غذا و دارو

وعده‌ی وزارت صمت مبنی بر راه‌اندازی پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو تا دهه فجر بسیار اشتباه است

سالم‌خبر: اگرچه از سوی وزارت صمت وعده داده شده که فروش اینترنتی دارو از سوی پلتفرم‌ها تا دهه‌ فجر اجرایی خواهد شد اما سازمان غذا و دارو هنوز نه سخنی از اتمام تدوین آیین‌نامه آن آورده است و نه زمانی برای اجرایی شدن آن مشخص کرده است. 

سالم نیوز

سالم‌خبر: اگرچه از سوی وزارت صمت وعده داده شده که فروش اینترنتی دارو از سوی پلتفرم‌ها تا دهه‌ فجر اجرایی خواهد شد اما سازمان غذا و دارو هنوز نه سخنی از اتمام تدوین آیین‌نامه آن آورده است و نه زمانی برای اجرایی شدن آن مشخص کرده است. 

پلتفرم‌ها از دو سال پیش با اقدام مستقل و بدون بهره‌گیری از مشاوره متخصصان در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آزادانه دارو به فروش رسانده‌اند اما اکنون باید با تدوین آیین‌نامه ی فروش از سوی سازمان غذا و دارو این اقدام کاملا قانونمند اجرا شود.

فرزاد پیرویان، مدیرگروه اقتصاد و مدیریت دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با سالم‌خبر در مورد الزام قانونمند شدن فعالیت اینگونه پلتفرم‌ها، اظهار داشت: باید ببینیم در دنیا این روند چگونه پیش می‌رود. استفاده از پلتفرم‌های فروش دارو وجود

نظارت بر کالای سلامت به ویژه دارو خارج از چارچوب و قوانین وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اصلاً با ذات بازار سلامت همخوانی ندارد و غلط است دارد اما باید بدانیم که بازار دارو و کالای سلامت شبیه بازار کالاهای آزاد نیست. به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی که بین مصرف کننده و ارائه دهنده خدمت وجود دارو و هزار علت دیگر ما با پدیده‌ای به نام شکست بازار یا مارکت فیلر مواجه هستیم. در مارکت فیلرMarket Failure به دلیل ایجاد تعادل بین حقوق افراد مختلف در زنجیره تامین سیستم نظارتی ورود می‌کند.

وی ادامه داد: در این زمینه از میان این همه دستگاه و نهاد؛ وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو به دلیل وظیفه‌ی رگولاتوری و نظامی که در آن وجود دارد نظارت بر بازار کالای سلامت دارد بدین معنی که این بازار، بازار آزاد نیست بلکه بازاری است که نظارت دارد. پس اگر پلتفرم فروش آنلاین دارو بخواهد در کشور اجرایی شود باید با نظارت دستگاه‌های رگولاتور اجرایی شود.

پیرویان همچنین با تاکید بر اینکه نظارت بر کالای سلامت به ویژه

آغاز فعالیت نظام‌مند فروش آنلاین دارو از سوی پلتفرم‌ها تا دهه فجر را وزارت بهداشت وعده نداده بلکه از سوی یکی از مسوولان وزارت صمت مطرح شده است که از نظر من بسیار بسیار اشتباه است دارو خارج از این چارچوب اصلاً با ذات بازار سلامت همخوانی ندارد و غلط است، تصریح کرد: نظارت خارج از این چارچوب نخستین آسیب را متوجه حقوق مصرف‌کننده و بیمار می‌کند. ارجحیت حقوق بیمار موجب شده است که سازمان غذا و دارو با تشکیلات حال حاضر خود مسوولیت سلامت این کالاها را برعهده بگیرد.

وی افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو با مقرراتی که تعریف کرده و با معرفی مسئول فنی، موجب شده تا زنجیره تامین کالای سلامت در کشور از جمله دارو یکی از کنترل شده‌ترین زنجیره‌ها در کشور باشد و از ابتدا تا انتهای زنجیره بسته بوده و همه آن تحت نظارت سازمان غذا و دارو باشد. بنابراین در حوزه پلتفرم‌ها اگر بی‌احتیاط اقدام کنیم و نظارت سازمان غذا و دارو را نداشته باشیم به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد بدین معنا که حقوق بیمار که تحت نظارت ارشدی زنجیره داروست جهت تضمین سلامت

کاری که با این عجله بخواهد انجام شود کار بی‌نقصی نخواهد بود با کالایی مانند تایر یا چسب زخم مواجه نیستیم و به طور قطع نباید با سلامت مردم شوخی کرد می‌تواند آسیب‌پذیر شود.

پیرویان در مورد وعده‌ی اجرایی شدن فروش آنلاین دارو از سوی پلتفرم‌ها تا دهه فجر توضیح داد: آغاز فعالیت نظام‌مند فروش آنلاین دارو از سوی پلتفرم‌ها تا دهه فجر را وزارت بهداشت وعده نداده بلکه از سوی یکی از مسوولان وزارت صمت مطرح شده است که از نظر من بسیار بسیار اشتباه است. کاری که با این عجله بخواهد انجام شود کار بی‌نقصی نخواهد بود و به طور قطع نباید با سلامت مردم شوخی کرد. تا زمانی که زیرساخت این مسئله‌ را سازمان غذا و دارو به طور مشخص تضمین نکرده باشد که این زنجیره را کنترل می‌کند نمی‌توان چنین پلتفرمی را راه اندازی کرد حتی از سوی وزارت صمت.

وی تاکید کرد: با کالایی مانند تایر یا چسب زخم مواجه نیستیم بلکه در مورد کالایی صحبت می‌کنیم که باید به گونه‌ای توزیع شود که سلامت و حقوق بیمار نیز تامین شود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا