غذا و دارو

مسوولان نسبت به دارو و شیرخشک نگاه استراتژیک ندارند

سالم‌خبر: نائب رئیس انجمن داروسازان تهران با تاکید بر اینکه موضوع کمبود شیر خشک به زودی حل می‌شود گفت: به رغم آنکه دارو و شیرخشک جزو کالای سلامت محور تعریف می‌شود اما هیچ گونه نگاه استراتژیک به آن نداریم بنابراین در برنامه ریزیها و تصمیم‌گیری‌های خود مانند کالای معمولی به آن نگاه می‌کنیم و خروجی این نوع تصمیم‌گیری همین اوضاعی می شود که در حال حاضر ملاحظه می‌کنیم.

سالم نیوز

سالم‌خبر: نائب رئیس انجمن داروسازان تهران با تاکید بر اینکه موضوع کمبود شیر خشک به زودی حل می‌شود گفت: به رغم آنکه دارو و شیرخشک جزو کالای سلامت محور تعریف می‌شود اما هیچ گونه نگاه استراتژیک به آن نداریم بنابراین در برنامه ریزیها و تصمیم‌گیری‌های خود مانند کالای معمولی به آن نگاه می‌کنیم و خروجی این نوع تصمیم‌گیری همین اوضاعی می شود که در حال حاضر ملاحظه می‌کنیم.

بهمن صبور در یک گفت و گوی رادیویی همچنین افزود: البته الان وضعیت شیرخشک در بازار خیلی بهتر شده و امیدواریم که ظرف یکی دو هفته آینده وضع شیرخشک به ثبات برسد. منتهی

 به رغم آنکه دارو و شیرخشک جزو کالای سلامت محور تعریف می‌شود اما هیچ گونه نگاه استراتژیک به آن نداریم بنابراین در برنامه ریزیها و تصمیم‌گیری‌های خود مانند کالای معمولی به آن نگاه می‌کنیم و خروجی این نوع تصمیم‌گیری همین اوضاعی می شود که در حال حاضر ملاحظه می‌کنیم همان بحثی که همیشه مطرح کردیم ما موقعی که از اسفند و فروردین و اردیبهشت مشکلاتی ایجاد شد برای تولید کنندگان و تخصیص ارز البته تخصیص ارز مشکلی نداشت در سازمان تجارت مشکلاتی پیدا کرد در صورت حل چینین مشکلاتی در خارج از حوزه ی وزارت بهداشت اما اکنون با چنین مشکلی دست به گریبان نمی شدیم.

وی افزود: وقتی با چنین چالش هایی رو به رو می شویم بالاخره تولید کننده و تامین کننده دارو یا شیرخشک در مقطعی کار دیگری نمی‌توانند بکنند باید واردات انجام شود تا این خلع جبران شود و برنامه ریزی دنبال شود تا تولید به وضعیت ثابت خود بازگردد. اما در بحث شیرخشک ما نمی

در حال حاضر وضعیت شیرخشک در بازار خیلی بهتر شده و امیدواریم که ظرف یکی دو هفته آینده وضع شیرخشک به ثبات برسد دانیم چه تعداد کودکانی در کشور به شیرخشک نیاز دارند آمار دقیقی نداریم به همین منظور برای یک برنامه ریزی بلندمدت دوستان وزارت بهداشت و وزارت کشور که در بحث سرشماری دخیل هستند باید جمعیت هدفی که نیاز به شیرخشک دارند شناسایی شوند تا با برنامه ریزی جلو رفته و دچار کمبود و چالش نشویم. ضمن آنکه شیرخشک با توجه به سوبسیدی که دولت می دهد واقعا به دست مصرف کننده حقیقی اش برسد.

صبور همچنین ادامه داد: سال های گذشته زمانی که نرخ زاد و ولد مثبت بود ما یک برند شیرخشک داشتیم حالا برندش رو نام نمی‌برم کار مردم را راه می‌انداخت هیچ مشکلی هم نداشتند آن نسلی

در بحث شیرخشک ما نمی دانیم چه تعداد کودکانی در کشور به شیرخشک نیاز دارند آمار دقیقی نداریم به همین منظور برای یک برنامه ریزی بلندمدت دوستان وزارت بهداشت و وزارت کشور باید جمعیت هدفی که نیاز به شیرخشک دارند شناسایی شوند تا با برنامه ریزی جلو رفته و دچار کمبود و چالش نشویم که در حال حاضر ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند  از آن شیرخشک مصرف کرده اند یکی از مشکلاتی فعلی ما اینست که شرکت های مختلف در حوزه ی شیرخشک برندسازی کرده اند و ما در حال حاضر بیش از 10 برند شیرخشک در کشور داریم که در آپشن های یک و دو و سه تولید می شوند. آپشنهای مختلفی نیز به این شیرخشک‌ها اضافه کرده اند که القاء مصرف بسیار زیادی را ایجاد کرده اند و متاسفانه با این حجم از شیرخشک با این تنوع به نظر من دولت در توانش نیست که بتواند هزینه‌ها و مسائل دلاری و ارزی اش را تامین کند من گمان کنم دولت یک مدل شیرخشک بدون اینکه اسمی روی آن بگذارد مثل سابق تولید آن را  شیرخشک ما در مقایسه با کشورهای همسایه سه برابر ارزان‌تر است و اختلاف قیمت دارد حمایت کند و جمعیت هدفی که نیاز به شیرخشک دارند از آن شیرخشک استفاده کنند الباقی دولت به نظر من قیمت شیرخشک را آزاد حساب کند که ما دچار این مشکلی که الان هم هستیم نشویم، چون واقعاً تامین این همه برند‌های مختلف و آپشن‌های مختلف واقعاً به نظر من در توان دولت نیست.

وی تصریح کرد که شیرخشک ما در مقایسه با کشورهای همسایه سه برابر ارزان‌تر است و اختلاف قیمت دارد. ما هرچه از تهران دور می شویم و به نقاط مرزی می رسیم مانند سیستان و بلوچستان یا خراسان جنوبی در بحث کمبودها بیشتر دچار مشکل می شویم پس باید این مسائل مورد رصد قرار گرفته و بررسی شود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا