غذا و دارو

در صورت ادامه قیمت‌گذاری دستوری، فرصت‌های طلایی صادرات دارو و مکمل را از دست می‌دهیم

سالم‌خبر: دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران، گفت: اگر قیمت‌گذاری دستوری در حوزه دارو و مکمل ادامه یابد بی‌تردید فرصت های طلایی صادرات دارو و مکمل حتی به کشورهای منطقه را از دست خواهیم داد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران، گفت: اگر قیمت‌گذاری دستوری در حوزه دارو و مکمل ادامه یابد بی‌تردید فرصت های طلایی صادرات دارو و مکمل حتی به کشورهای منطقه را از دست خواهیم داد.

حافظ سوسن در گفت‌وگو با سالم‌خبر همچنین افزود: بحث قیمت گذاری برای صنایع دارویی و مکمل کشور به دلیل اینکه مهمترین منبع درآمد شرکت‌هاست بسیار تعیین کننده و مهم است و از نظر بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع قیمت‌گذاری دستوری مکمل غیرقانونی است.
 
وی ادامه داد: سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران پیگیر این مساله بود و با توجه به اتفاقاتی که در اسفند ماه سال گذشته رخ داد، بحث کمسیون ماده ۲۰ از نظر ما هنوز یک مساله فراقانونی است چون قانون، اجازه قیمت گذاری دستوری  را به شرکت‌هایی که  از سازمان غذا دارو نه ارزی می‌گیرند و نه ارزش دارویی ندارد نداده و صراحتا اعلام کرده است که مکمل‌ها دارو نیستند. حتی دکتر کبریایی زاده رییس سندیکا نیز در نامه ای که مکتوب کردند مستقیما اشاره کردند که قیمت گذاری مکمل‌های رژیمی غذایی غیرقانونی است.

سوسن همچنین اظهار کرد: طی نشست‌های مختلف نیز با مسوولان سازمان غذا و دارو و نمایندگان مجلس درباره غیرقانونی و غیرمنطقی بودن اقدام سازمان غذا و دارو مبنی بر قیمت گذاری دستوری بر این نکته اشاره شد که پر بودن قفسه داروخانه‌ها از مکمل های تولید داخل و عدم نیاز به هر گونه نیاز به واردات مکمل در شرایط اقتصادی فعلی و چالش‌های تولید و کمبود خود نشان از پویایی صنعت است. ضمن آنکه در حال حاضر هیچ گونه کمبود مکمل در سطح داروخانه‌ها نداریم شرکت‌های تولید کننده قرار دادی با توجه به اینکه واردات صفر شده و محصول نهایی وارد نمی‌شود ولی به صورت تولید تحت لیسانس حتی محصولات جدیدی که در سطح دنیا نیز عرضه می‌شود را وارد سبد مکمل کشور کرده ایم.

وی تصریح کرد: در نتیجه بحث قیمت گذاری دستوری مکمل ها به نوعی تهدید جدی

اگر قیمت‌گذاری دستوری در حوزه دارو و مکمل ادامه یابد بی‌تردید فرصت های طلایی صادرات دارو و مکمل حتی به کشورهای منطقه را از دست خواهیم داد برای صنعت ما محسوب می‌شود که متاسفانه در مجلس هم در برنامه هفتم توسعه، بخش‌هایی از آن تصویب شده و برخلاف نص صریح قانون که تاکید شده کالایی که به آن ارز داده نمی‌شود نباید قیمت گذاری دستوری شود، این جریان هنوز ادامه دارد.

سوسن با بیان اینکه هنوز این آیین نامه‌ها درحال پیگیری است  و سعی داریم از طریق مراجع قانونی دیگری پیگیری کنیم که قیمت گذاری دستوری به این شکل اجرا نشود، افزود: این مساله تهدید و چالش بزرگی است که تولیدکنندگان را دچار مشکل خواهد کرد، افزود:  سازمان غذا و دارو با تعامل و تفویض اختیار در این باره به سندیکا می تواند با ایجاد اعتمادسازی، این صنعت را ارتقاء دهد. در غیر این صورت اگر سطح قیمت گذاری به روش دستوری صورت گیرد اتفاقی که خواهد افتاد این است که حتی اقتصاد داروخانه‌ها بدون شک تحت فشار شدیدی قرار می‌گیرند چرا که اکنون به دلیل قوانین و چالش‌های حوزه سلامت و عدم پرداخت مطالبات از سوی بیمه ها اکثر داروخانه‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمدشان از مکمل‌ها تامین می‌شود. اگر این روش سازمان غذا دارو در قیمت گذاری ادامه پیدا می‌کرد باعث می‌شد که کسانی که تاجر هستند و تولید کننده قرار دادی هستند دست بکشند و بروند سراغ صنایع دیگر.

وی ادامه داد: اگر یک شرکت بازرگانی تصمیم به هزینه برای تحقیق و توسعه R&D و تولید کند و از سوی دیگر برای بازپرداخت وام‌های خود به بانک سود ۲۴ پرداخت کند درصد هزینه‌‎های سالیانه اش بسیار بیشتر از درآمدی است که با همین قیمت‌گذاری‌های دستوری انجام می‌گیرد.

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران همچنین تصریح کرد: اگر قیمت‌گذاری واقعی صورت نگیرد به طور مسلم تولیدکنندگان ورشکست می‌شوند و از بازار خارج می‌شوند و اتفاقی که می‌افتد شرکت‌های خوب و کسانی که به کیفیت مکمل‌ها اعتقاد دارند همه از چرخه تولید خارج می‌شوند و شرکت‌هایی باقی می‌مانند که هیچ‌گونه سعی‌ای برای حفظ کیفیت محصولاتشان

قیمت گذاری دستوری مکمل ها به نوعی تهدید جدی برای صنعت ما محسوب می‌شود که متاسفانه در مجلس هم در برنامه هفتم توسعه، بخش‌هایی از آن تصویب شده و برخلاف نص صریح قانون که تاکید شده کالایی که به آن ارز داده نمی‌شود نباید قیمت گذاری دستوری شود، این جریان هنوز ادامه دارد نمی‌کنند و مواد اولیه محصولات تولیدی خود را از منابعی تهیه کنند که خیلی منابع قابل اعتمادی نیستند و با آن قیمتی که سازمان می‌دهد یک روند ژنریک سازی در مکمل ها اتفاق می افتد که این ژنریک سازی در دارو هم خیلی موفق نبوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت‌گذاری به این صورت است که سندیکا لیست‌ها را به سازمان غذا و دارو می‌دهد سازمان بررسی می‌کند و  تغییرات مثبتی انجام شده است، افزود: مساله قیمت گذاری شریان حیاتی و اقتصادی شرکت‌های داروسازی و تولیدکننده مکمل است. شرکت‌ها عملا هزینه می‌کنند و برای خوب بودن در ابتدا باید هزینه بسیاری کرد در این صورت است در پروسه تولید منجر به تولید محصول خوب می‌شود این محصول خوب باید قیمت خوب داشته باشد تا بتواند عرضه شود و پایدار بماند.

سوسن ادامه داد:  شرکت‌های تولید قرار دادی در این عرصه بسیار فعال‌اند اما اکثرا با مشکل مواجه هستند میزان سود خالص‌شان اکثرا در حال رفتن به سمت ضرر است با توجه به افزایش هزینه نهایی که تورم ۴۰ درصد سالیانه به آن تحمیل می‌شود.

وی در تشریح مشکلات صنایع افزود: یکی از مشکلات شرکت‌های تولید کننده‌ افزایش قیمت دستمزد است که لحظه به لحظه در حال افزایش است اما در قیمت گذاری دستوری سازمان غذا و دارو هیچ گاه دیده نمی‌شود ضمن آنکه از توان سازمان نیز خارج است که لحظه به لحظه قیمت ها را براساس نوسانات ارزی، خرید مواد اولیه، افزایش دستمزدها و موارد بلافاصله روی قیمت داروی تولید شده منعکس کند. این توانمندی در سازمان غذا و دارو وجود ندارد و سندیکا با تمام تشکیلاتی که دارد خود دچار مشکل است.

سوسن گفت: بیش از ۱۳۰۰ قلم مکمل در سطح عرضه داریم که هر ماه یا در حالت خوشبینانه یا بدبینانه اش به صورت فصلی تغییرات قیمت در خریدهایی که به صورت ارزی انجام می‌شود قابل لمس است. یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان ارز است به صورت قانونی  برای انتقال ارز حدود 10 تا12 درصد صرافی دولتی از ما هزینه گرفته است این هزینه بالایی

یکی از مشکلات شرکت‌های تولید کننده‌ افزایش قیمت دستمزد است که لحظه به لحظه در حال افزایش است اما در قیمت گذاری دستوری سازمان غذا و دارو هیچ گاه دیده نمی‌شود است و در صورت سود متعارف پرداخت می‌شود اما این گونه هزینه ها را سازمان غذا و دارو نه قبول دارد و در قیمت گذاری اعمال می‌کند.

وی افزود: بازار امسال تولید مکمل کشور چیزی حدود ۱۵ هزار میلیارد است که از این میزان بیش از ۶۰ درصد آن را شرکت‌های تولید قراردادی تولید کرده اند. براساس آمار بیش از 1300 قلم مکمل در سطح کشور عرضه می‌شود که از میان شرکت های تولید کننده مکمل ها برخی از شرکت‌ها از سندیکا تقاضای قیمت‌گذاری می کنند و یکسری هم به هر دلیل برای قیمت گذاری به سندیکا ورود نکرده اند.

سوسن همچنین با تاکید بر مزایای برون سپاری برخی وظایف سازمان غذا و دارو به سندیکا، عنوان کرد: نکته بسیار ظریف این است که سندیکای تولید کنندگان در طول دو سه سال گذشته توانسته در سطح تولید کنندگان ساماندهی خوبی را انجام دهد و کانالی به وجود آمده که تولیدکنندگان خود را از نظراخلاقی نه مالی ملزم کرده اند که از سندیکا قیمت بگیرند و همین مساله موجب شده طی دو تا سه سال ۸۰ تا ۹۰ درصد آمار قوی از تولید کنندگان داشته باشیم و قابل اعتماد هست و می‌توان روی آن بررسی کرد همه این موارد را مدیون سازمان دهی و نظمی هستیم که در سندیکا اقدام شده است.

وی افزود: این در حالیست از زمانی که سازمان به قیمت گذاری مکمل ورود کرده است نظم هم از بین رفته است. به همین دلیل نیز سندیکا هم از ۶ ماه گذشته آماری اعلام نکرده چون اعلام کردن این آمار هیچ نفعی برای اعضا سندیکا ندارد و بیشتر باعث تقابل بین شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد بود برای اینکه قیمت‌هایی که ما در سطح عرضه اعلام می‌کنیم بر اساس مصوبات سندیکاست. اگر مصوبات سازمان غذا و دارو را اعمال می‌شد با وجود شرایط اوج ابتلا به آنفلوانزا یک بسته ویتامین C جوشان در دسترس نبود و هیچ کس تولید نمی‌کرد چون برای تولیدکنندگان به تمام معنا ضرر بود.

سوسن در مورد وضعیت صادرات مکمل ها نیز اظهار داشت: وضعیت صادرات ما در حوزه مکمل‌ها اصلا خوب نیست اما با توجه به تجربیاتی که همین الان چند شرکتی که تولید

یک نوع تناقض بزرگ در رویکرد سازمان غذا و دارو برای صادرات و تصمیم‌گیری‌های آن وجود دارد. از سویی تولیدکنندگان دارو و مکمل را به صادرات تشویق می‌کنیم و از سوی دیگر بر قیمت‌گذاری دستوری تاکید می‌کنیم قرار دادی هستند و در بازار لیدر و فعال‌اند در کشور ترکیه در سطح دوم عرضه مکمل هستند. اما صادرات در سطح گسترده تر بحث کیفیت مطرح می‌شود که لازمه اش قیمت گذاری مناسب است تا به میزان مناسب سرمایه گذاری شود تا امکان صادرات باشد.

وی افزود: با اینکه ما محصولاتی داریم که در خیلی از کشورها هنوز به سطح عرضه نرسیده اما به  روسیه به راحتی می‌توانیم صادرات داشته باشیم و یا چون روابط بسیار خوبی با عمان داریم‌ این کشور می‌تواند در این کار تبدیل به یک کشور هاب منطقه‌ای در حوزهه مکمل دارویی در منطقه باشد که ما از طریق آن به کشورهای عربستان و امارات که خریداران خوبی برای مکمل ها هستند صادرات داشته باشیم اما این فرصت ها زمانی تحقق می یابد که توان شرکت های خصوصی گرفته نشود و هزینه‌ها آنها را از پا نیندازد.

دبیر و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان مکمل‌های غذایی ایران همچنین ادامه داد: یک نوع تناقض بزرگ در رویکرد سازمان غذا و دارو برای صادرات و تصمیم‌گیری‌های آن وجود دارد. از سویی تولیدکنندگان دارو و مکمل را به صادرات تشویق می‌کنیم و از سوی دیگر بر قیمت‌گذاری دستوری تاکید می‌کنیم به همین دلیل در دارو هم شاهدیم که جز تعداد محدودی از کشورها به تمامی کشورهای جهان نمی توانیم صادرات داشته باشیم. برخی آرمان‌های حوزه دارو و مکمل عملیاتی نیستند ما باید در سطح تصمیم گیری حرف‌هایی را بزنیم که بتوانیم اجرا کنیم.

وی در مورد پتانسیل این صنعت در صادارت گفت: همه ما این توان و پتانسیل را داریم که به خصوص به کشورهای منطقه صادرات کالا داشته باشیم با هم‌افزایی که با اتاق بازرگانی ایجاد شده اگر سازمان نیز هماهنگ باشد نه اینکه قیمت گذاری نداشته باشد از سندیکا به عنوان بازوی اجرایی برای قیمت‌گذاری بهره گیرد هم نظارت بر شرکت ها نظام مند می شود و هم سازمان غذا و دارو به وظیفه اصلی خود یعنی کنترل کیفیت عمل خواهد کرد.
 
 
 
                
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا