غذا و دارو

وزیر بهداشت متولی سلامت مردم است و باید فارغ‌ از هرگونه فشاری از آن صیانت کند

سالم‌خبر: رئیس انجمن داروسازان تهران، گفت: متولیان بخش خصوصی ابایی ندارند از اینکه اظهار بدارند تاجر الکترونیک هستند. برای ورود به این عرصه دیدشان کاملاً تجاری و صرفاً سود محوراست. حال اگر سیاست‌های بالادستی نظام از این قضیه حمایت می‌کند پس نشان از آن دارد که ما برای جان مردم مان ارزش قائل نیستیم.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رئیس انجمن داروسازان تهران، گفت: متولیان بخش خصوصی ابایی ندارند از اینکه اظهار بدارند تاجر الکترونیک هستند. برای ورود به این عرصه دیدشان کاملاً تجاری و صرفاً سود محوراست. حال اگر سیاست‌های بالادستی نظام از این قضیه حمایت می‌کند پس نشان از آن دارد که ما برای جان مردم مان ارزشی قائل نیستیم.

آرش محبوبی در گفت‌وگو با سالم‌خبر افزود: براساس ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری؛ تمامی تصمیم گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها در حوزه دارو و بهداشت و درمان بر عهده وزیر بهداشت و درمان است و در این مورد خاص وزیر محترم ارتباطات تخطی و دخالت در حوزه وزارت بهداشت کرده است.

 از جهت اجرای فروش آنلاین دارو توسط پلتفرم‌ها در کشور قاعدتاً روند باید به این شکل باشد که زیرساخت‌های قانونی و ریل گذاری مناسب برای اجرای آن باید به دقت انجام از سوی وزارت بهداشت تعیین و اجرا شود. تنها در بخش سخت افزاری و تهیه نرم‌افزارها و مواردی از این دست وزارت ارتباطات باید وارد عمل شود.

نکته مهمی که وجود دارد به نظر می‌رسد برخی دوستانی که در حوزه تجارت الکترونیک سرمایه‌گذاری کرده اند و دیدگاهی کاملاً تجاری نسبت به بحث دارو و درمان دارند ضمن آنکه هیچ ربطی نیز به حوزه دارو و سلامت ندارند و چندان هم خوشنام نیستند اقدام به فروش آنلاین

متولیان بخش خصوصی ابایی ندارند از اینکه اظهار بدارند تاجر الکترونیک هستند حال اگر سیاست‌های بالادستی نظام از این قضیه حمایت می‌کند پس نشان از آن دارد که ما برای جان مردم مان ارزشی قائل نیستیم دارو کرده اند و طی سال‌های گذشته به یکی چالش‌های حوزه بهداشت و درمان تبدیل شدند چرا که عرضه کننده داروهای قاچاق و ممنوعه و خلاف قانون بوده‌اند و در این زمینه با حمایت‌هایی که از سوی نهادها و وزارتخانه‌های غیر از بهداشت داشته‌اند با استفاده از روابط و ارتباطات و با القای نابجا برای جامعه در این عرصه فعالیت داشته اند.

در این راستا ضعف عملکرد وزارت بهداشت در این حوزه نیز عرصه فعالیت این پلتفرم ها را بدون هیچ رگلاتور و قانون روزآمدی بسط داد و نظام سلامت را دچار چالش کرد.

مسوولان وزارت ارتباطات به جای اینکه در حوزه‌هایی که وزارت بهداشت نیاز به کمک دارد بیاید برای رفع نیازهای مردم وارد عرصه عمل شود فشارشان را روی اجرای بدون نظارت فروش دارو گذاشتند که نه تنها باری از روی دوش مردم برنمی‌دارد بلکه باری نیز بر روی دوش مردم اضافه خواهد کرد. ادامه ی این روند بدون نظارت وزارت بهداشت، سلامت مردم به طور قطع متضرر خواهد شد، به مردم تک تک آسیب خواهد رساند.

متولیان بخش خصوصی ابایی ندارند از اینکه اظهار بدارند تاجر الکترونیک هستند. برای ورود به این عرصه دیدشان کاملاً تجاری و صرفاً سود محوراست. حال اگر سیاست‌های بالادستی نظام از این قضیه حمایت می‌کند پس نشان از آن دارد که ما برای جان مردم مان ارزش قائل نیستیم، برای سلامت

مسوولان وزارت ارتباطات به جای اینکه در حوزه‌هایی که وزارت بهداشت نیاز به کمک دارد بیاید برای رفع نیازهای مردم وارد عرصه عمل شود فشارشان را روی اجرای بدون نظارت فروش دارو گذاشتند که نه تنها باری از روی دوش مردم برنمی‌دارد بلکه باری نیز بر روی دوش مردم اضافه خواهد کرد و نظام ژنریک‌مان ارزش قائل نیستیم، برای دستاوردهای چندین ساله‎مان ارزش قائل نیستیم و نتوانستیم دسترسی خوبی برای مردم نسبت به دسترسی به دارو با قیمت مناسب و در صحت و سلامت فراهم آوریم.

در همه دنیا اگر کسی وارد این وادی شده در درجه اول قوانین آن تدوین شده است.مقررات و  آیین‌نامه‌های پیشگیری از تخلفات و برخورد با متخلفین تدوین شده است با این دیدگاه که سلامت مردم  در اولویت قرار گرفته است. اینکه فقط با در نظر گرفته شدن این که فلان شرکت چند هزار میلیارد در این حوزه سرمایه گذاری کرده است اجازه بدهیم در این حوزه کار کند تا بعدا قاعده و آیین نامه آن تدوین شود، این دیدگاه تجاری در حوزه بهداشت و درمان بسیار خطرناک است و متاسفانه با لابی‌هایی که  دارند در مجلس یا نهادهای مختلف دارند پیش می برند بسیار چالش‌برانگیز است و ما اخطار می‌دهیم این روند حتما به ضرر سلامت جامعه است.

نامه ای که از نهاد ریاست جمهوری آمده دارای نکات بسیار مثبتی است که اگر رعایت شود اکثر نگرانی های جامعه سلامت را رفع می کند و سلامت مردم تضمین می شود و جلوی بسیاری از بحث‌های تجاری و بازاریابی و ایجاد نیاز القایی و بسیاری از رانت ها را می گیرد و دقیقا به همین دلیل در همین بازه زمانی شاهد هستیم این شرکت ها در واقع کسانی که در حوزه تجارت الکترونیک

در این مورد خاص وزیر محترم ارتباطات تخطی و دخالت در حوزه وزارت بهداشت کرده است سرمایه گذاری کرده اند یک هجمه ی هم سویه را آغاز می کنند. اجرایی شدن این نکات و حفظ سلامت و معیشت مردم و حداقل های حقوقی سلامت براساس قانون می تواند این روند را به درستی پیش ببرد.

بهرحال متولی این کار وزارت بهداشت است و این اقدام با خطری که برای مردم دارد چیزی نیست که با عجله بتوان پیش برد. باید با حضور اعضا و نمایندگان نظام سلامت و انجمن‌ها در بحث دارو و درمان در جلسات متعدد این تصمیمات به دقت گرفته شود و به این مساله تجاری نگاه نشود.

وزیر بهداشت در جایگاهی هستند که باید در مقام پاسخ‌گویی به مسوولان هم سطح خود برآیند و جایگاه قانونی دوستان را به آنان یادآوری کنند بالاخره در حوزه تصمیم گیری ریل گذاری اصلی برعهده وزارت بهداشت است و دوستان باید در این حوزه کمک کنند نمی دانم دوستان تحت فشار چه نیرویی هستند در جای که بسیار حساس است مثل سلامت مردم دست به تصمیمات
مخاطره‌آمیز می زنند. باید فشار بسیار زیادی روی آنان باشد که چنین نامه ای به وزیر بهداشت بدهند. این در حالیست که ما انتظارمان از وزیر بهداشت این است که پاسخ بسیار محکمی دهند و از حوزه عملیاتی خود دفاع کنند و از دوستان برای اجرایی کردن آن چیزی که به صلاح  سلامت مردم است انجام دهند.

درباره تدوین آیین نامه فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها تصمیمات به شکل مناسبی گرفته نشد

کمیسیون اصل 90 به جای اینکه انقدر فشار بیاورد تا فروش آنلاین توسط پلتفرم‌ها این به این شکل سردستی اجرا شود باید پیگیر این می شد که قوانین و مقررات آیین نامه هایی در این زمینه را تصویب کند تا راهگشا باشد و از انجمن های داروسازان دعوتی به عمل نیامد.

طی سال‌های دهه 60 و 70 تجربه ای ما در حوزه ی IT در بهداشت و درمان تجربه ای نداشته ایم و این حوزه ای است که به شدت خلا قانونی داریم. به طور مسلم زیرساخت‌های این مهم باید در مجلس فراهم شود. کمیسیون اصل 90 به جای اینکه انقدر فشار بیاورد تا فروش آنلاین توسط پلتفرم‌ها این به این شکل سردستی اجرا شود باید پیگیر این می شد که قوانین و مقررات آیین نامه هایی در این زمینه را تصویب کند تا راهگشا باشد. اگر کسی تخلف کند با این قوانین بتوان مانع از هرگونه آسیب به مردم شد. ما در این حوزه به شدت نقص داریم. آیین نامه و قانون پیشگیرانه‌ای نداریم و در صورت تخلف مشخص است که باید چه برخوردی شود اول باید این ها درست شود و بعد اجرایی شود با این عجله باید منتظر آسیب‌ها و خطرت بزرگی باشیم

منطقی ترین کار در حال حاضر این است که  با دعوت از متخصصان حوزه های دارویی و حقوقی قوانین و مقرراتی تدوین شود که اولا جنبه رقابتی در آن حفظ شود ثانیا اصول بازدارندگی مناسب قانونی در آن دیده شده باشد.

کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به طور حتم می تواند در حوزه قوانین و آیین‌نامه در این باره وارد عمل شود و پیش‌بینی های لازم را بکند. به طور قطع با تکنولوژی نمی توان جنگید و باید راه درست را برای آن تدوین کرد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا