غذا و دارو

در حوزه دارو کمبود منابع نداریم؛ سوءمدیریت و رانت در وزارت بهداشت عامل همه مشکلات است

سالم‌خبر: عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از جنس کمبود منابع نیست، بلکه مشکلات آن به‌دلیل سوءمدیریت و وجود رانت‌های متعدد در وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست.

سالم نیوز

سالم‌خبر: عضو کمیسیون صنایع مجلس، گفت: مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از جنس کمبود منابع نیست، بلکه مشکلات آن به‌دلیل سوءمدیریت و وجود رانت‌های متعدد در وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست.

روح‌الله ایزدخواه درباره مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: در مورد دارو و تجهیزات پزشکی مسئله اول کمبود ارز نیست.

وی ادامه داد: فضای تولید، تامین، توزیع دارو و تجهیزات پزشکی به شدت غیرشفاف است و تعارض منافع‌های مختلفی در آن وجود دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: برخی از آقایان تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار در وزارت بهداشت و دستگاه‌های مربوطه همزمان خودشان در شرکت‌های واردات و صادرات دخیل هستند و داروخانه دارند که این امر تعارض منافع ایجاد می‌کند.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس تاکید کرد: سیاست‌گذار باید از مجری منفک باشد و نباید کارشان با هم تلاقی کند.

ایزدخواه بیان کرد: نکته بعدی این است که ما صنعتگران خوب و شرکت‌های دانش‌بنیان مسلطی در کشور داریم که در تولید دارو و تامین تجهیزات

مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از جنس کمبود منابع نیست، بلکه مشکلات آن به‌دلیل سوءمدیریت و وجود رانت‌های متعدد در وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست فعال هستند، اما متاسفانه به این‌ها توجه نمی‌شود و آن‌طوری که میلیون‌ها دلار ارز به واردکنندگان تجهیزات داده می‌شود به تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی ارز دولتی داده نمی‌شود و این‌ها در یک رقابت نابرابر باید از خود دفاع کنند.

وی گفت: یکسری مداخلاتی در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی داریم و شرکت‌های دولتی مثل صاایران که زیرمجموعه وزارت دفاع است با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بعضا رقابت می‌کنند و قیمت‌ها را به شدت پایین می‌آورند و این تولیدکنندگان را از صحنه خارج می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: شورای عالی تولید دانش‌بنیان به نفع تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی حکم داد که شرکت‌های موازی دولتی جمع شوند، اما اجرا نمی‌شود و در اینجا یک مشکل و چالش اساسی داریم.

ایزدخواه اظهار کرد: همان‌طور که کسب‌وکار‌های دیجیتال و پلتفرمی شکل گرفته و به تمام ابعاد زندگی مردم وارد شده باید بحث اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی عرصه توزیع دارو هم باید به صورت پلتفرم باشد.

وی اضافه کرد: چه اشکالی دارد کسب‌وکار‌های

برخی از آقایان تصمیم‌گیر و سیاست‌گذار در وزارت بهداشت و دستگاه‌های مربوطه همزمان خودشان در شرکت‌های واردات و صادرات دخیل هستند و داروخانه دارند که این امر تعارض منافع ایجاد می‌کند دیجیتال در عرصه بهداشت و درمان هم وارد شود، چون بحث امنیت سلامت آن‌ها قابل کنترل است همان‌طور که ما توزیع غدای اینترنتی داریم لذا این کسب‌وکار‌ها قابل مدیریت است و نباید با نگاه سنتی با آن در بیفتیم و با آن مخالفت کنیم.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس بیان کرد: یکسری انحصارطلبی‌هایی از طرف وزارت بهداشت و دستگاه‌های مربوطه در حال رخ دادن است که این کسب‌وکار‌ها را به زیر تیغ کنترل خود درآورند تا خودشان قیمت‌گذاری کنند که این امر به نفع مردم نیست، چون باعث ایجاد یک رانت‌هایی برای بعضی‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: باید همان اتفاقی که برای حمل‌ونقل شهری افتاد و پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی در حال کار هستند همین اتفاق باید در عرصه بهداشت و درمان رخ دهد و به نفع مردم هوشمند شود تا باعث کاهش زیرمیزی، قیمت‌های گزاف و تخلفات متعدد و مکرر در حوزه درمان شویم چراکه فرار مالیاتی قطعا با هوشمندسازی به شفاف‌سازی و تعدیل قیمت‌های خیلی گران خدمات بهداشتی و درمانی

یکسری مداخلاتی در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی داریم و شرکت‌های دولتی مثل صاایران که زیرمجموعه وزارت دفاع است با تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی بعضا رقابت می‌کنند و تولیدکنندگان را از صحنه خارج می‌کنند منجر می‌شود. 

ایزدخواه گفت: با توجه به اینکه بهداشت و درمان سهم بالایی در بودجه دارد، اما به‌دلیل نبود مدیریت صحیح، توزیع منابع به‌درستی انجام نمی‌شود و مردم هم شاکی هستند چراکه هزینه‌های دندان‌پزشکی بسیار گزاف است و مردم از آن آسیب می‌بینند و بسیاری از قشر‌ها دیگر سراغ این خدمات نمی‌روند و در حوزه‌های دیگر هم همین‌طور البته در حوزه پیشگیری و تغدیه این امر تقریبا به حد صفر رسیده است.

وی ادامه داد: مجلس در زمان رای اعتماد به وزیر بهداشت تاکید کرد طب سنتی، تغذیه، پیشگیری و سلامت باید در اولویت وزارت بهداشت باشد، اما در اولویت قرار نگرفتند و به نوعی ذبح شده‌اند.

نماینده مردم تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات در مجلس اظهار کرد: مسائل ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی از جنس کمبود منابع نیست بلکه سوءمدیریت و وجود رانت‌های متعدد است که فضا را مخدوش کرده و آن‌طور که باید به مردم خدمت‌رسانی دقیق و عادلانه و عاری از رانت با هزینه‌های معقول انجام شود، صورت نمی‌گیرد./باشگاه خبرنگاران جوان
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا