غذا و دارو

فعالیت غیرقانونی ۵۰ پلتفرم در حوزه فروش دارو در کشور

سالم‌خبر: مسئول رسانه و اطلاع‌رسانی انجمن داروسازان ایران گفت: ورود بازار دارو به فضای مجازی با هدف کسب منافع مالی، تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

سالم نیوز

سالم‌خبر: مسئول رسانه و اطلاع‌رسانی انجمن داروسازان ایران گفت: ورود بازار دارو به فضای مجازی با هدف کسب منافع مالی، تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

مرضیه بذرافشان روز پنجشنبه در حاشیه نشست خبری انجمن داروسازان خراسان رضوی با موضوع «مشکلات حوزه داروسازی کشور» گفت: هم اکنون حدود ۵۰ پلتفرم در کشور در زمینه عرضه و فروش دارو فعالیت می‌کنند، در حالی که این فعالیت غیر قانونی و برای سلامت جامعه مضر است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۵ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مبنی بر اینکه «عرضه و فروش دارو باید با حضور مسئول فنی انجام گیرد» و ماده ۱۶ تاکید بر «لزوم

ورود بازار دارو به فضای مجازی با هدف کسب منافع مالی، تهدید جدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود حضور مسئول فنی در ساعات مقرر در داروخانه»، فروش اینترنتی دارو نقض می‌شود، چراکه مبدا فروش دارو باید داروخانه باشد و شواهدی برای نظارت بر روند عرضه دارو از طریق فضای مجازی وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی و رسانه انجمن داروسازان خراسان رضوی افزود: همچنین طبق قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب ۱۳۳۴/۰۳/۲۹، داروخانه‌ها تنها محل عرضه دارو هستند، بنابراین فروش دارو در پلتفرم‌ها و فضای مجازی و غیر از داروخانه غیر مجاز است.

وی بیان کرد: علاوه بر آن بر اساس بند «ب» ماده ۶ قانون تجارت الکترونیکی، مبنی بر «عدم فروش مواد دارویی به مصرف کنندگان

حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند، در پلتفرم‌های فروش دارو، عملا از محرمانگی اطلاعات سلامت بیماران صیانت و محافظت نمی‌شود نهایی»، تجارت الکترونیک دارو غیرقانونی است و نیز بر اساس بند «ج» ماده هشت قانون تجارت الکترونیکی، مبنی بر اینکه «لزوم مشخص بودن مبدا فروش کالا»، مبدا فروش دارو در پلتفرم‌ها مشخص نیست که این امر نیز غیرقانونی و نیز تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

بذر افشان ادامه داد: همچنین طبق ماده چهار آیین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته، مبنی بر اینکه «شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته حق افشای اسرار و نوع بیماری، مگر به موجب قانون را ندارند»، به این دلیل که محل سرور پلتفرم‌ها مشخص نیست و این موضوع رعایت نمی‌شود، پلتفرم‌ها

هم اکنون حدود ۵۰ پلتفرم در کشور در زمینه عرضه و فروش دارو فعالیت می‌کنند، در حالی که این فعالیت غیر قانونی و برای سلامت جامعه مضر است فضایی غیر قانونی برای عرضه دارو بشمار می‌روند.

مسوول رسانه و اطلاع رسانی انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: ماده ۳۵ و ۳۶ منشور شهروندی مبنی بر اینکه «حق شهروندان است که از امنیت سایبری و فناوری‌های ارتباطی و اطلاع رسانی، حفاظت از داده‌های شخصی و حریم خصوصی برخوردار باشند»، در پلتفرم‌های فروش دارو، عملا از محرمانگی اطلاعات سلامت بیماران صیانت و محافظت نمی‌شود.

بذر افشان گفت: از مسوولان مربوطه تقاضا داریم تا در راستای حفظ سلامت مردم و صیانت از اطلاعات سلامت بیماران با برخورد قانونی از فعالیت این پلتفرم‌های فعال در حوزه عرضه و فروش دارو جلوگیری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا