غذا و دارو

چالش نقدینگی در صنعت دارو جدی است، دولت بهتر از اینها عمل کند

سالم‌خبر: رییس فدراسیون اقتصاد سلامت و عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، گفت: برای دارو بودجه‌ای به میزان ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اگر ما نرخ تورم به علاوه آزادسازی ارز، مواد جانبی و بسته‌بندی را لحاظ کنیم دولت حداقل باید بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز و اثر تورم در نظر بگیرد اما باز ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که معمولاً ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن را هم پرداخت نمی‌کند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رییس فدراسیون اقتصاد سلامت و عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، گفت: برای دارو بودجه‌ای به میزان ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اگر ما نرخ تورم به علاوه آزادسازی ارز، مواد جانبی و بسته‌بندی را لحاظ کنیم دولت حداقل باید بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز و اثر تورم در نظر بگیرد اما باز ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که معمولاً ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن را هم پرداخت نمی‌کند.

عباس کبریایی‌زاده امروز در نشست خبری تامین نقدینگی در زنجیره تامین دارو افزود: ما حدیثی از حضرت رسول داریم که می‌فرمایند: خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجاست و در

رییس فدراسیون اقتصاد سلامت و عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، گفت: برای دارو بودجه‌ای به میزان ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اگر ما نرخ تورم به علاوه آزادسازی ارز، مواد جانبی و بسته‌بندی را لحاظ کنیم دولت حداقل باید بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز و اثر تورم در نظر بگیرد کجاست و به کجا می‌رود. صنعت داروسازی ما طی سال‌های گذشته با همت و تدبیر و برنامه‌ریزی چه در حوزه آموزشی چه پژوهش و در حوزه فناوری و صنعت یبسیار خوب رشد کرده است. به طور قطع برنامه‌ریزی که در دانشگاه‌ها صورت گرفت منجر به این شد که ما رشد قابل توجهی در بالندگی داروسازان، در عرصه‌های تولید و خدمات داشته باشیم. تقریباً جامعه داروسازی ما از اول انقلاب تاکنون چیزی حدود ۱۶ برابر رشد کرده است. نتیجه این رشد را در کارهای پژوهشی امروز می بینیم ما بالاترین رشد تولید علم در کشور را در رشته داروسازی و علوم پزشکی داشته ایم.

وی تصریح کرد: آنچه ما امروز داریم یک داشته ی باارزش است که با آن ناجوانمردانه و غیرمنصفانه برخورد می‌شود. امروز

دولت باز ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که معمولاً ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن را هم پرداخت نمی‌کند ما به شدت نگران آینده این صنعت هستیم به شدت نگران آینده دسترسی مردم به دارو و خدمات دارویی در سال‌های آتی هستیم. وضع موجود بر اساس تمامی شاخص‌های موجود ما را نگران می‌کند. شاخص تامین منابع مالی، شاخص سیاست گذاری، شاخص حوزه های تامین در بخش تولید در بخش واردات به خصوص شاخص مصرف منطقی، نگاه به این شاخص‌ها ما را برای آینده نگران می‌کند.

کبریایی زاده گفت: وضعیت دارویی کشور در حالی نگرانی کننده‌تر می شود که با نگاهی به برنامه توسعه هفتم که در مجلس به تصویب رسیده و در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد نقد و بررسی است در می یابیم که این برنامه حال نظام سلامت را بهتر نخواهد کرد که حال نظام سلامت را بدتر خواهد کرد.

وی با

وضعیت دارویی کشور در حالی نگرانی کننده‌تر می شود که با نگاهی به برنامه توسعه هفتم که در مجلس به تصویب رسیده و در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد نقد و بررسی است در می یابیم که این برنامه حال نظام سلامت را بهتر نخواهد کرد که حال نظام سلامت را بدتر خواهد کرد بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز حال جامعه را بهتر نخواهد کرد، اظهار داشت: امروز چالش نقدینگی در صنعت دارویی کشور یک چالش بسیار جدی است نه فقط چالش جدی در صنعت دارویی بلکه چالش جدی در نظام سلامت کشور است. با عدد و رقم اگر بخواهیم صحبت بکنیم براساس محاسبات سندیکاها به علاوه دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اگر دولت برای طرح دارویار حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان و محاسبه شده با نرخ تورم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیرد ما می‌توانیم امسال را سر به سر از آن عبور کنیم. بدین معنی که پرداخت از جیب مردم چیزی فراتر از حال نرود یعنی براساس برآوردهای دولت که مردم در حوزه دارو 50 درصد از جیب خود پرداخت می کنند ثابت بماند. اگر دولت ۱۳۵ هزار اگر دولت برای طرح دارویار حداقل ۱۰۵ هزار میلیارد تومان و محاسبه شده با نرخ تورم ۱۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیرد ما می‌توانیم امسال را سر به سر از آن عبور کنیم. بدین معنی که پرداخت از جیب مردم چیزی فراتر از حال نرود در حالی که الان دولت فقط 24 هزار میلیارد تومان تا الان برای طرح دارو یار پرداخت کرده است و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل میلیارد تومان می‌داد که هم شامل مابه‌التفاوت نرخ ارز باشد و هم اثرات جاری کشور در آن لحاظ شود باید این میزان پرداخت کند در حالی که الان دولت فقط 24 هزار میلیارد تومان تا الان برای طرح دارو یار پرداخت کرده است و خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.

کبریایی‌زاده همچنین افزود: ما به کجا می‌رویم؟ اظهار داشته‌اند که برای بودجه دارو ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است اگر ما نرخ تورم به علاوه آزادسازی ارز مواد جانبی و بسته‌بندی که انجام شده است را لحاظ کنیم برآورد می‌شود که دولت حداقل باید بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز و اثر تورم در نظر بگیرد که باز ۸۶ هزار میلیارد تومان در نظر

وضع صنعت داروسازی وضع نظام دارویی از نظر تمام شاخص‌ها چه اصول شاخص‌های سیاستگذاری، قانون گذاری، تامین منابع، مصرف منطقی داروها و تجویز منطقی دارو هر کدام را که نگاه بکنیم حال خوبی نداریم گرفته است که معمولاً دولت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن راپرداخت نمی‌کند.

وی ادامه داد: آنچه از پرداخت امسال برآورد می‌شود این است که دولت در بهترین حالت بتواند که معمولاً در ماه اسفند هیچگونه پرداختی انجام نمی‌شود که در بهمن ماه بین ۳۰ تا 35 میلیارد تومان از ۶۹ هزار میلیارد تومانی که در بودجه برای امسال در نظر گرفته بوده را پرداخت کند خب این کاملاً مشخص است که وضع صنعت داروسازی وضع نظام دارویی از نظر تمام شاخص‌ها چه اصول شاخص‌های سیاستگذاری، قانون گذاری، تامین منابع، مصرف منطقی داروها و تجویز منطقی دارو هر کدام را که نگاه بکنیم حال خوبی نداریم صادقانه برخورد کنیم دولت می‌تواند بسیار بهتر از این‌ها عمل بکند. 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا