غذا و دارو

فرسودگی دستگاه‌ها ضایعات تولید دارو را بالا می‌برد

سالم‌خبر: تراز صادرات دارو از سال ۹۷ تا سال گذشته بر اساس گزارش رسمی سازمان غذا و دارو به میزان یک سوم کاهش داشته و منفی بوده است.

سالم نیوز

سالم‌خبر: تراز صادرات دارو از سال ۹۷ تا سال گذشته بر اساس گزارش رسمی سازمان غذا و دارو به میزان یک سوم کاهش داشته و منفی بوده است.

به طوری که از حدود 180 میلیون دلار در سال‌های اخیر این میزان صادرات در سال گذشته به حدود ۶۰ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با یک میلیارد دلار واردات دارو رقمی نحیف به شمار می‌آید.

این میزان صادرات دارو نیز در حالی در بوق و کرنای مسوولان وزارت بهداشت از هر تریبونی جزو افتخارات دولت سیزدهم اعلام می شود و چشم‌انداز روشن و آینده‌‌ای رو به رشد برای آن

کیفیت دارو‌ها هیچ مشکلی ندارد، اما فرسودگی ماشین‌آلات تولید در صنعت داروسازی به عنوان یک مشکل اساسی همچنان وجود دارد و این مشکل موجب افزایش هزینه‌های تولید و افزایش ضایعات در این صنعت شده‌است متصور می‌شود که هنوز صنایع دارویی کشور با موانع بزرگی دست به گریبان بوده و هیچ اراده‌ای از سوی مسوولان برای فراهم آوردن و بهبود زیرساخت‌های تولید مشاهده نمی‌شود.

این درحالیست که با مصوبات اخیر مجلس برای الزام دولت برای بازسازی و نوسازی صنایع دارویی کشور هنوز برنامه‌ای راهبردی و دستورالعملی برای آن دیده نشده است.

مهدی پیرصالحی از مدیران سابق در سازمان غذا و دارو درباره اثرات فرسودگی خط تولید دارو در کشور معتقد است: از آنجا که آزمایشگاه‌های سنجش کیفیت در بحث کیفیت نظارت جدی

در حال حاضر در صنعت داروسازی دستگاه‌هایی با عمر ۳۰ تا ۴۰ و در برخی موارد تا ۵۰ ساله هم وجود دارد را دارند می‌توان به جرات گفت که کیفیت دارو‌ها هیچ مشکلی ندارد، اما فرسودگی ماشین‌آلات تولید در صنعت داروسازی به عنوان یک مشکل اساسی همچنان وجود دارد و این مشکل موجب افزایش هزینه‌های تولید و افزایش ضایعات در این صنعت شده‌است.

به گفته او در حال حاضر در صنعت داروسازی دستگاه‌هایی با عمر ۳۰ تا ۴۰ و در برخی موارد تا ۵۰ ساله هم وجود دارد؛ البته استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد و عمر مفید دستگاه بستگی به این دارد که چه مقدار کار مفید انجام داده‌ باشد. همچنین در این موضوع موارد

فرسودگی دستگاه‌ها ضایعات تولید را بالا می‌برد. به عنوان نمونه دارویی را که می‌توان با زیر یک درصد ضایعات تولید کرد، وقتی دستگاه تولیدکننده این دارو قدیمی می‌شود بین ۳ درصد تا ۶ درصد و در برخی موارد تا ۷ در صد ضایعات بیرون می‌دهد زیادی از جمله نحوه نگهداری از دستگاه نیز دخیل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کشور همچنین تأکید کرد : شکل فرسودگی دستگاه‌های تولید دارو در ایران کیفیت دارو را در مراحل اول تولید تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه این مشکل ضایعات تولید را بالا می‌برد. به عنوان نمونه دارویی را که می‌توان با زیر یک درصد ضایعات تولید کرد، وقتی دستگاه تولیدکننده این دارو قدیمی می‌شود بین ۳ درصد تا ۶ درصد و در برخی موارد تا ۷ در صد ضایعات بیرون می‌دهد./جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا