غذا و دارو

وزیر بهداشت با همان حرف‌های همیشگی در مجلس؛ همه چی آرام است!

سالم‌خبر: وزیر بهداشت و درمان، گفت: در ابتدا برای تأمین دارو باید ارز برای مواد اولیه و داروهایی که قرار است وارد شوند، موضوع ثبت سفارش و نقدینگی برای واردات مواد اولیه و دارو در نظر گرفته شود و همچنین میزان تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز است، بخش خصوصی در بحث واردات دارو بیش از ۶۰ درصد آن را انجام می‌دهد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: وزیر بهداشت و درمان، گفت: در ابتدا برای تأمین دارو باید ارز برای مواد اولیه و داروهایی که قرار است وارد شوند، موضوع ثبت سفارش و نقدینگی برای واردات مواد اولیه و دارو در نظر گرفته شود و همچنین میزان تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز است، بخش خصوصی در بحث واردات دارو بیش از ۶۰ درصد آن را انجام می‌دهد.
 

بهرام عین‌اللهی در نشست صحن علنی امروز (سه‌شنبه 19 دی ماه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره وضعیت بازار دارو و تجهیزات پزشکی گفت: موضوع تأمین دارو و تجهیزات مسئله‌ای بین وزارتخانه‌ای و بین سازمانی است که نیاز به همکاری از ابتدا تا انتها دارد. در این تأمین دارو و تجهیزات ارگان‌هایی مثل بانک مرکزی، گمرک، سازمان استاندارد و سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها باید همکاری لازم را به صورت پیوسته داشته باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در ابتدا برای تأمین دارو باید ارز برای مواد اولیه و داروهایی که قرار است وارد شوند، موضوع ثبت سفارش و نقدینگی برای واردات مواد اولیه و دارو در نظر گرفته شود و همچنین میزان تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز است، بخش خصوصی در بحث واردات دارو بیش از 60 درصد آن را انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: اگر ارز پس از ثبت سفارش به موقع تأمین شود و به بانک مورد نظر خارجی واریز شود دارو وارد خواهد شد اما در برخی اوقات همه کارها انجام می‌شود ولی به دلیل تحریم‌ها بانک مورد نظر خارجی از انجام کار امتناع می‌کند که اخیراً

بخش خصوصی در بحث واردات دارو بیش از ۶۰ درصد آن را انجام می‌دهد یک بانک خارجی همین کار را برای واردات دارو انجام داده است.

عین‌اللهی یادآور شد: در سال جاری 3.5 میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات اختصاص یافت که با دستور معاون اول رئیس جمهوری 500 میلیون دلار به آن اضافه شد و میزان ارز تخصیصی ما 4  میلیارد دلار بوده که 2.5 میلیارد دلار آن تأمین و به طور تقریبی حدود 1.1 میلیارد دلار تا پایان سال برای حل مشکلات نیاز داریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از اقدامات اساسی برای حل مشکل کمبود دارو را افزایش تولید دانست و ادامه داد: متأسفانه در برخی از استان‌ها علیرغم وجود دانشکده داروسازی، تولید دارو انجام نمی‌شود و تذکر دادیم که باید این مهم در کل کشور مدنظر قرار گیرد زیرا ظرفیت بالایی در این رابطه وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه با توجه به تقویت تولید 31 خط تولیدی جدید و 69 قلم دارو را توانستیم با فناوری بالا افتتاح و تولید کنیم، افزود: با این اقدام 150 میلیون دلار در مسئله دارو صرفه‌جویی ارزی شد و با اجرای طرح دارویار وضعیت پرداخت‌ها و قاچاق دارو تا حدودی مدیریت و مبالغ حمایتی به بیمه‌ها اختصاص پیدا کرد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اجرای نسخه الکترونیک در پی اجرای طرح دارویار در کشور 90 درصد افزایش یافت، گفت: برخی داروهای تک نسخه‌ای در فهرست دارویی وجود ندارند و در گذشته تأمین آنها 4 ماه زمان برد اما در حال حاضر به 10 روز تقلیل پیدا کرده و تمامی فرآیند اخذ مجوز تولید از مرحله درخواست تا صدور پروانه، الکترونیکی شده البته یکی از موارد مورد درخواست

در برخی از استان‌ها علیرغم وجود دانشکده داروسازی، تولید دارو انجام نمی‌شود و تذکر دادیم که باید این مهم در کل کشور مدنظر قرار گیرد استانداران و دانشگاه‌ها واگذاری صدور پروانه تجهیزات پزشکی به دانشگاه‌ها بود و ما این تفویض اختیار را انجام دادیم؛ از نمایندگان درخواست داریم با همکاری با استانداران و صنایع و مردم تولید دارو را مدنظر قرار دهند زیرا این اقدام رفع نیازهای داخلی و صادرات دارو را در پی خواهد داشت.  

عین‌اللهی یادآور شد: تفاهم‌نامه‌ای را با همکاری سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی با مبلغ 1.5 میلیارد تومان ارز ترجیحی منعقد و در مورد الکترونیکی شدن امور و داشبوردهای مدیریتی سامانه تیتک را ایجاد کردیم و امکان مراجعه مردم به این سامانه‌ها و داشبوردها وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در بودجه سال جاری درخواست 105 همت برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را داشتیم اما 69 همت در قالب هدفمندی اختصاص یافت و در حال حاضر ضروری است 125 همت برای دارو پیش‌بینی شود و بودجه هدفمندی به دارو و تجهیزات پزشکی داده نشود و در مسیر خودش هزینه شود؛ باید تأمین منابع کافی ، تولید دارو در مناطق مختلف و ذخایر راهبردی را برای رفع مشکلات حوزه دارو مدنظر قرار دهیم و برای ذخایر راهبردی در لایحه بودجه منابعی دیده شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در گذشته ایجاد هیأت امنای ارزی بود که در حال حاضر دارای ذخایری است که برای تأمین تجهیزات به ما کمک می‌کند و ضروری است بودجه‌ای برای این کار اختصاص یابد؛ حداقل 40 همت تسهیلات برای شرکت‌های دارویی نیاز داریم، البته فرسوده بودن صنایع دارویی نیز یکی از مشکلات است که

ما در وزارت بهداشت برای اینکه بتوانیم همه عواملی که دخیل در بحث تامین واردات دارو و تجهیزات هستند قرارگاهی تحت عنوان تدابیر ویژه دارویی در وزارت بهداشت ایجاد شد که وزیر بهداشت نیز مسئولیت آن را برعهده دارد و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان های بیمه گر و نهادهای نظارتی وجود دارند ضروری است 200 میلیون دلار برای نوسازی آن در نظر گرفته شود.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم، عنوان کرد: ما در وزارت بهداشت برای اینکه بتوانیم همه عواملی که دخیل در بحث تامین واردات دارو و تجهیزات هستند قرارگاهی تحت عنوان تدابیر ویژه دارویی در وزارت بهداشت ایجاد شد که وزیر بهداشت نیز مسئولیت آن را برعهده دارد و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، سازمان های بیمه گر و نهادهای نظارتی وجود دارند و به صورت مرتب تشکیل جلسه می دهند تا تصمیمات لازم گرفته شود و هماهنگی بین این نهادها نیز انجام گیرد.

وی افزود: مدیران وزارت بهداشت به صورت شبانه روز و جهادی در این رابطه مشغول به کار هستند و امسال میزان کمبودهای دارویی ما نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بوده است و همه این اقدامات بر اساس تلاش های این عزیزان بوده است.

عین اللهی عنوان کرد: امسال با توجه به گرمای شدیدی که در تابستان وجود داشت هیچ گونه کمبود سرم تزریقی در کشور وجود نداشت و حدود 207 میلیون سرم در همان زمان تامین شد. در بحث عفونت ها، آنفولانزا و … نیز به مقدار فراوان دارو تامین شد و در زمینه داروهای بیهوشی و آنتی بیوتیک نیز کمبود دارویی نداشتیم.

این مقام دولت سیزدهم، گفت: مالیات بر ارزش افزوده در تیرماه 90 درصد مصوب شده بود و کالاهای ما به گمرک رسیده بودند. با مصوبه ای که مجلس انجام داد این موضوع به صفر رسیده است یعنی مصوبات باعث شد ترخیص کالاها سریع انجام شود، امیدواریم در بودجه 1403 نیز این مصوبات پایدار بماند تا در تامین دارو دچار مشکل نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا