غذا و دارو

قیمت دستوری را برای کالاهایی که یارانه دریافت نمی‌کنند، حذف کنید!

سالم‌خبر: فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در نامه‌ای به عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار رفع چالش‌ها و مشکلات صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور شد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در نامه‌ای به عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، خواستار رفع چالش‌ها و مشکلات صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور شد.

در این نامه با اشاره به برخی از مشکلات صنعت دارویی کشور آمده است: نرخ پایین و رو به افول سرمایه‌گذاری در صنایع داروسازی و تجهیزات پزشکی در کشور،️ لزوم برنامه‌ریزی برای بازسازی و نوسازی صنعت داروسازی، تجهیزات و ملزومات پزشکی، تحمیل هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی از جمله موانع و چالش‌های صنایع دارویی کشور است.

حذف

فدراسیون اقتصاد سلامت ایران در نامه‌ای به عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت: وزارت بهداشت در حال حاضر، سیاستگزار، رگولاتور، تعیین کننده کالای مورد نیاز، خریدار خدمت و کالا، قیمت‌گذار، پرداخت‌کننده و … می باشد. در چنین فضایی مونوپسونیک (یک سویه)، صنایع هر چقدر هم تاب آور باشند خواهند شکست. تقاضا داریم حداقل ساختار قیمت‌گذاری کالاهایی که یارانه دریافت نمی‌کنند و مشمول دریافت یارانه ارزی یا ریالی نیستند از شمول قیمت گذاری سازمان غذا و دارو خارج و تابع سیاست ها و روش های مندرج در قانون و حاکم بر سایر صنایع کشور باشند قیمت‌گذاری دستوری برای کالاهایی که یارانه دریافت نمی‌کنند و مشمول دریافت یارانه ارزی یا ریالی نیستند،️ برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه و رشد صنایع دارویی و تجهیزات و ملزومات پزشکی، ️ ارائه راهکاری برای ورشکستگی داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش و تولیدی دارو که درنتیجه کمبود نقدینگی صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی و بدهی دولت و کسری بودجه سال جاری ایجاد شده است از جمله درخواست‌های فدراسیون اقتصاد سلامت در این نامه است.

در بخشی از این نامه آمده است: تولید صنایع دارویی به دلیل تمرکز مسوولان وزارت بهداشت

تولید صنایع دارویی به دلیل تمرکز مسوولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بر تامین فرآورده‌های مورد اشاره حتی به قیمت واردات فوریتی، تنظیم بازار و سرکوب قیمت های داخل به نفع واردات رها شده و صاحبان این صنایع در پیچ و خم ادارات مربوطه در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بدون پاسخ مانده‌‎اند و سازمان غذا و دارو بر تامین فرآورده‌های مورد اشاره حتی به قیمت واردات فوریتی، تنظیم بازار و سرکوب قیمت های داخل به نفع واردات رها شده و صاحبان این صنایع در پیچ و خم ادارات مربوطه در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بدون پاسخ مانده‌‎اند.

وزارت بهداشت در حال حاضر، سیاستگزار، رگولاتور، تعیین کننده کالای مورد نیاز، خریدار خدمت و کالا، قیمت‌گذار، پرداخت‌کننده و … می باشد. در چنین فضایی مونوپسونیک (یک سویه)، صنایع هر چقدر هم تاب آور باشند خواهند شکست. تقاضا داریم حداقل ساختار قیمت‌گذاری کالاهایی

وزارت بهداشت در حال حاضر، سیاستگزار، رگولاتور، تعیین کننده کالای مورد نیاز، خریدار خدمت و کالا، قیمت‌گذار، پرداخت‌کننده و … می باشد. در چنین فضایی مونوپسونیک (یک سویه)، صنایع هر چقدر هم تاب آور باشند خواهند شکست که یارانه دریافت نمی‌کنند و مشمول دریافت یارانه ارزی یا ریالی نیستند از شمول قیمت گذاری سازمان غذا و دارو خارج و تابع سیاست ها و روش های مندرج در قانون و حاکم بر سایر صنایع کشور باشند.

به طور مستمر شاهد تحمیل هزینه های پیش بینی نشده به صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور هستیم. علیرغم اینکه هیات مقررات زدایی  تسهیل محیط کسب و کار مستقر در وزارت اقتصاد و دارایی اینگونه اقدامات را خلاف قانون دانسته است لکن همچنان شاهد دریافت وجوه غیرقانونی از صنایع و اخذ مابه‌التفاوت های مربوطه هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا