غذا و دارو

رئیس سازمان غذا و دارو نمی‌تواند ابطال مصوبه‌ای را از معاون اول رئیس‌جمهوری بخواهد

سالم‌خبر: ابطال مصوبات هیات مقررات‌زدایی فقط از طریق رأی هیات عمومی دیوان عدالت قابل اجراست و نه تنها معاون اول رئیس‌جمهور بلکه هیچ نهاد یا شخص دیگری حق ابطال چنین مصوبه‌ای را ندارد.  حتی اگر رئیس سازمان غذا و دارو، معاونت رئیس‌جمهور یا هر نهاد یا فردی تصمیم به ابطال مصوبه‌ای بگیرد، باید مراحل قانونی را از دیوان عدالت اداری طی کنند تا بتوانند این مصوبه را لغو کنند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: ابطال مصوبات هیات مقررات‌زدایی فقط از طریق رأی هیات عمومی دیوان عدالت قابل اجراست و نه تنها معاون اول رئیس‌جمهور بلکه هیچ نهاد یا شخص دیگری حق ابطال چنین مصوبه‌ای را ندارد. حتی اگر رئیس سازمان غذا و دارو، معاونت رئیس‌جمهور یا هر نهاد یا فردی تصمیم به ابطال مصوبه‌ای بگیرد، باید مراحل قانونی را از دیوان عدالت ابطال مصوبات هیات مقررات‌زدایی فقط از طریق رأی هیات عمومی دیوان عدالت قابل اجراست اداری طی کنند تا بتوانند این مصوبه را لغو کنند.

محمدرضا علیپور، حقوقدان با بیان این مطلب تاکید کرد: معاون اول ریاست‌جمهوری چنین اختیاری ندارد. سازمان غذا و دارو و به‌ صورت کلی وزارت بهداشت در حوزه اقتصاد دیجیتالی و تجارت الکترونیکی مرتبط با بهداشت، ترک فعل‌های متعددی داشته است؛ به‌ عنوان مثال، ماده ۶۰ قانون تجارت الکترونیکی

معاون اول رئیس‌جمهور ممکن است دستور توقف فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها را بدهد اما حق ابطال ندارد، که از سال ۸۲ تصویب شده و اجرایی نشده است. برای حل مساله در کوتاه‌مدت، هیات مقررات‌زدایی ورود کرد و اقدامی انجام داد اما این موضوع نیاز به حل شدن به‌ صورت اساسی از طریق سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت دارد.

علیپور تاکید کرد: هیات مقررات‌زدایی در حوزه قوانین باید کمی جدی‌تر در اختیارات قانونی‌اش اقدام کند.

محمود

حتی اگر رئیس سازمان غذا و دارو، معاونت رئیس‌جمهور یا هر نهاد یا فردی تصمیم به ابطال مصوبه‌ای بگیرد، باید مراحل قانونی را از دیوان عدالت اداری طی کنند تا بتوانند این مصوبه را لغو کنند بنانژاد، دبیر کل اتاق اصناف، نیز در این باره توضیح داد، هیات مقررات‌زدایی زیرمجموعه وزارت اقتصاد و دارایی است اما عملاً هیات فراقوه‌ای است و از طرفی وقتی مصوبه‌ای بر اساس قانون صادر می‌شود لازم‌الاجراست.

به گفته دبیر کل اتاق اصناف، حوزه سلامت خیلی مهم است زیرا فروش دارو نیاز به تخصص دارد اما اگر پلتفرم‌ها در چارچوب

بنانژاد، دبیر کل اتاق اصناف: وزارت بهداشت وظیفه دارد قوانین و ضوابط را برای فروش‌ داروهای آنلاین وضع و چارچوب قانونی ایجاد کند قوانین فعالیت کنند بلامانع است. اگر پلتفرم‌ها به‌ صورت مستقل بخواهند دارو بفروشند باید از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت مجوز بگیرند. معاون اول رئیس‌جمهور ممکن است دستور توقف بدهد اما حق ابطال ندارد. وزارت بهداشت وظیفه دارد قوانین و ضوابط را برای فروش‌ داروهای آنلاین وضع و چارچوب قانونی ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا