غذا و دارو

وزارت بهداشت جوسازی نکند؛ روند غلط مدیریت فعلی را اصلاح کند

سالم‌خبر: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه ای به وزیر بهداشت، هشدار داد: وضعیت دارویی کشور به مراحل بغرنجی رسیده است، انتظار می‌رود وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت و درمان، ضمن پرهیز از فرافکنی و جوسازی، نسبت به اصلاح روند غلط مدیریت فعلی که موجب سرخوردگی بسیاری از نخبگان پزشکی کشور و سرگردانی مردم در بازار دارو شده اقدامات لازم را انجام دهد و دست از صدور بیانیه‌های سیاسی و خلاف واقع بکشد.

سالم نیوز

متن نامه مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اقتصادی خطاب به بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر بهرام عین‌اللهی
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 سلام علیکم

همانگونه که استحضار دارید وضعیت دارویی کشور به مراحل بغرنج و افتضاحی رسیده است و مسوولین مربوطه به‌جای حل مشکل و پاسخ‌گویی

وضعیت دارویی کشور به مراحل بغرنجی رسیده است وزارت بهداشت ضمن پرهیز از فرافکنی و جوسازی دست از صدور بیانیه‌های سیاسی و خلاف واقع بکشد و روند غلط مدیریت فعلی را اصلاح کند به مردم و خانه ملت به‌صدور بیانیه مشغول هستند.

متاسفانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌جای پاسخ ناکارآمدی‌ها در حوزه دارو در پاسخی خلاف شئونات روابط قوا به سخنان اخیر ریاست محترم مجلس درباره نگرانی مردم در مورد گرانی دارو(با وجود اختصاص ارز ترجیحی) واکنش سوال‌برانگیزی نشان داد. به‌نظر می‌رسد آن وزارت‌خانه، رویه فرار به‌جلو را به‌جای پاسخگویی ترجیح داده است.

وزارت‌خانه تحت مدیریت شما در حالی به غلط تورم این بخش ( تورم حوزه بهداشت و درمان) را نصف تورم سال ذکر کرده است که براساس آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم، تورم سالانه گروه بهداشت و درمان 46.7 درصد بوده که نسبت به تورم سالانه که 43.6 درصد بوده، بالاتر است.

علاوه بر این اشاره رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، به تورم 107 درصدی اقلام دارویی، صرفا ناظر به «حوزه دارو» است که بیش از سایر هزینه‌های بهداشت

وزارت‌خانه تحت مدیریت شما در حالی به غلط تورم این بخش ( تورم حوزه بهداشت و درمان) را نصف تورم سال ذکر کرده است که براساس آخرین گزارش مرکز آمار از نرخ تورم، تورم سالانه گروه بهداشت و درمان 46.7 درصد بوده که نسبت به تورم سالانه که 43.6 درصد بوده، بالاتر است و درمان افزایش قیمت داشته است.

بی‌اطلاعی و کم‌دانشی مجموعه تحت مدیریت جنابعالی از «اقتصاد دارو» موضوعی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.
از سوی دیگر در شرایطی وزارت بهداشت، نسبت به کاهش اختصاص ارز 28500 ابراز نگرانی کرده است که با وجود حذف ارز 4200، همچنان بخشی از اقلام تحت پوشش آن وزارت‌خانه با اختصاص ارز 4200 توزیع می‌شود که مع‌الاسف به‌دلیل ناکارآمدی مجموعه شما، به‌جیب رانت‌خواران سرازیر می‌شود.

واضح است که در صورت کاهش اختصاص ارز 28500 از 20 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار، باز هم اقلام تحت پوشش آن وزارت‌خانه از جمله دارو در فهرست ارز 28500 باقی می‌مانند و دیگر هیچ‌بهانه‌ای برای وضعیت تاسف‌بار دارویی کشور نیست.
در چنین شرایطی، دلیل جوسازی آن وزارت‌خانه در قبال موضع مجلس انقلابی برای کاهش ریخت و پاش ارزی مشخص نیست.
در این میان ادعای کاهش پرداختی

با وجود حذف ارز 4200، همچنان بخشی از اقلام تحت پوشش آن وزارت‌خانه با اختصاص ارز 4200 توزیع می‌شود که مع‌الاسف به‌دلیل ناکارآمدی مجموعه شما، به‌جیب رانت‌خواران سرازیر می‌شود از جیب مردم با اجرای طرح دارویار نیز با بسیاری از گزارش‌های کارشناسی و مردمی مغایرت دارد.

رنج گرانی دارو و تورم کمرشکن آن در سال گذشته با نایاب شدن بسیاری از داروها، حتی داروهای عادی سرماخوردگی همراه شد و قطعا مردم می‌توانند در قبال ادعاهای گزاف و نادرست وزارت بهداشت، درباره خروجی طرح دارویار قضاوت دقیقی داشته باشند.

آیا طرح استیضاح یا تحقیق و تفحص از سازمان غذا و دارو که برخی دلسوزان برای پاسخگو‌کردن آن وزارتخانه مطرح می‌کنند را بایستی عملیاتی ساخت؟

در هر حال انتظار می‌رود آن وزارتخانه به عنوان متولی بهداشت و درمان کشور، ضمن پرهیز از فرافکنی و جوسازی، نسبت به اصلاح روند غلط مدیریت فعلی که موجب سرخوردگی بسیاری از نخبگان پزشکی کشور و سرگردانی مردم در بازار دارو شده است، اقدامات لازم را انجام دهد و دست از صدور بیانیه‌های سیاسی و خلاف واقع بکشد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا