستورالعمل درباره سامان‌دهی فروش اینترنتی داروست و جزئیات آن را نمی‌دانم.

معاون

ما این موارد را در فضای مجازی مرتب رصد و آن‌ها را به پلیس فتا اعلام می‌کنیم و برخورد با آن‌ها وظیفه پلیس فتاست حال این که برخورد بشود یا نشود در اختیار ما نیست چون مسئولیتی به ما محول نشده و درنهایت گفته‌اند رصد کنید و اطلاع بدهید غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه توضیحاتی درباره مضرات خرید مجازی دارو برای مردم و صنف داروسازان بیان کرد: قبل از این که نگران صنف داروسازان باشیم، نگران سلامت مردم هستیم چون نمی‌توانیم سلامت چنین داروهایی را تایید کنیم. این داروها ممکن است تقلبی، تاریخ گذشته و… باشد و با قیمتی چندبرابر قیمت واقعی به فروش برسد. وقتی می‌گوییم از داروخانه خریداری کنید به این دلیل است که بالاخره پیگیر و متولی برخورد هستیم. بنابراین از مردم می‌خواهم سراغ داروخانه‌های مجازی نروند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا