غذا و دارو

قانون نوشتیم دولت خلاف آن عمل کرد پولی برای طرح دارویار به وزارت بهداشت ندادند

سالم‌خبر: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در طرح دارویاری بنابر این بود که دارویی که به دست مردم می‌رسد گران نشود در حال حاضر نه تنها دارو صددرصد گران شده است بلکه برخی داروها نیز اصلا پیدا نمی‌شوند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: در طرح دارویاری بنابر این بود که دارویی که به دست مردم می‌رسد گران نشود در حال حاضر نه تنها دارو صددرصد گران شده است بلکه برخی داروها نیز اصلا پیدا نمی‌شوند.

مسعود پزشکیان در گفت وگو با سالم خبر،گفت: دارویار مقرراتی است که دولت خودش تنظیم کرده است ومصوبه مجلس نیست. دولت موظف بود با گران کردن ارز ما به تفاوت ریالی آن را بدهد و کاری کند که دارو گران نشود یعنی دارویی که به دست گیرنده می رسد همان هزینه قبلی را داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

در طرح دارویاری بنابر این بود که دارویی که به دست مردم می‌رسد گران نشود در حال حاضر نه تنها دارو صددرصد گران شده است بلکه برخی داروها نیز اصلا پیدا نمی‌شوند شورای اسلامی اظهار کرد: دولت نتوانست این مسئله را به خوبی مدیریت کند. کلیت قضیه این است که این پولی که به عنوان ما به تفاوت ارز دادند نمی تواند کسری را جبران کند این پول را از ده درصد خالص هدفمندی و یک درصد ارزش افزوده دادند که خلاف قانون است. یک درصد و ده درصد تعریف مشخص در قانون دارد اینها به جایی اینکه این پولها را در آن جایی که لازم است خرج کنند و‌ما به تفاوت ریالی ارز دارو را بدهند نه تنها آن را ندادند کم هم دادند.

وی در مورد پیگیری های مجلس در مورد این تخلف دولت،گفت: جاهایی که قانون نوشتیم و دولت خلاف

دارویار مقرراتی است که دولت خودش تنظیم کرده است ومصوبه مجلس نیست. دولت موظف بود با گران کردن ارز ما به تفاوت ریالی آن را بدهد و کاری کند که دارو گران نشود قانون عمل کردسوال کردیم اما یکسال است در نوبت هستیم و هنوز هم‌پاسخی نگرفتیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنا بر این بود دارویی که به دست مردم می رسد گران نشود الان دارو صددرصد گران شده است بعضی داروها اصلا پیدا نمی شوند.در واقع مجریانی که برای این کار انتخاب کردند توان و مهارت اجرای این کار را نداشتند و‌البته پول هم‌ به مجری ندادند که طرح را اجرایی کند. به وزارت بهداشت پولی داده نشده است که این را اجرایی کند.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد دارو گران تر، مشکلات

اگر این روند ادامه داشته باشد دارو گران تر، مشکلات تولید کننده ها، وارد کننده و کارخانه ها ادامه خواهد داشت تولید کننده ها، وارد کننده و کارخانه ها ادامه خواهد داشت.

پزشکیان تصریح کرد: برای حل این مشکلات باید ما به تفاوت ریالی را پرداخت می کردند اینها اصلا ما به تفاوت را ندادند از یک درصد و ده درصد خالص هدفمندی دادند یعنی از پولی که قبلا برای آن تصمیم گرفتند که چه کنند این پول را از این محل برداشتند و این پول را هم کم دادند مثلا برای ما به تفاوتی که سه و نیم میلیارد دلار است باید 150 میلیارد تومان پول می دانند و کل پولی که دادند 60 میلیارد است آن هم از جاهایی که قبلا قانون برایشان مشخص کرده است که از کجا مصرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا