غذا و دارو

دولت بودجه‌ ناکارآمدی برای دارو در نظر می‌گیرد؛ باید فکر عاجلی کرد

سالم‌خبر: دبیر انجمن داروسازان ایران، گفت: توان تولید دارو در بسیاری از کارخانجات کمتر شده و آن هم به دلیل عدم نقدینگی برای تهیه مواد اولیه دارویی است؛ از این رو به تخصیص اعتبارات کافی برای زنجیره تامین دارو نیاز داریم و باید سازمان‌های بیمه‌ای نیز مشارکت بیشتری در نظام پرداخت داشته باشند.

سالم نیوز

سالم‌خبر: دبیر انجمن داروسازان ایران، گفت: توان تولید دارو در بسیاری از کارخانجات کمتر شده و آن هم به دلیل عدم نقدینگی برای تهیه مواد اولیه دارویی است؛ از این رو به تخصیص اعتبارات کافی برای زنجیره تامین دارو نیاز داریم و باید سازمان‌های بیمه‌ای نیز مشارکت بیشتری در نظام پرداخت داشته باشند.

به گزارش سالم‌خبر، محمدرضا دری روز یکشنبه در نشست خبری چالش‌های دارویی کشور که در سندیکای داروهای منابع انسانی

 بزرگترین ارزش افزوده‌ای که در حقیقت در یکی از صنایع ایران وجود دارد ارزش افزوده‌ای است که بابت تولید دارو انجام می‌شود و اگر دولتمردان ما و مسئولان نگاه ویژه‌ای به این مسئله نداشته باشند می‌تواند کشور را به سمتی سوق دهد که متاسفانه هزینه کرد بابت سلامت و داروی مردم شاید بگوییم ۱۰ برابر آنچه که هست افزایش پیدا کند برگزار شد، افزود: بزرگترین ارزش افزوده‌ای که در حقیقت در یکی از صنایع ایران وجود دارد ارزش افزوده‌ای است که بابت تولید دارو انجام می‌شود و اگر دولتمردان ما و مسئولان نگاه ویژه‌ای به این مسئله نداشته باشند می‌تواند کشور را به سمتی سوق دهد که متاسفانه هزینه کرد بابت سلامت و داروی مردم شاید بگوییم ۱۰ برابر آنچه که هست افزایش پیدا کند.

وی افزود: ما به شدت نیاز داریم که مسوولان امر نگاه ویژه ای به صنایع داروسازی

جایگاه بانک مرکزی و شاخص‌های بوروکراسی در نظام پرداخت و تخصیص ارز امروز به صنعت ما آسیب زده است و مراحل تولید ما را دچار اختلال کرده است و روندهای این آسیب را در جامعه به وضوح می‌بینیم و بازسازی آن داشته باشند. جایگاه بانک مرکزی و شاخص‌های بوروکراسی در نظام پرداخت و تخصیص ارز امروز به صنعت ما آسیب زده است و مراحل تولید ما را دچار اختلال کرده است و روندهای این آسیب را در جامعه به وضوح می‌بینیم.

دبیر انجمن داروسازان ایران همچنین افزود: بسیاری از کالاهایی که سال پیش ما خود تولید و توزیع می‌کردیم برخی از کارخانجات دیگر توان تولید آن را از دست داده‌اند. این نظام ناکارآمد تولید ما را دچار اختلال

بسیاری از کالاهایی که سال پیش ما خود تولید و توزیع می‌کردیم برخی از کارخانجات دیگر توان تولید آن را از دست داده‌اند. این نظام ناکارآمد تولید ما را دچار اختلال کرده است کرده است و موجب شده حال آن کالاها را امروز نداشته باشیم و تصمیم گرفتیم واردات را جایگزین تولید ملی مان بکنیم.

وی تصریح کرد: در نظام پرداخت به زنجیره ی تامین دارو نظام بوروکراتیک و نظامی که آمار دقیقی از عرضه و مصرف ندارد و بودجه‌های ناکارآمدی را مورد تصویب قرار می‌دهد موجب شده است که ما در حال حاضر در اواخر سال 1402 به شدت از نظر پرداخت‌ها به شدت عقب بیفتیم.

دری گفت: یک داروخانه اگر از نظام پرداخت عاجز باشد به

در نظام پرداخت به زنجیره ی تامین دارو نظام بوروکراتیک و نظامی که آمار دقیقی از عرضه و مصرف ندارد و بودجه‌های ناکارآمدی را مورد تصویب قرار می‌دهد موجب شده است که ما در حال حاضر در اواخر سال 1402 به شدت از نظر پرداخت‌ها به شدت عقب بیفتیم شدت چک‌های برگشتی دارد عدم پرداخت زنجیره توزیع در حقیقت باز می‌گردد به نظام تولید ما و یک حلقه نابود کننده‌ای را برای نظام سلامت نظام دارویی ما به وجود آورده است لذا به نظر می‌رسد که باید فکر عاجلی کرد. مسئولان امر باید به فکر تخصیص یک بود جه خاص و فوری باشند تا این عقب ماندگی‌ها را جبران کنند و اگر این اتفاق نیفتد مردم و مملکت و نظام سلامت ما با مسائل امنیتی و چالش برانگیز روبه‌رو خواهد شد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا