غذا و دارو

سازمان غذا و دارو در برابر حرف زور و غیرقانونی سیستم نظارتی بایستد

سالم‌خبر: نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، گفت: رئیس سازمان غذا و دارو اظهار می‌دارد؛ تصمیم قیمت‌گذاری مکمل‌ها تحت فشار سیستم نظارتی بر این سازمان گرفته شده است،این حرف درستی نیست. اگر هم فشاری باشد غیرقانونی است و باید به آنها پاسخ داده شود و جلوی این فشار غیرقانونی بایستند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، گفت: رئیس سازمان غذا و دارو اظهار می‌دارد؛ تصمیم قیمت‌گذاری مکمل‌ها تحت فشار سیستم نظارتی بر این سازمان گرفته شده است،این حرف درستی نیست. اگر هم فشاری باشد غیرقانونی است و باید به آنها پاسخ داده شود و جلوی این فشار غیرقانونی بایستند.

مهدی پیرصالحی در نشست امروز روسای تشکل‌های حوزه سلامت با اصحاب رسانه افزود: اینکه امروز قیمت گذاری مکمل در لایحه برنامه هفتم توسعه آورده شده بدین معناست که این مساله در برنامه قانونی قبلی ما نیست چون اگر بود نیازی به تکرار آن در برنامه

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار می‌دارد؛ تصمیم قیمت‌گذاری مکمل‌ها تحت فشار سیستم نظارتی بر این سازمان گرفته شده است،این حرف درستی نیست. اگر هم فشاری باشد غیرقانونی است و باید به آنها پاسخ داده شود و جلوی این فشار غیرقانونی بایستند هفتم نبود. اینکه دوستان امروز دوست دارند قیمت‌گذاری را در اختیار خود بگیرند تسهیل‌گر این خواسته آوردن در برنامه ی هفتم توسعه است تا در صورت تصویب قیمت‌گذاری به سازمان غذا و دارو واگذار شود. چون از لحاظ قانونی مکمل تعریف خاص خود را دارد و شامل قیمت‌گذاری نمی‌شود همانگونه که تجهیزات پزشکی نمی‌شود.

وی ادامه داد: این خواسته براساس علائق دوستان در برنامه آمده در حالی که اظهار می‌دارند وظایف ما در سازمان غذا و دارو سنگین است.

پیرصالحی همچنین افزود: دولت در شرایطی با اجرای طرح دارویار یک کار شجاعانه‌ای کرد که صنعت نیز از آن

با توجه به افزایش ناگهانی قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰۰ تومان یعنی ۶ تا ۷ برابر شدن قیمت ارز باید قیمت دارو ۱۸۰ درصد افزایش قیمت می گرفت اما تنها با حدود 80 درصد از این میزان موافقت شد حمایت کرد و این طرح در تاریخ 23 تیرماه سال 1401 اجرایی شد. برای قیمت گذاری داروها آن زمان من عضو کمیسیون قیمت بودم در این کمیسیون تیمی تشکیل شد. نظر دوستان صنعت این بود برای قیمت گذاری دارو در طرح دارویاری به طور گلوبال قیمت داروها افزایش پیدا کند اما وزارت بهداشت آن را قبول نکرد و یک تیم کارشناسی بسیار بزرگی تشکیل شد برای اینکه تمام داروهایی که شامل ۹۶۰۰ IRC بود یک شبه بتواند قیمت شان را اصلاح کند.

وی ادامه داد: قیمت دارو طبق محاسباتی که ما انجام دادیم و با توجه به افزایش ناگهانی قیمت ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰۰ تومان یعنی ۶ تا ۷ برابر شدن قیمت ارز

پس از چند ماه از این قیمت گذاری گذشت دوستان گفتند آن موجودی‌هایی که صنایع در انبارها داشتند چه ماده اولیه چه داروی ساخته شده در شرکت‌های پخش مابه‌التفاوت را محاسبه کرده اند و شرکت‌ها باید به میزان ۱۵ هزار میلیارد پرداخت کنند باید قیمت دارو ۱۸۰ درصد افزایش قیمت می گرفت اما تنها با حدود 80 درصد از این میزان موافقت شد که با برخی اعضای کمیسیون اعتراض کردیم که این میزان به طور قطع نمی‌تواند نیاز صنعت را تامین کند و صنعت دچار مشکل می‌شود.

پیرصالحی گفت: دوستان استدلالی که آن زمان کردند اظهار داشتند براساس محاسبه ما بسیاری از  شرکت‌ها مواد اولیه با ارز ۴۲۰۰ را هنوز موجود دارند ما به علت موجودی شرکت‌ها که داروی تولید شده با قیمت بالا ندهند میانگین قیمت‌ها را پایین آوردیم و این میانگین قیمت مورد موافقت اعضای کمیسیون نهایی شد تا کمبودی اتفاق نیفتد.

وی ادامه

از سوی سندیکا چندین نامه‌نگاری با سازمان انجام شدکه این مساله قابل اجرا نیست قابل اعمال نیست چون این یک بار حساب شده در قیمت گذاری و حال دوستان در سازمان غذا دارو بدون هیچ توضیحی یا محاسبه مجدد و پاسخ به نامه های ارسالی همه ی شرکت ها را به دادگاه جرایم اقتصادی معرفی کرده است داد: پس از چند ماه از این قیمت گذاری گذشت دوستان گفتند آن موجودی‌هایی که صنایع در انبارها داشتند چه ماده اولیه چه داروی ساخته شده در شرکت‌های پخش مابه‌التفاوت را محاسبه کرده اند و شرکت‌ها باید به میزان ۱۵ هزار میلیارد پرداخت کنند.

پیرصالحی گفت: از سوی سندیکا چندین نامه‌نگاری با سازمان انجام شدکه این مساله قابل اجرا نیست قابل اعمال نیست چون این یک بار حساب شده در قیمت گذاری و حال دوستان در سازمان غذا دارو بدون هیچ توضیحی یا محاسبه مجدد و پاسخ به نامه های ارسالی همه ی شرکت ها را به دادگاه جرایم اقتصادی معرفی کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا