غذا و دارو

صنعت دارو به‌ لحاظ قیمت‌گذاری بسته و محدود است

سالم‌خبر: رئیس سابق سازمان غذا و دارو، گفت: صنعت دارو به‌ لحاظ قیمت‌گذاری بسته و محدود است، از این‌رو نمی‌تواند بسیاری از هزینه‌های خود را تامین کند؛ بخش مهمی از درآمدهای این صنعت برای جبران استهلاک و به‌روز کردن دستگاه‌ها هزینه می‌شود.

سالم نیوز

سالم‌خبر: رئیس سابق سازمان غذا و دارو، گفت: صنعت دارو به‌ لحاظ قیمت‌گذاری بسته و محدود است، از این‌رو نمی‌تواند بسیاری از هزینه‌های خود را تامین کند؛ بخش مهمی از درآمدهای این صنعت برای جبران استهلاک و به‌روز کردن دستگاه‌ها هزینه می‌شود.

محمدرضا شانه‌ساز همچنین تحریم نشدن اقلام دارویی را یک دروغ بزرگ دانست و افزود: زمانی‌که امکان جابه‌جایی پول وجود نداشته باشد، تبعات آن دامنگیر تمام صنایع از جمله دارو و کالاهای سلامت محور می‌شود. اجازه ورود بسیاری از تجهیزات، دستگاه‌ها و ابزار دقیق به بهانه کاربرد دوگانه به ایران داده نمی‌شود و ما شاهد این مهم هستیم که بسیاری از شرکت‌های

صنعت دارو به‌ لحاظ قیمت‌گذاری بسته و محدود است، از این‌رو نمی‌تواند بسیاری از هزینه‌های خود را تامین کند؛ بخش مهمی از درآمدهای این صنعت برای جبران استهلاک و به‌روز کردن دستگاه‌ها هزینه می‌شود کشورهای دوست نیز در ارسال دارو به ایران به بهانه تحریم‌ها طفره می‌روند و شرکت‌های ایرانی برای واردات باید از واسطه استفاده کنند.

رئیس سابق سازمان غذا و دارو ادامه داد: در اصل دارو و مواد اولیه دارو و تجهیزات داروسازی ایران به‌شدت تحریم است و روزی جامعه جهانی باید در این زمینه پاسخگوی مردم ایران باشد.

شانه‌ساز با بیان اینکه کره‌جنوبی می‌تواند نیاز ایران در بخش تجهیزات دارو را تامین کند، تصریح کرد: اگر امریکا و کره‌جنوبی صادق باشند و اجازه بدهند که این پول در صنعت داروسازی استفاده شود، بخش مهمی از نیازهای مردم برطرف و خطوط تولید داروسازی بازسازی و بروزرسانی خواهند شد.

معاون سابق وزیر

اجازه ورود بسیاری از تجهیزات، دستگاه‌ها و ابزار دقیق به بهانه کاربرد دوگانه به ایران داده نمی‌شود و ما شاهد این مهم هستیم که بسیاری از شرکت‌های کشورهای دوست نیز در ارسال دارو به ایران به بهانه تحریم‌ها طفره می‌روند بهداشت ادامه داد: در دوره تحریم، ایران برای تامین نیاز کشور در بخش تجهیزات‌پزشکی، کشورهای دیگر را جایگزین کره‌جنوبی کرد. اگر منابع جدید از نظر کیفیت و نرخ نظر سیستم بالینی را جلب کرده باشد، این روند ادامه خواهد داشت، اما اگر این نظر تامین نشده باشد، امکان واردات تجهیزات‌پزشکی از کره‌جنوبی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که هفته پیش اعلام کردند که قرار است ارز واردات تجهیزات‌پزشکی نیمایی شود، آیا این موضوع می‌تواند پیامدهای منفی به‌همراه داشته باشد؟ گفت: تامین نقدینگی برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات‌پزشکی و حمایت‌های بانکی جزو اولیه‌ترین نیازها بعد از حذف ارز ترجیحی است. فاصله

تامین نقدینگی برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات‌پزشکی و حمایت‌های بانکی جزو اولیه‌ترین نیازها بعد از حذف ارز ترجیحی است. فاصله قیمتی زیادی بین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ارز تالار اول و ارز تالار دوم وجود دارد قیمتی زیادی بین ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی با ارز تالار اول و ارز تالار دوم وجود دارد، پس باید مسئولان مربوط پیش از تصمیم‌گیری درباره آزادسازی ارز، نقدینگی موردنیاز صنعت را تامین کنند.

به‌گفته شانه‌ساز؛ حمایت‌های بیمه‌ای از بیمار لازم و باید دیده شود، در غیر این صورت، به مشکل خواهیم خورد. بعد از حذف حمایت‌های ارزی، سیستم بانکی باید نیاز ریالی صنعت را ۷ تا ۸ برابر افزایش بدهد و اگر سقف سیستم بانکی همچنان همان باشد، برای شرکت‌های تجهیزات‌پزشکی و مصرف‌کننده مشکل‌ساز خواهد بود. در صورت پیش‌بینی لازم و حمایت‌های بیمه‌ای می‌توان از این مسئله به سلامت گذر کرد./برنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا