غذا و دارو

وزارت بهداشت نه برنامه دارد نه قدرت پیش‌بینی!

سالم‌خبر: عضو اتحادیه واردکنندگان دارو، گفت: مشکلات قیمت‌گذاری علاوه بر تولیدکنندگان دارو گریبان واردکنندگان را هم گرفته و قیمت ها متناسب با سرمایه‌گذاری واردکننده نیست. بنابراین نه تولیدکننده و نه واردکننده تمایلی به تامین برخی از داروها ندارند به همین دلیل این اختلال خود را در کمبودهای دارویی نشان می‌دهد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: عضو اتحادیه واردکنندگان دارو، گفت: مشکلات قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر تولیدکنندگان دارو گریبان واردکنندگان را هم گرفته و قیمت ها متناسب با سرمایه‌گذاری واردکننده نیست. بنابراین نه تولیدکننده و نه واردکننده تمایلی به تامین برخی از داروها ندارند به همین دلیل این اختلال خود را در کمبودهای دارویی نشان می‌دهد.

حسن شکوهی همچنین افزود: اگر مسئولان به وارد کننده مجوز واردات بدهند از زیر سنگ هم شده محصول را می آورد و هر چقدر هم تحریم باشد پول آن را حواله می کند. بنابراین اگر کمبودی هم ایجاد شده و دارویی وارد نشده یا واردکنندگان مجوز دریافت نکرده اند، ‌ یا ارز اختصاص نیافته و یا قیمت مناسب برای دارو در نظر گرفته نشده است که همگی به وزارت بهداشت بر می گردد.

وی ادامه داد: همیشه می‌گوییم مدیریت در حوزه وزارت بهداشت مدیریت ضعیف و غیر کارآمدی است؛ نه برنامه دارند

مشکلات قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر تولیدکنندگان دارو گریبان واردکنندگان را هم گرفته و قیمت ها متناسب با سرمایه‌گذاری واردکننده نیست. بنابراین نه تولیدکننده و نه واردکننده تمایلی به تامین برخی از داروها ندارند به همین دلیل این اختلال خود را در کمبودهای دارویی نشان می‌دهد و نه قدرت پیش‌بینی. کمااینکه برنامه‌ریزی بر اساس آمار سال‌های گذشته سخت نیست و می توان با تولید داخل یا واردات برنامه ریزی کرد اما این کارها را نمی‌کنند.

وی تاکید کرد: اینکه می گوییم وزارت بهداشت باید از حوزه کمیتی خارج شود و به حوزه کیفی و نظارت سلامت و کیفیت محصولات بر گردد به همین دلیل است. برای اینکه وزارت بهداشت سازمانی دارد که جوابگو نیست و می خواهد بر کیفیت نظارت داشته باشد و مجوز واردات و تولید دهد، علاوه بر این حتی در تعداد واردات هم دخالت می کند که نتیجه آن همین شرایط امروز و کمبودها می شود.

شکوهی بیان داشت: البته تمام تقصیرات بر گردن وزارت بهداشت نیست و مسائل دیگری هم در حوزه کمبودهای مقطعی مثل تمام فعالیت های اقتصادی دیگر سایه می اندازد. اما متاسفانه عمده ضعف و مشکلات در برنامه ریزی و تامین است؛ به طوری که به تولید کننده قیمت متناسب با هزینه های تولید نمی

مدیریت در حوزه وزارت بهداشت مدیریت ضعیف و غیر کارآمدی است؛ نه برنامه دارند و نه می‌توانند پیش‌بینی کنند. کمااینکه برنامه‌ریزی بر اساس آمار سال‌های گذشته سخت نیست دهند و به وارد کننده هم مجوز، ارز و غیره را به موقع نمی دهند و اتفاق جدیدی هم نیست.

این عضو اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: همیشه می گویند سعی می کنند مشکلات را سریع تر برطرف کنند اما منابع ارزی نیست و منابعی که برای دارو قابل استفاده است خاص است و نمی توان هر ارزی را به حوزه دارو برد. همچنین درست است که دارو تحریم نیست اما عوارض تحریم به دارو هم سرایت می کند و وقتی نتوانی پول جابه جا کنی یا برای انجام آن ۱۰ درصد بیشتر پرداخت کنی این مسائل پیش می آید و تامین هم به موقع انجام نمی شود. حالا اگر برنامه ریزی خودمان هم مناسب نباشد می شود همین که کمبودهای دارویی رخ می دهد.

با این تفاسیر که قیمت گذاری دستوری و تخصیص منابع ارزی منجر به کمبودهایی در بازار دارویی کشور شده باید ضمن تسریع در رفع محدودیت ها، جلوی عرضه داروهای خاص به قیمت گزاف در فضای مجازی هم بالاخره گرفته شود./بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا