غذا و دارو

وای بر حال ما اگر بخواهیم با چهار هزار قلم دارو شوخی کنیم!

سالم‌خبر: نایب رییس انجمن داروسازان استان تهران، گفت: وای بر حال ما اگر بخواهیم با چهار هزار قلم دارو شوخی کنیم. استدعا دارم که دوستان تفهیم شوند که دارو کالای عادی نیست که بخواهیم با آن شوخی و آزمون و خطا کنیم. خروجی چنین تصمیمات و سیاست‌های غیرکارشناسی می شود کمبود وارفارین در کشور که با وجود تزریق چهار تا پنج برابری به زنجیره تامین هنوز نتوانسته ایم جو روانی جامعه را بخوابانیم.

سالم نیوز

سالم‌خبر: نایب رییس انجمن داروسازان استان تهران، گفت: وای بر حال ما اگر بخواهیم با چهار هزار قلم دارو شوخی کنیم. استدعا دارم که دوستان تفهیم شوند که دارو کالای عادی نیست که بخواهیم با آن شوخی و آزمون و خطا کنیم. خروجی چنین تصمیمات و سیاست‌های غیرکارشناسی می شود کمبود وارفارین در کشور که با وجود تزریق چهار تا پنج برابری به زنجیره تامین هنوز نتوانسته ایم جو روانی جامعه را بخوابانیم.

به گزارش سالم‌خبر، بهمن صبور در نشست خبری چالش‌های دارویی کشور همچنین افزود: در هیچ دوره‌ای مثل حال افرادی که فاقد صلاحیت در حوزه دارو دخالت و اظهار نظر نداشته اند. خروجی این دخالت‌های غیرمتخصصانه هم معضلاتی است که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم. حداقل در دو سه سال اخیر این مساله به من اثبات شده است که هیچ یک از کسانی که در خارج

وای بر حال ما اگر بخواهیم با چهار هزار قلم دارو شوخی کنیم. استدعا دارم که دوستان تفهیم شوند که دارو کالای عادی نیست که بخواهیم با آن شوخی و آزمون و خطا کنیم از حوزه وزارت بهداشت که از قضا در حوزه دارو تصمیم سازی می‌کنند به هیچ عنوان صلاحیت ورود به این حوزه را ندارند. ضمن آنکه هیچ متخصص حوزه سلامت نیز در تیم‌های تصمیم‌گیری حضور ندارد و به حضور آنان نیز احسان نیاز نمی‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه در هیئت مقررات‌زدایی یک نفر از اعضای آن از حوزه سلامت نیست و به همین دلیل نیز بدترین تصمیم‌ها را در حوزه داروسازی گرفته‌ و می‌گیرند. آنها به رغم نداشتن هیچ گونه تخصص دارای جایگاه قانونی هستند و تصمیمشان اجرا می‌شود. شورای رقابت نیز به همین شکل عمل می کند حتی جالب است که وزارت فناوری و اطلاعات نیز تمام قد به این عرصه ورود کرده است و تنها دستگاهی که رای آن خریدار ندارد وزارت بهداشت است.

صبور همچنین اظهار داشت: این روزها اصطلاح بسیار مسخره‌‌ی تعارض منافع نیز

خروجی چنین تصمیمات و سیاست‌های غیرکارشناسی می شود کمبود وارفارین در کشور که با وجود تزریق چهار تا پنج برابری به زنجیره تامین هنوز نتوانسته ایم جو روانی جامعه را بخوابانیم در مورد فعالان صنعت داروی کشور باب شده است. کمااینکه در سال ۹۹ در جلسه‌ای با رییس کمیسیون اصل ۹۰ وقت با هشدار در مورد وضعیت داروی کشور ایشان در پاسخ به ما که جمعی از متخصصان و مجریان زمان جنگ حضور داشتند اظهار داشتند که شما همگی تعارض منافع دارید.

وی گفت: در حال حاضر هم تمام مشکلات حوزه دارو ناشی از همان سیاستگذاری و تصمیم سازی های خارج از حوزه داروسازی است. جالب است که در همین مجلس وزیر که اگر بخواهد رای بیاورد تمامی سوالات از وزیر در حوزه دارو است و پاشنه آشیل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همیشه دارو بوده است کما اینکه اخیراً رئیس مجلس و برخی نمایندگان خط و نشان برای حوزه دارو کشیده اند. اگر دارو اینقدر کالای استراتژیک است پس چرا در سیاست گذاری خود آن را اعمال نمی‌کنید.

صبور با اشاره به بودجه سال 1402 دارو، عنوان

در هیچ دوره‌ای مثل حال افرادی که فاقد صلاحیت در حوزه دارو دخالت و اظهار نظر نداشته اند هیچ یک از کسانی که در خارج از حوزه وزارت بهداشت که از قضا در حوزه دارو تصمیم سازی می‌کنند به هیچ عنوان صلاحیت ورود به این حوزه را ندارند کرد: در روز مروز فصل ۱۴ در مجلس بودجه دارویار  از ۱۸۰ همت به ۱۰۵ و بالاخره به ۶۹ همت رسید. آقای قالیباف خود اظهار داشتند که ما مشکلی نداریم و اگر کمبود ایجاد شود سریع یک متمم می‌زنیم و آن را اجرا می‌کنیم ولی من که الان در حال حاضر پیگیر مطالبات هستم تنها ۲۱ همت تاکنون واریز شده است بعد توقع دارند که در سطح ارائه خدمات معجزه صورت گیرد که اصلا عملی نیست. واقعاً ما دچار چالش هستیم.

وی گفت: سیاست‌هایی که وزیر اقتصاد بدون زیرساخت سیستمی در پیش گرفته‌اند هزینه بر است. بدون ایجاد زیرساخت به داروخانه‌ها ظرف یک سال و نیم به اندازه ۳۵ سال مجوز دادیم الان چه اتفاقی افتاده است در حالی که شعار عدالت در دسترسی را می‌دهیم. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این خسارت‌های به جا مانده است که مردم تاوان سیاست‌های

آقای قالیباف خود اظهار داشتند که ما مشکلی نداریم و اگر کمبود ایجاد شود سریع یک متمم می‌زنیم و آن را اجرا می‌کنیم اما تاکنون تنها 21 همت وزیر شده است و توقع معجزه در این زمنیه دارند غلط آقایان را پرداخت کنند.

صبور همچنین تاکید کرد: متولی حوزه دارو وزارت بهداشت است و باید نظرات کارشناسی در این حوزه را از سوی وزارت بهداشت قبول کنند. در بحث شیر خشک در اسفند ماه سال گذشته مشکلی پیش آمد حل نکردند پنج ماه طول کشید تا حل شود و نتیجه آن شد که کمبود شیرخشک در حالی که صنعت آن ظرفیت تولید بالای 120 میلیون شیرخشک را دارد در کشور ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: بدون هیچ گونه تخصصی بازار دارویی کشور را به هم می ریزیم. وای به حال ما اگر با چهار هزار قلم دارو شوخی کنیم استدعا دارم که دوستان تفهیم شوند که دارو کالای عادی نیست که بخواهیم با آن شوخی کنیم و آزمون و خطا کنیم خروجی آن می شود کمبود وارفارین در کشور که با وجود تزریق چهار تا پنج برابری به زنجیره تامین هنوز نتوانسته ایم جو روانی جامعه را بخوابانیم.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا