غذا و دارو

زمزمه‌های اجبار بیماران دیابتی به مصرف انسولین‌ داخلی

سالم‌خبر: مدیرکل فراورده‌های سازمان غذا و دارو گفت: تمام داروها از جمله انسولین بر اساس نیاز بیماران توزیع می‌شود و امکان تأمین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

سالم نیوز

غلامحسین صادقیان با اشاره به تأمین انسولین داخلی به میزان کافی اظهار کرد: علت دشواری دسترسی انسولین قلمی وارداتی (نوو نوردیسک) در بازار کاهش سهمیه به یک چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

وی افزود: انسولین قلمی نوومیکس یک نمونه خارجی و وارداتی است، شرکت خارجی تولیدکننده این دارو با دشواری دسترسی دارو در مبدا مواجه شده و بر این اساس سهمیه این

تمام داروها از جمله انسولین بر اساس نیاز بیماران توزیع می‌شود و امکان تأمین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است دارو نسبت به گذشته به یک‌چهارم کاهش پیدا کرده و این موضوع عامل کاهش عرضه در بازار است.

مدیرکل فرآورده‌های سازمان غذا و دارو گفت: نمونه داخلی انسولین قلمی وارداتی نوو نوردیسک وجود دارد، اما برخی بیماران برایشان سخت است که به سمت تغییر دارو بروند و در این زمینه مقاومت وجود دارد.

وی درباره تأمین دارو به کمک تولیدکنندگان داخلی ادامه داد: تلاش می‌شود تمام نیازهای دارویی کشور از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شود و در زمان حاضر کمبود خاصی در داروهای مورد نیاز کشور وجود ندارد.

صادقیان خاطرنشان کرد: در گذشته داروی انسولین به صورت ویال بود، اکنون چند سالی است که شرکت‌های دانش‌بنیان

نمونه داخلی انسولین قلمی وارداتی نوو نوردیسک وجود دارد، اما برخی بیماران برایشان سخت است که به سمت تغییر دارو بروند و در این زمینه مقاومت وجود دارد داخلی با فناوری بالای بومی‌سازی شده، انسولین قلمی را نیز تولید می‌کنند.

مدیرکل فراورده‌های سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار انسولین‌های وارداتی و ۵۰ درصد از تولیدات داخلی است، تصریح کرد: تمام داروها از جمله انسولین بر اساس نیاز بیماران توزیع می‌شود و امکان تأمین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور به صورت واردات میسر نیست و نمونه داخلی انسولین به میزان کافی موجود است.

وی با اشاره به سهم تولید داخل در حوزه غذا و دارو اضافه کرد: بر اساس آمارها سال گذشته بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل و تنها یک درصد وارداتی بود./ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا