غذا و دارو

داروهای بیماران پیوندی، اعصاب و روان و هموفیلی رفع کمبود شد

سالم‌خبر: معاون برنامه ریزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، خبر داد: کمبود داروهای بیماران پیوندی، اعصاب و روان و هموفیلی مانند آمپول فلوپنتیکسول، سرزایم، گلوسراز، فاکتور ۸، پروپافنون، بتائین و اسپینرازا رفع شد.

سالم نیوز

سالم‌خبر: معاون برنامه ریزی اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، خبر داد: کمبود داروهای بیماران پیوندی، اعصاب و روان و هموفیلی مانند آمپول فلوپنتیکسول، سرزایم، گلوسراز، فاکتور ۸، پروپافنون، بتائین و اسپینرازا رفع شد.

ناصر هیراد، با اشاره به آمار کمبودهای دارویی از ابتدای سال تا مهر ۱۴۰۲، گفت: با توجه به مشکلات تخصیص منابع ارزی در سال گذشته و ادامه مشکلات ریالی طی سه ماهه نخست سال جاری و سرریز کمبود اعتبارات بهمن‌ماه، تعداد اقلام کمبود دارویی در خردادماه به ۱۷۴ قلم رسید که خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در جهت حل مشکلات ارزی حوزه دارو تعداد کمبودهای در تیرماه

کمبود داروهای بیماران پیوندی، اعصاب و روان و هموفیلی مانند آمپول فلوپنتیکسول، سرزایم، گلوسراز، فاکتور ۸، پروپافنون، بتائین و اسپینرازا رفع شد به ۸۱ قلم کاهش یافت.

وی درباره تأمین داروی فاکتور ۸ بیماران هموفیلی با اشاره به تأمین ۲۱۸ هزار عدد داروی فاکتور ۸ نوترکیب، در کل سال ۱۴۰۱، عنوان کرد: در مردادماه امسال ۹۶ هزار عدد تولید داخل و ۲۶ هزار عدد فاکتور ۸ از مسیر واردات تأمین و کمبود این دارو رفع شد؛ خوشبختانه از ابتدای سال جاری تا امروز ۲۴۰ هزار عدد از این دارو (بیش از کل میزان سال گذشته) تأمین شده است.

وی در مورد تأمین داروی بیماران پیوندی نیز گفت: طی سال گذشته ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار عدد سیکلوسپورین ۲۵ میلی گرم بیماران پیوندی تأمین شده بود که از ابتدای امسال تا مهرماه (بازه هفت ماهه) بیش از ۸ میلیون عدد از این دارو تأمین و در

تأمین داروی ایموگلوسراز بیماران متابولیک از سال گذشته با مشکل مواجه شد، اما در مهرماه دو برند این دارو به اندازه مصرف ۴ ماه بیماران تأمین و کمبود آن رفع شده است سراسر کشور توزیع شده است.

هیراد در مورد تأمین داروی بیماران متابولیک نیز تصریح کرد: تأمین داروی ایموگلوسراز بیماران متابولیک از سال گذشته با مشکل مواجه شد، اما در مهرماه دو برند این دارو به اندازه مصرف ۴ ماه بیماران تأمین و کمبود آن رفع شده است.

وی با اشاره به وضعیت مناسب تأمین داروهای اعصاب و روان، اظهار کرد: ۵۰ هزار عدد داروی فلوپنتیکسول تزریقی تیرماه امسال تأمین شده و مجوز واردات ۲۰۰ هزار عدد دیگر نیز صادر شده است، همچنین ۳ میلیون عدد از داروی ماپروتیلین که در سال گذشته دچار کمبود بود، در دسترس بیماران قرار دارد.

هیراد با اشاره به تغییر الگوی مصرف داروی IVIG پس از پاندمی کرونا،

در مردادماه امسال ۹۶ هزار عدد تولید داخل و ۲۶ هزار عدد فاکتور ۸ از مسیر واردات تأمین و کمبود این دارو رفع شد گفت: اگرچه این دارو برای درمان بیماران نقص ایمنی مصرف دارد اما اخیراً در درمان ناباروری و بیماری‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف آن در کشور به شدت بالا رفته است، از ابتدای سال تا مهرماه ۲۷۵ هزار ویال IVIG تأمین شده که میزان تأمین آن به اندازه کل سال گذشته بوده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه کمبود داروی متی‌مازول بیماران مبتلا به تیروئید به دنبال مشکلات ارزی و نقدینگی شرکت‌ها ایجاد شده بود، گفت: در حال حاضر یک شرکت داخلی ماده اولیه را وارد و این دارو را تولید کرده و طی روزهای آتی مقادیر مناسبی از این دارو در سراسر کشور توزیع و کمبود آن رفع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا