غذا و دارو

دولت پایش را از حوزه دارو و صنایع دارویی کشور کنار بکشد

سالم‌خبر: ما به عنوان دولت به این درک نرسیده‌ایم که پایمان را از بسیاری از کارها و حوزه‌ها از جمله دارو و صنایع دارویی کشور کنار بکشیم.

سالم نیوز

سالم‌خبر: ما به عنوان دولت به این درک نرسیده‌ایم که پایمان را از بسیاری از کارها و حوزه‌ها از جمله دارو و صنایع دارویی کشور کنار بکشیم.

به گزارش سالم‌خبر؛ علیرضا استقامتی، متخصص غدد و متابولیسم در دومین همایش اقتصاد و مدیریت دارو با همراهی شرکت آسترازنکا تحت عنوان همایش کمبودهای دارویی؛ ریشه‌ها و راهکارها، با بیان این مطلب افزود: ما بسیار دولتی هستیم این غلظت دولتی بودن را باید کاهش داد. این مداخلات در همه‌ی امور خود دولت را نیز بیچاره کرده است.

وی در نقد سیاست‌گذاری‌ها در حوزه دارو، تصریح کرد: این چه پدیده ای است که یک تریلیون تومان بودجه در کشور صرف می‌شود و همه 85 میلیون نفر ناراضی‌اند. این یک پدیده نادر محسوب می شود که شما این هجم از پول را هزینه کنید بعد یک نفر آدم هم راضی نباشد. غلظت دولتی بودن در کشور خیلی بالاست باید این مساله کاهش پیدا کند و جای خود را به نظارت دهد.

وی همچنین تصریح کرد: متاسفانه ما در حال حاضر برخی داروها و درمان‌های روز دنیا را در کشور را به ویژه در بیماری

سالم‌خبر: که پایمان را از بسیاری از کارها و حوزه‌ها از جمله دارو و صنایع دارویی کشور کنار بکشیم دیابت نداریم. تا زمانی که موضوع کمبود دارویی در کشور از دید کلان حل نشود در سطح خرد نمی توان کاری انجام داد. باید به ریشه ها پرداخت و راهکار یافت.
 
استقامتی با بیان اینکه نباید از زحمات و تلاش های انجام شده گذشت و غیرمنصفانه صحبت کرد، افزود: تلاش مسوولان سازمان غذا و دارو طی سال‌های گذشته موجب شده ما تا حدی درمان‌های جدید را داشته باشیم ضمن آنکه مشکلات آن سوی میز هم قابل درک است و باید محدودیت‌ها دیده شود. اما مهم اینست که در محدودیت‌ها بحث rationing یا جیره بندی چگونه پیاده سازی شود. عمودی باشد، عرضی باشد. بهرحال کمبودها واقعیست و در همه جای دنیا وجود دارد اما اینکه رگولاتور چگونه بخواهد این کمبود را مدیریت کند مهم است.

استقامتی ادامه داد: باید به این موضوع توجه کنیم پزشک به عنوان کسی که باید تجویزدرمانی را  انجام بدهد و بیمار به عنوان کسی که حق درمان شدن را دارد برخی سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را نمی‌تواند بپذیرد اینکه که بانک مرکزی ارز نمی‌دهد، وزارت صمت کارش را درست انجام نمی دهد، اینکه وزارت

در حال حاضر برخی داروها و درمان‌های روز دنیا را در کشور نداریم. تا زمانی که موضوع کمبود دارویی در کشور از دید کلان حل نشود در سطح خرد نمی توان کاری انجام داد. باید به ریشه ها پرداخت و راهکار یافت بازرگانی مقصر است، اینکه غذا و دارو ده میلیون یورو دارد اما 65 میلیون یورو نیازش است اما نمی‌دهند. اینها وظیفه هیات دولت است و باید کارشان را درست انجام دهند و این وسط بیمار و پزشک اصلا نمی توانند بپذیرند و اصلا نمی داند مسائل کلانی مانند عملکرد بانک مرکزی یعنی چه؟ او آن نهایت یعنی دسترسی به داروی خود را می خواهد.

وی تاکید کرد: تامین دارو وظیفه ی کیست؟ وظیفه حاکمیت است. حاکمیت آنقدر در همه چیز دخالت کرده و بزرگ شده با آدم‌های غیرمتخصص! که درمانده است. بروید ببنید در وزارت بهداشت چه خبر است. ما دولت را انقدر بزرگ کرده ایم و دخالت افرادغیرمتخصص و بوروکراسی را قوی کرده ایم که این مساله خود تبدیل به چالشی شده است. این ماجرا ادامه خواهد داشت تا زمانی که ما با همین رویکرد غلط پیش برویم ما کشور را بد اداره می کنیم ما بلد نیستیم کشور را اداره کنیم. اداره کردن کشور به این سادگی نیست اینکه دولت در هرکاری دخالت بکند درست نیست نتیجه اش همین خواهد شد.

استقامتی همچنین اظهارداشت: یک و نیم میلیارد دلار ارز به چای اختصاص می دهیم؟!

جلسات شورای تامین دارو باید به طور منظم برگزار شود این جلسات برای حل مشکل کمبودهای دارویی بسیار تاثیر گذار است و بعد هم قضیه چای دبش هویدا می‌شود. چرا برای چای یک و نیم میلیارد دلار اختصاص می دهید اما برای دارو و بیماران دیابتی چنین پولی نمی دهید؟ چه اتفاقی در این کشور افتاده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که  آسیب شناسی به معنای واقعی اتفاق نیفتد و ما ندانیم که اصول علمی کشورداری چیست و چگونه باید این مسائل را حل و فصل کرد سازمان غذا و دارو می ماند با کمبود دارو چه کند، بانک مرکزی مستاصل مانده و هیچ کس نمی داند چه کند. من نمی دانم در هیات دولت چه اتفاقی باید بیفتد که این هماهنگی و هارمونی ایجاد شود که تصمیمات جزیره ای اعضای آن یکدست شود.

استقامتی همچنین پیشنهاد کرد: اگر جلسات شورای تامین دارو به طور منظم برگزار بشود برای حل مشکل کمبودهای دارویی بسیار کمک‌کننده و تاثیرگذار است برای اینکه بالاخره در نهایت درمان هایی که درمان های روز است و نیاز است در اختیار بیماران باشد را به عنوان گروه کارشناسی در دو بدنه بردهای تخصصی و فوق تخصصی و انجمن‌های علمی در وزارت بهداشت و خارج از دولت مورد استفاده قرار گیرند.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا