غذا و دارو

قاچاق دارو یکی از معضلات اساسی مشهد است

سالم‌خبر: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع قاچاق دارو یکی از معضلات اساسی است و با توجه به گستردگی دایره خدمات داروخانه‌ای باید برای شهر مشهد در سهمیه‌های دارویی برنامه ریزی‌های جدیدی صورت گیرد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: موضوع قاچاق دارو یکی از معضلات اساسی است و با توجه به گستردگی دایره خدمات داروخانه‌ای باید برای شهر مشهد در سهمیه‌های دارویی برنامه ریزی‌های جدیدی صورت گیرد.

علی روح بخش، معاون غذا و دارو در نشست خبری که امروز با موضوع حوزه سلامت برگزار شد، گفت: سامانه ۱۹۰ برای پاسخ دهی در زمینه کمبودهای دارویی و اختلالات دارویی با حضور کارشناسان مجرب در حال خدمت رسانی است.

وی افزود: در این زمینه از ابتدای سال از مجموع ۳۱ هزار تماس تلفنی، به ۸۵۰۰ مورد اطلاعات دارویی پاسخ داده شده است و به سایر تماس‌ها که در خصوص اختلالات دارویی است اطلاعات لازم ارائه شده است.

روح بخش ابراز کرد: ۷۷۲ داروخانه

موضوع قاچاق دارو یکی از معضلات اساسی است و با توجه به گستردگی دایره خدمات داروخانه‌ای باید برای شهر مشهد در سهمیه‌های دارویی برنامه ریزی‌های جدیدی صورت گیرد نیز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت می‌کنند که از ابتدای سال ۴۰۰ مورد از
تخلفات بررسی شده است.

وی تهیه دارو زائران از شهر مشهد را علت کمبود دارو دانست و گفت: این موضوع باعث می‌شود تا سهمیه دارویی داروخانه‌ها محدود شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه با توجه به گستردگی دایره خدمات داروخانه‌ای باید برای شهر مشهد در سهمیه‌های دارویی برنامه ریزی‌های جدیدی صورت گیرد،افزود: چراکه حدود ۲۷ درصد از نسخه‌های پزشکی با کد ملی خارج استان از داروخانه‌ها دارو دریافت کرده اند.

روح بخش با بیان اینکه موضوع قاچاق دارو یکی از معضلات اساسی است، گفت: اجرای طرح تلفیق دارویی به منظور بررسی شرایط دارویی در بدو بستری

حدود ۲۷ درصد از نسخه‌های پزشکی با کد ملی خارج استان از داروخانه‌ها دارو دریافت کرده اند در مراکز درمانی و بررسی تداخلات دارویی با داروهای بعد از ترخیص موجب می‌شود تا داروهای بهتر و کم عارضه تر به بیمار ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه بررسی موضوع ترا ریخته در ذرت و برنج با انجام ۷ هزار نمونه و۸۰ هزار مورد آزمایش بر روی این کالاها نیز از دیگر رسالت‌های حوزه معاونت غذا و دارو است، اضافه کرد: همچنین اعطای گواهینامه فعالیت کارخانه و کارگاه و مجوز صادرات و واردات مواد غذایی نیز توسط این حوزه انجام می‌شود که از ابتدای سال مجوز ۱۷۰۰ گواهی صادراتی و ۴۴۸ نامه وارداتی صادر شده است.

همچنین شاپور بدیعی، معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخشی از نشست خبری، افزود: بیشترین تعداد گردشگران سلامت از کشورهای افغانستان، عراق

بیشترین تعداد گردشگران سلامت از کشورهای افغانستان، عراق و لبنان است و لبنان است.

وی بیان کرد: در سال جاری چند تفاهم نامه همکاری با کشورهای مختلف از جمله با عتبه مقدس علوی و حسینی و دانشگاه‌های عراق، ترکمنستان امضا کردیم.

معاون امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: کنگره‌های بین‌المللی بسیاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده و کنگره کاسپین یکی از مهمترین آن‌ها بوده که در چند دوره برگزار شده و دوره بعدی آن هم در سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. 

وی افزود: همچنین ما در جریان رویدادهای بین‌المللی برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین تفاهم نامه همکاری با کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکایی منعقد کرده‌ایم که بیشتر آن‌ها کشورهای آسیایی و همسایه ایران بودند./فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا