غذا و دارو

هزینه سه ماهه داروی بیماران دیابتی ۱.۵ میلیون تومان است

سالم‌خبر: مدیرعامل انجمن دیابت، گفت: هرچند بیمه ها تا حدی هزینه درمان بیماران دیابتی را می پردازند اما همچنان همین هزینه ها هم برای اقشار کم بضاعت بسیار گران تمام می شود و هزینه داروهای جدید برای یک فرد دیابتی به طور متوسط هر سه ماه ۱.۵ میلیون تومان است.

سالم نیوز

سالم‌خبر: مدیرعامل انجمن دیابت، گفت: هرچند بیمه ها تا حدی هزینه درمان بیماران دیابتی را می پردازند اما همچنان همین هزینه ها هم برای اقشار کم بضاعت بسیار گران تمام می شود و هزینه داروهای جدید برای یک فرد دیابتی به طور متوسط هر سه ماه ۱.۵ میلیون تومان است.

امیرکامران نیکوسخن با اشاره به اینکه داروهای تزریقی شامل انسولین ها و هورمون های روده می شود افزود: در حوزه تامین انسولین چندان مشکلی وجود ندارد و شاید مشکل اصلی فقط نحوه توزیع انسولین ها باشد.

به گفته این پزشک شرکت های مختلفی در کشور حضور دارند که نسبت به تامین خارجی و تولید داخلی دارو به عنوان انسولین های بایوسمیلار اقدام می کنند و همانطور که گفته شد شاید مشکل اصلی در توزیع انسولین ها باشد؛ چرا که بسیاری از انسولین ها مشابه هم هستند اما عین هم نیستند.

وی ادامه داد: بنابراین گاهی که یک انسولین خاص در بازار موجود نیست، پزشک داروخانه

هرچند بیمه ها تا حدی هزینه درمان بیماران دیابتی را می پردازند اما همچنان همین هزینه ها هم برای اقشار کم بضاعت بسیار گران تمام می شود و هزینه داروهای جدید برای یک فرد دیابتی به طور متوسط هر سه ماه ۱.۵ میلیون تومان است نسبت به توزیع مشابه آن اقدام می کند اما دارو اثرات متفاوتی دارد و بر روی قند خون فرد دیابتی تاثیر گذار است و به افزایش یا کاهش سطح قند خون منجر می شود. با این تفاسیر باید همه انواع انسولین در کشور فراهم و حق انتخاب برای بیمار وجود داشته باشد.

نیکوسخن با بیان مطالب فوق تاکید کرد: قدری در حوزه توزیع مشکل وجود دارد و می بینیم که در یک برهه زمانی یک انسولین خاص در بازار موجود است و بعد یکی دیگر جای آن می آید و مرتبط فرد دیابتی باید داروی خود را تغییر دهد. بنابراین این موضوع است که مشکل عمده ای برای ما ایجاد کرده است.

جای خالی نوارهای تست قند خون در بسته درمان بیماران دیابتی
وی با اشاره به اینکه وجود عدیده ای از مشکلات در حوزه داروهای تزریقی هورمونی روده گفت: شرکت هایی که نسبت به تامین دارو از خارج کشور اقدام به واردات می کردند اکنون واردات نمی کنند اما مشابه داخلی آن تولید می شود و از این خانواده

اضافه شدن نوارهای تست قند خون به بسته درمانی بیماران دیابتی از سال ۱۳۹۹ مورد تایید وزارت بهداشت و از بهمن ۱۴۰۰ نیز مورد تایید شورای عالی بیمه قرار گرفته و از آن تاریخ منتظر کمیسیون پزشکی مجلس برای اجرا است بسته های جدید هم به زودی توسط شرکت های دارویی تامین می شود که بعضی از آن ها که قبلا تزریقی بوده اند و حالا نسخه خوراکی هم دارند.

نیکوسخن: اضافه شدن نوارهای تست قند خون به بسته درمانی بیماران دیابتی از سال ۱۳۹۹ مورد تایید وزارت بهداشت و از بهمن ۱۴۰۰ نیز مورد تایید شورای عالی بیمه قرار گرفته و از آن تاریخ منتظر کمیسیون پزشکی مجلس برای اجرا است

وی افزود: شرکت های دارویی داخلی به ما قول داده اند تا اردیبهشت سال دیگر مشابه آن داروها هم در کشور تولید کنند. البته عمده مشکلات بیماران دیابتی بحث دارو نیست بلکه نوارهای تست قند خون است؛ به طوری که یک بیمار دیابتی به طور مرتبط نیاز به چک قند خون دارد و سال ها این مشکل را داشتیم که راهنمایی برای بیماران وجود نداشت که هر فرد دیابتی بسته به شرایط بیماری و نوع درمان نیاز دارد در روز چند بار قند خون خود را چک کند؟

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با اشاره به اینکه

متاسفانه به رغم گذشت ۱.۵ سال که منتظر کمیسیون پزشکی مجلس بودیم این اتفاق نیفتاده و دوستان ما در مجلس اصلا به این مساله توجه نمی کنند. این مساله از نیازهای اساسی افراد دیابتی است این خود کنترل روزانه توسط ۲ انجمن دیابت ایران و دیابت گابریک نوشته شده است ادامه داد: اضافه شدن نوارهای تست قند خون به بسته درمانی بیماران دیابتی از سال ۱۳۹۹ مورد تایید وزارت بهداشت و از بهمن ۱۴۰۰ نیز مورد تایید شورای عالی بیمه قرار گرفته و از آن تاریخ منتظر کمیسیون پزشکی مجلس برای اجرا است.

وی تاکید کرد: متاسفانه به رغم گذشت ۱.۵ سال که منتظر کمیسیون پزشکی مجلس بودیم این اتفاق نیفتاده و دوستان ما در مجلس اصلا به این مساله توجه نمی کنند. این مساله از نیازهای اساسی افراد دیابتی است؛ چرا که اگر بیماران دیابتی بهترین انسولین هم در دسترس داشته باشند اما نتوانند قند خون خود را کنترل کنند به طور حتم دچار مشکل خواهند شد.

نیکوسخن افزود: خیلی از نوارهای دستگاه گران شده و بیمه ها آن ها را نمی پردازند و متاسفانه خیلی از جاها حتی دیابتی ها نمی توانند تعداد نواری که نیاز دارند را تهیه کنند./بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا